تا کنون دهها نفر در جریان اعتراضات کشته شده اند، اعتراض گسترده به افزایش بهای بنزین در سراسر کشور ادامه دارد

بنا به گزارش های رسیده از ایران، آمار کشته شدگان در جریان اعتراضات روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در شهرهای مختلف ایران به دهها نفر رسیده است. این در حالی است که مقامات مسئول تا روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه تنها به کشته شدن یک نفر در سیرجان و یک نفر در شهریار اشاره کرده و از اعلام آمار واقعی کشته ها و مجروحان خودداری کرده اند.

بر اساس گزارش رسانه ها و شهروند خبرنگارانی که متکی بر تصاویر و ویدیوهای اعتراضات در شهرهای مختلف است، تا کنون در شیراز ۴ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، مریوان ۶ نفر، بهبهان ۴ نفر، جوانرود ۷ نفر، و در گلشهر، اصفهان و سنندج هر یک دست کم یک یا دو نفر کشته شده اند.

اعتراضات از روز شنبه و به ویژه زمانی اوج گرفت که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی بر غیرقابل بازگشت بودن افزایش قیمت بنزین و اجرای تصمیم سران سه قوه تاکید کرد و از مسئولان حفظ امنیت خواست به وظایف خود عمل کنند.

اختلال در اینترنت و قطع بودن آن در مناطق گسترده ای از کشور همچنان ادامه دارد و بنا به اعلام وزارت ارتباطات تصمیم در مورد ایجاد محدودیت شدید و یا قطع اینترنت توسط شورای امنیت ملی گرفته شده است. با این حال اعتراضات در طول روز یکشنبه در بسیاری از شهرها ادامه داشته و شعارها بیش از روز شنبه کلیت حکومت و شخص علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در جلسه ای که غیر علنی برگزار شد، دست کم دو نفر از نمایندگان، محمود صادقی نماینده تهران و محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، در اعتراض به نادیده گرفتن مجلس و نمایندگان در تصمیم گیری برای سه برابر کردن بهای بنزین از سمت خود استعفا کرده اند.

در خارج از ایران نیز در تعدادی از شهرهای بزرگ اروپا، آمریکا و کانادا از جمله در لندن، پاریس،واشینگتن و تورنتو به دعوت برخی نهادها و فعالان سیاسی و فرهنگی، تجمع هایی در حمایت از اعتراض مردم به سه برابر شدن قیمت بنزین در مقابل سفارت جمهوری اسلامی و یا دیگر نهادهای محلی برگزار شده است.