خلاقیت اقشار آگاه مردم، در مقابله با فاجعه ملی

رضا شیرازی-

همه اقشار آگاه در ایران خوب می دانند که حاکمیت استبداد دینی در ایجاد فاجعه ملی نقش اصلی داشته و حال پرسش این است که نیروهای مستقل از حاکمیت چگونه خواهند توانست با تکیه به نیروی اجتماعی آگاه از گسترش فاجعه جلوگیری و در مهار آن، نقش ایفا نمایند؟

شاید لازم به تاکید نیست که اقشار آگاه مردم ار هر روزنه و امکان، نهایت استفاده بهینه را می کنند تا بتوانند از گسترش فاجعه ملی جلوگیری کنند. خلاقیت و ابتکار خودجوش اقشار آگاه جامعه ایران و حساسیت به این موضوع صرفا محدود به حمایت از کادر درمان و همراهی با آن نیست بلکه فراتر از آن در برخی از مناطق کشور به بستن جاده ها، ضدعفونی کردن مناطق پرتردد عمومی، بعلاوه قبضه کردن دنیای مجازی و تبلیغ و ترویج بی وقفه رعایت موارد ضروری همچنان بخشی از راه کار اقشار آگاه جامعه است.

در اصل فشار از پائین بطور بی وقفه جمهوری اسلامی را مجبور کرد که از شعر و شعار فاصله بگیرد و به قرنطیه کردن برخی از مناطق مهر تائید زند و ادامه همین فشارهای همه جانبه و بی وقفه لااقل باعث خواهد شد که از خوب گران برخیزند هر چند که کنترل کنونی اپیدمی در ایران با تاخیر زیادی روبرو شده است با این و جود جامعه نشان داد که برغم فشارهای دهشت بار سرکوب و تبعیض همچنان دارای پویایی و توان کافی ست که بتواند جمهوری اسلامی را به سر عقل بیاورد!!

در فاجعه ملی کنونی جامعه بیش از همه وقت به شفافیت سازی، اطلاع رسانی آزاد، مدیریت علمی نیازمند است در حالیکه جمهوری اسلامی همچنان به پنهان کاری، ایجاد محدودیت در اطلاع رسانی آزاد، عدم مدیریت علمی اصرار می کند. حال در نظر دارند نیروی سرکوب گر سپاه و بسیج را مستقیم درگیر مسئله کرده و بدون زمینه سازی و ایجاد امکانات اولیه، دست به اقدامات نمایشی بزنند. حال آنکه اقدامات غیرکارشناسانه می تواند در تعمیق فاجعه موثرتر شود.

تجربه اجتماعی در ایران نشان داده است که اقشار آگاه که در نهادهای مردم نهاد متشکل شده اند، برغم کمبود شدید امکانات در مهار بحران موفق تر و علمی تر گام برمی دارند و حال به نظر میرسد برای خدشه وارد کردن به تجربه موفق نهادهای مردم نهاد در ایران که همه شاهد بودیم در مواردی همچون کمک رسانی به سیل زدگان و زلزله زدگان عملکرد صحیح تر و سنجیده تری از حاکمیت داشتند را، برنمی تابند و فراتر از آن با گسیل انبوهی از نیروهای سرکوب گر سپاه و بسیج، باعث گسترده تر شدن فاجعه خواهند شد.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»