نامه آقای حسن شریعتمداری دبیرکل شورای مدیریت گذار و خانم نازنین افشین جم مک کی مشاور ارشد حقوق بشر به نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، در آستانه سفر حسن روحانی به این کشور

 

 

 

 

 

 

IRAN TRANSITION COUNCIL

۱۸ دسامبر ۲۰۱۹

عالیجناب شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن،

ما، حسن شریعتمداری، دبیرکل شورای مدیریت گذار و نازنین افشین-جم مک کی، مشاور ارشد حقوق بشر هستیم. شورای مدیریت گذار سازمانی است فراگیر که نمایندگان اکثر احزاب، نیروها و جنبش‌های دموکراتیکی را که با رژیم فعلی ایران مبارزه می‌کنند گرد هم آورده است. این شورا از شهروندان ایرانی در سراسر جهان و درون ایران تشکیل شده است. ما سازمانی هستیم برای ساماندهی و مدیریت گذار به دموکراسی در ایران. این نامه را در آستانه سفر رئیس جمهور ایران حسن روحانی به ژاپن به شما می نویسیم تا توجه اتان را به نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران جلب کنیم.

ما از تلاشهای ارزنده شما برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا آگاهیم ولی همزمان نگران آنیم که نقض حقوق بشر در ایران در گفتگوهای شما مورد توجه قرار نگیرد. تنها در ماه جاری در اعتراضات ناشی از افزایش سه برابری بهای سوخت ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر زخمی و یا دستگیر شده اند. البته تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر است، هرروز اجساد بیشتری در سراسر کشور کشف میشوند. دولت فعلی آگاهانه و سیستماتیک حق تجمع مسالمت آمیز، حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات ، حق برخورداری از دادرسی عادلانه و دسترسی آزاد به اطلاعات را نقض کرده است.

شورای مدیریت گذار در نامه اخیر خود به دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست كرده است كه جنایت های اخیر حکومت ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود. ما از شما عالیجناب خواهش می کنیم که پشتیبان این خواست ما از دبیرکل سازمان ملل باشید.

عالیجناب، اکنون که خیرخواهی حضرتعالی شامل هر دو کشور ایران و آمریکا گردیده و پیشنهاد نموده اید که برای حل و فصل دوستانه مناقشه بین دو کشور ملت واسطه باشید، از شما محترما می خواهیم که در گفتگوهای خود به نگرانی های مربوط به حقوق بشر ملت ایران نیز بپردازید.

در این راستا دو مسئله برای ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است: مسئولیت پذیری و پاسخگویی.
هر دو خواست بدون شفافیت اطلاعاتی و بدون حقیقت یابی بی طرفانه معنادار نخواهد بود. به همین دلیل از جنابعالی می خواهیم که هر دو موضوع برشمرده در بحث ها و مذاکرات طرف ایرانی با شما گنجانده شود:
۱. گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی باید بتواند به کار خود در ایران ادامه دهد.
۲.جمهوری اسلامی به آزادی جریان اطلاعات متعهد شده و دیگر هیچگاه دست به خاموشی عمدی اینترنت نزند.

عالیجناب، تاریخ همواره تلاشهای واقعی شما برای برقراری صلح و احترام به حقوق بشر را به یاد خواهد آورد. ملت ایران و شورای مدیریت گذار نیز هرگز حسن نیت شما نسبت به خود را فراموش نخواهند کرد.

با بیشترین احترامات

حسن شریعتمداری
دبیرکل شورای مدیریت گذار

نازنین افشین جم مک کی
مشاور ارشد حقوق بشر