منبع: رادیو زمانه

مراقبان سلامت (ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و پرستاری در منزل) درمانگاه‌های خصوصی و دولتی شیراز و سایر شهرهای استان فارس در روزهای گذشته به کمی دستمزد اعتراض کرده اند. مسئولان به جای پاسخ‌گویی اعتصاب‌گران را اخراج کرده اند.

مراقبان سلامت استان فارس در آخرین مورد سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت دست به اعتصاب زدند.

اعتصا‌ب‌کنندگان در بیانه خود نوشته‌اند حجم کارشان بالاست و در پی همه‌گیری کرونا غربالگری کووید ۱۹ نیز به سایر وظایف آنان افزوده شده است اما کمتر از یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند. حدود ۷۰۰ هزار تومان حقوق آن‌ها جهت بیمه کسر می‌شود.

سایت محلی «شیرازه» که روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت خبر اعتصاب همزمان در ۳۰ درمانگاه استان فارس را منتشر کرد، بخش‌هایی از بیانیه اعتصاب‌کنندگان را نیز منتشر کرده بود. شیرازه ساعاتی بعد از انتشار، خبر را از سایت خود حذف کرد.

بخشی از بیانیه اعتصاب‌کنندگان از این قرار است: «پرسنل بهداشت و ماما که در طرح مراقب سلامت هستند، علاوه بر مراقبت مادران باردار، سالمندان، کودکان، غربالگری‌های سیستمی زیادی دارند؛ طرح‌های غربالگری فشار خون و دیابت و بیماری‌های روان که همیشه وجود دارد و این طرح‌های موقت مثل غربالگری کویید ۱۹ و قبل تر از این غربالگری فشار خون کل جمعیت سه هزار نفری و حتی بیشتر بوده و در کنار این کارها تزریقات رایگان که به واسطه ما انجام می‌شود از سرم زدن تا تزریقات. در کنار همه این مشکلات حقوق نهصد هزار تومانی که هفتصد هزار تومان آن برای بیمه صرف می‌شود، یعنی تمام این حجم کار برای دویست و هفتاد هزار تومان. در کل واقعاً مراقبین سلامت تحت فشارهای مختلف اقتصادی هستند.»

فهرست درمانگاه‌هایی که مراقبان سلامت در آن‌ها در اعتصابند حاوی اسامی ۳۱ مرکز درمانی است که تنها در یکی از آن‌ها اعتصاب جریان نداشته. در ۳۰ درمانگاه دیگر تمامی یا بخشی از کارکنان در اعتصاب بوده‌اند.
اعتراض به کمی دستمزد و شرایط نامناسب کار در مراکز درمانی استان فارس هفته گذشته نیز به رسانه‌ها راه یافت. مدیران بیمارستان بوعلی شیراز ۳۰ تن از کارشناسان اتاق عمل و بیهوشی این بیمارستان را در پی اعتصاب اخراج کردند.

آن‌ها به کاهش ۵۰ درصد حقوق خود در سال جاری، تعویق مطالبات ماه‌های گذشته، و حق سنوات معترض بودند. مسئولان کارکنان معترض را با رفتار توهین‌آمیزی ار بیمارستان بیرون کردند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در خبری با عنوان «ماجرای تعدیل نیرو در بیمارستان بوعلی سینا شیراز چه بود» به نقل سخنان مسئول روابط عمومی مرکز آموزشی، پژوهشی بوعلی سینا پرداخت که اخراج شدگان را «فرصت‌طلب» خوانده بود و آن‌ها را به کم‌کاری، نقض اخلاق حرفه‌ای، ایجاد اختلال در سیستم درمان» و به خطر انداختن جان بیماران متهم کرده بود.