معامله با دیکتاتورها، شام خوردن با فعالان حقوق بشر- شیرین عبادی

@shirinebadiofficial

در دو روز گذشته به دعوت وزارت خارجه فرانسه به پاریس رفته بودم تا در گردهمایی Global positive forum با محوریت «مسوولیت ما برای آینده» شرکت کنم. قرار بود با دکتر دنیس موک‌وگه پزشک کنگویی برنده صلح نوبل در پانلی صحبت کنیم که متاسفانه او مادرش فوت و سفرش کنسل شد.

علاوه بر شرکت در این مراسم، به مهمانی شام در کاخ الیزه به دعوت آقای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم دعوت شده بودم اما ترجیح ندادم به این مهمانی بروم.

دولت فرانسه در شرایطی که مردم ایران در خیابانها به فجیع‌ترین شکلی کشته می‌شوند، کمترین توجهی به خواسته‌های مردم ایران نداشته است. شام خوردن با سیاستمداران چه فایده ای برای حقوق بشر دارد اگر قرار است فقط منافع اقتصادی قدرتها تامین شود و مردم و حقوقشان فراموش شوند؟

در این سفر هم مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مختلف داشتم و مدام این حرف را تکرار کردم که من با تحریم_  اقتصادی مخالفم اما سطح مناسبات سیاسی دولتهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر باید نسبتی با اصول اولیه کرامت همه انسانها داشته باشد. زیرا حقوق بشر مرز ندارد. دولتهای اروپایی که تاکنون از سرمایه‌های کشور ایران بسیار منتفع شده‌اند، باید به خشونت سازماندهی شده در ایران توسط حکومت توجه کنند. آنها می‌توانستند از سفیرانشان در ایران و از سفرای ایران در کشورهایشان توضیح بخواهند. می‌توانند سطح روابط دیپلماتیکشان را با دولت ایران، که دستش به خون مردم بی‌گناه آلوده است، کاهش دهند. اما چه کرده‌اند؟

معترضان در کشور فرانسه که به جلیقه زردها معروف شده‌اند، ماه‌هاست که علیه برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت راهپیمایی و اعتراض می‌کنند. آیا خون آنها کف خیابانهای فرانسه را سرخ کرده است؟ نه! اگر چنین می‌شد، چه اتفاقی برای قرانسه رخ می‌داد؟ آیا دولتهای دیگر اروپایی سکوت می‌کردند؟ خیر! آیا خون مردم فرانسه رنگین تر از مردم ایران است؟ آیا حقوق بشر در فرانسه و اروپا معنای دیگری به نسبت ایران دارد؟ خیر! اما کشورهای اروپایی با دیکتاتورها بده‌بستان می‌کنند ولی با نمایش حقوق بشری روی آن را می‌پوشانند.

برای همین در پیغامی رسمی به این دعوت آقای ماکرون نوشتم که چون با گروهی از فعالان ایرانی از پیش قرار ملاقات گذاشته‌ام، از شام خوردن با جناب رئیس جمهور معذورم.

از اینکه به جای صرف شام با سیاستمداران، به دیدار دوست و همکار گرانقدرم دکتر عبدالکریم لاهیجی رفتم رضایت دارم و امیدوارم که همکاری در کنار ایشان و فدراسیون جوامع حقوق بشری مثل همیشه قدمی در راه حقوق همه ما مردم ایران باشد.
https://t.me/shirinebadiofficial