اعلام احکام سنگین و قطعی زندان برای فعالان محیط زیست

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در یک نشست خبری اعلام کرده است که پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط زیست در واقع پرونده اقدام علیه امنیت ملی است و احکام آنها در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده است. وی در این نشست خبری از حکم ۱۰ سال زندان برای مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به جرم همکاری با امریکا و هومن جوکار و طاهر قدیریان به ۸ سال زندان خبر داد.

دیگر متهمان این پرونده یعنی سپیده کاشانی،امیرحسین خالقی و سام رجبی نیز به اتهام جاسوسی و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به چهار تا شش سال زندان محکوم شده اند.

مسئولان قوه قضایی اولین بار در بهمن ۱۳۹۶ از بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست خبر دادند. یکی از این بازداشت شدگان کاووس سید امامی، استاد دانشگاه امام صادق و عضو هیات مدیره موسسه حیات وحش میراث پارسیان بود که در ۴ بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد و ۱۵ روز بعد در زندان درگذشت. مقامات قضائی دلیل مرگ او را “خودکشی” اعلام کردند که توسط فعالان حقوق بشر ادعایی مشکوک نامیده شد و جمهوری اسلامی هنوز حاضر به انجام هیچ تحقیق مستقلی در این زمینه نشده است.

در رابطه با پرونده فعالان زندانی محیط زیست، سایت بی بی سی فارسی گزارشی از وضعیت نیلوفر بیانی، متهم ردیف دوم این پرونده منتشر کرده است. در این گزارش بر اساس شرح حالی که از وضعیت این فعال محیط زیست در زندانهای رژیم تهیه شده، آمده است: بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را طی “دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی” در معرض “شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی” قرار داده اند”.

بر اساس این گزارش: “ماموران در جریان بازجویی، ازجمله وی را تحت فشار به “تقلید صدای حیوانات وحشی” وادار ساخته و به “تزریق آمپول فلج کننده و آمپول هوا” تهدید کرده اند. او تاکید کرده که بازجویان، با نشان دادن عکس جسد کاووس سیدامامی هشدار داده اند: “عاقبت خودت و تمام همکاران و اعضای خانواده ات نیز همین است مگر آنکه هر آنچه ما می‌خواهیم بنویسی.”

لازم به یاد آوری است که برخی مسئولان دولت در گذشته اتهام جاسوسی را برای این فعالان محیط زیست رد کرده بودند. از جمله سید محمد علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی گفته بود که وزارت اطلاعات جرم فعالان محیط زیست دستگیر شده را جاسوسی نمی داند.