محسن سازگارا در جلسه ویدیویی اندیشکده هاتسن: اکنون ما با رژیمی روبرو هستیم که مشکلات مردم را، نه فقط در بحران ویروس کرونا، بلکه در دیگر موارد هم نمی‌تواند حل کند و برای مردم مشروعیتی ندارد

در جریان بررسی کمپین فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا علیه ایران در اندیشکده هادسن، چهار کارشناس در مورد ابعاد مختلف این کمپین گفت‌وگو کردند.

این جلسه ویدئویی روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت برگزار شد. مایکل دورَن و دیوید اَشر از اندیشکده هادسِن، محسن سازگارا رئیس انستیتو تحقیقات ایران معاصر، و اسکات مودل، از کارکنان سابق میز ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی‌آی‌ای، حضور داشتند. مایکل دورن، برگزاری جلسه را بر عهده داشت.

محسن سازگارا در مورد شرایط فعلی در ایران گفت: «اکنون ما با رژیمی روبرو هستیم که مشکلات مردم را، نه فقط در بحران ویروس کرونا بلکه در دیگر موارد هم، نمی‌تواند حل کند، برای مردم مشروعیتی ندارد، و ایران به تدریج به سمت وضعیتی می‌رود که در سه‌ ماهه سوم و چهارم امسال، من برآورد می‌کنم ۳۰ درصد احتمال فروپاشی رژیم وجود دارد. چرا که در حال حاضر نارضایتی‌های بسیاری نه فقط در میان مردم جامعه، بلکه در میان خود رژیم، وجود دارد.»

آقای سازگارا افزود: «گزینه دیگر این است که بحران پشت بحران و تظاهرات پشت تظاهرات روی دهد و ممکن است بحران‌های بی‌پایان در سرتاسر ایران شکل بگیرد. و این تصویری است که از ایران در آینده نزدیک، یعنی در چند ماه آینده، مشاهده می‌شود.»

اسکات مودل نیز در این جلسه گفت: «شرایطی که محسن سازگارا در مورد وضعیت کنونی ایران توصیف کرد،‌ بازتاب همان چیزهایی است که هرکسی که وضعیت ایران را دنبال کرده باشد آن را درک می‌کند و می‌فهمد. خیلی از این عدم‌کارایی‌ها توسط خود [رژیم ایران] روی می‌دهد. رژیم بیشتر این بحران‌های اجتماعی،‌ سیاسی،‌ و اقتصادی را برای خودش به وجود آورده‌ است.»

او افزود: «با توجه به این که نظام در پایین‌ترین حد مشروعیت و محبوبیت خود قرار دارد، من از خودم می‌پرسم که آیا ایالات متحده در موضعی قرار دارد که بتواند از کارزار فشار حداکثری نفع برده و کمی پیشتر برود و کاری را که خیلی از ماها خیلی وقت بود به آن فکر می‌کردیم، یعنی انداختن این رژیم به زباله‌دان تاریخ و حرکت به سمت آینده، انجام دهد؟ به نظر من فشار حداکثری چنین منظوری را در ذهن داشته است.»

دیوید اشر در این جلسه گفت: «حوزه مبادلات ارزی حوزه‌ای است که تمرکز … فشار حداکثری بر آن بوده است. … طبق برخی محاسبات مبادلات ارزی ایران بسیار بیش از ۵۰ درصد و حتی تا ۸۰ درصد کم شده، ولی پول آنها تمام نشده است.»

آقای اشر افزود: «پرسش برای کسی مثل من که مسئول تهیه برنامه فشار بر کره شمالی و دو بار [برنامه اعمال فشار] بر ایران بوده، این است که آیا ما مقیاس اندازه‌گیری درستی را انتخاب کرده‌ایم؟ ما باید بدانیم که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد ایران،‌ اقتصاد سیاه است. و همان طور که … شنیدیم میلیارد‌ها دلار درون کشور مخفی کرده‌اند و من معتقدم صدها میلیارد دلار دیگر را نیز بیرون از آن کشور مخفی دارند.»

دیوید اشر گفت: «اگر بخواهیم محاسبات خامنه‌ای را به شدت تحت فشار قرار دهیم، سابقه من در فشار اقتصادی می‌گوید که شما باید خرخره را هدف قرار دهید. البته نه این که لزوما بخواهید آن محاسبات را تغییر دهید، زیرا او تغییرپذیر نیست و او و سلفش … هدفشان را بر از بین بردن غرب، یا [به اصطلاح] استکبار، گذاشته‌اند. حزب‌الله، متحد اصلی ایران، … نیز دقیقا همین دیدگاه را دارد. بعضی‌ها فکر می‌کنند می‌توان این دو را از هم جدا کرد،‌ ولی چنین چیزی جواب نمی‌دهد.»

آقای اشر در توضیح عبارت «هدف قرار دادن خرخره» گفت که دارایی و پول شخص خامنه‌ای و نیروی قدس باید مورد تحریم قرار گیرد.

منبع: صدای امریکا

گزارش کامل این جلسه ویدیویی را از طریق این لینک دنبال کنید 

واکنش ها به این میزگرد

*نظرات و مقالات مندرج در سایت شورای مدیریت گذار متعلق به نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.