گزارشی از اعتراضات و اعتصابات کارگران، مزدبگیران و فرودستان

۱۵ خرداد  ۱۳۹۹

مجید ناصری

اخراج کارگران حق طلب مجموعه هتل شهر زیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا

تعدادی از کارگران معترض به قراردادهای یک ماهه وکاهش حقوق مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا از کار اخراج شدند.

درماه های پایانی سال گذشته جمعی ازکارگران مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران برای اعتراض به قرداداهای یک ماهه وکاهش حقوقشان در نیمه دوم سال دست به تجمع مقابل دفتر شرکت عمران تهاترشهر به عنوان بهره‌بردار هتل شهر زدند.از آن تاریخ بمرور تعدادی از کارگران حاضر درتجمع با سوابق کاری ۵ تا ١۸ ساله از کار اخراج شدند

اعزام اجباری جعفر عظیم زاده به دادگاه

روز سه شنبه ۱۳ خرداد مسئولین زندان اوین بار دیگر جعفر عظیم زاده را برای اعزام به زندان احضار نمودند که وی مانند روز گذشته کتباً انصراف خود را از اعزام به دادگاه تحویل داد اما در ادامه و با اعلام اجباری بودن اعزام وی به دادگاه در نهایت او را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل کردند.

در بدو شروع دادگاه قاضی افشاری با نشان دادن متن انصراف جعفر از حضور در دادگاه که روز گذشته ارائه داده بود به فرمایشی خواندن دادگاه از سوی جعفر اشاره نمود و او در دفاع از سخنان خویش اعلام نمود که او هیچ جرمی مرتکب نشده است که به پای میز محاکمه آورده شود و میز محاکمه جای کسانی است که کارگران و مردم ایران را به فقر و فلاکت کشانیده و در مقابل حق خواهی و مطالبه گری صنفی کارگران آنان را با اتهامات امنیتی روبرو میکنند. جعفر عظیم زاده گفت: کسانی که جامعه ثروتمند ایران را به چنین وضعیتی کشانده اند باید به پای میز محاکمه کشانده شوند نه فعالین صنفی و کارگران معترض

مرگ و مصدومیت ۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

دو روز گذشته ، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرهای مانه و سملقان، ایلام و کرمانشاه دچار حادثه شدند. در این حوادث ۱ کارگر جان باخته و کارگر دیگر نیز مصدوم شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.وروزانه تعدادی از کارگران قربانی شرایط ناامن کار میشوند. 

تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله در برابر استانداری خوزستان

کارگران شهرداری کوت عبدالله امروز در برابر استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. سه ماه حقوق این کارگران و بیمه های آنان پرداخت نشده است.

شورای شهر: منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق نداریم

کارگران مجموعه شهرداری لیکَک واقع در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند که دست‌کم ۶ ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند و بیمه آنها نیز چندین ماه پرداخت نشده است.

این کارگران از افزایش میزان مطالبات مزدی خود در ماه‌های آینده ابراز نگرانی کردند و گفتند: مشکلات معیشتی و عدم پرداخت مطالبات، مشکلات بسیاری برای خانواده‌های آنها به وجود آورده است.

به گفته این کارگران، علیرغم اینکه از آغاز سال ۹۹ تاکنون ۷۳ روز گذشته است اما تا این لحظه در خصوص پرداخت مطالبات مزدی کارگران مجموعه شهرداری لیکک اقدامی صورت نگرفته است.

بیکاری تعدای از کارگران کارخانه «ریز موج»

از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری (۹۹) به ۴۰ نفر از کارگران کارخانه «ریز موج» اعلام شد دیگر برای آن‌ها در این واحد صنعتی شغلی وجود ندارد. این کارگران پس از بیکاری، برای پیگیری این موضوع به اداره کار تاکستان شکایت کرده‌اند. به ادعای کارگران ریز موج، حقوقی که ماه جاری (اردیبهشت ماه ۹۹) به حساب کارگران پرداخت شده مربوط به حقوق بهمن ماه سال ۹۸ بوده است.

کسب درآمد برخی خیریه‌ها از کودکان کار

خیریه‌ها تعداد کودکان کار را صدها برابر کردند/ جمع آوری کودکان کار بوی سیاست می‌دهد. سید نصرالدین موسوی، مدیر خیریه «کودکان فرشته‌اند»، با اشاره به جمع آوری کودکان کار گفت: از وقتی برای کودکان کار خیریه تشکیل شده، تعداد آنها صدبرابر شده به دلیل اینکه وقتی خانواده‌ها می‌بینند خدمات زیادی به این بچه‌ها داده می‌شود، کودکان خود را روانه خیابان‌ها و چهارراه‌ها کرده و درآمد بسیاری هم از این راه و هم از خیریه‌ها و بهزیستی‌ها کسب می‌کنند. 

کارگران معدن مس چهار گنبد سیرجان در مقابل ساختمان استانداری این شهر تجمع کردند

به گفته تجمع کنندگان، از ابتدای سال جاری تاکنون حقوق و مزایای این کارگران پرداخت نشده است

تجمع اعتراضی به عدم پرداخت حق بهره‌وری کارگران بازنشسته شرکت سیمان خوزستان

این کارگران می گویند : شرکت سیمان خوزستان محکوم به پرداخت مبلغی حدود ۲۰میلیارد تومان به این کارگران شده است که آن را پرداخت نکرده است

 رسول طالب مقدم، را ۷۴ ضربه شلاق زدند و روانه زندان کردند

امروز رسول طالب مقدم عضو سندیکای شرکت واحد را که از سوی دستگاه قضایی برای اجرای حکم فراخوانده شده بود، در بدو ورود به زندان ۷۴ ضربه شلاق زدند و با همان وضع شلاق خورده و زخمی به داخل سلول انداختند.

رسول طالب مقدم از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸ در مقابل مجلس بود که پس از یازده روز بازداشت موقت از زندان اوین با وثیقه ۲۸۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده بود.

وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید به خراسان جنوبی و دو سال محرومیت از عضویت در دستجات، احزاب و گروه ها و استفاده از تلفن همراه محکوم شده بود.

تجمع اعتراضی پرستاران قرارداد ٨۹ روزه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

روز سه شنبه 13 خرداد،جمعی از پرستاران قرارداد ٨۹ روزه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری دریاسوج زدند.

تجمع اعتراضی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن 2 سال حقوق مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان برای دومین روز متوالی

روزسه شنبه ۱۳ خرداد برای دومین روز متوالی،جمعی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی خوزستان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن ۲ سال حقوق،برای باری دیگر مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان اجتماع کردند. یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:تعدادی نیرو در سال ۹۲ برای فعالیت در نهضت سواد آموزی خوزستان جذب شدند که به صورت پیمانی مشغول به کار هستند.

تجمع اعتراضی مال باختگان رامک خودرو مقابل وزارت صنعت

روز دوشنبه ١۲ خرداد،جمعی از مال باختگان رامک خودرو دست به تجمع مقابل وزارت صنعت زدند.

کنش های دامنه دارکارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در مقابله با همکاری مشترک نهادهای دولتی وشرکت پیمانکاری همت کاران برای جلوگیری از پایمالی حقوقشان

مسئولان اداره کل بنادر ودریانوردی استان خوزستان وفرمانداری ماهشهر دست در دست مدیران شرکت پیمانکاری همت کاران قصد پایمالی حقوق کارگران را دارند،کارگرانی که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون کنش های دامنه داری را برای مقابله با این همکاری شوم در راه دست یابی به مطالبات برحقشان سازمان داده اند.

اعتراض جمعی ازغارت شدگان پروژه مسکن مهر

جمعی از مالباختگان پروژه مسکن مهر چشم انداز نظام پزشکی تبریز پس از ١۰ سال انتظار و عدم حصول نتیجه امروز در محل پروژه چادر زدند و با خانواده هایشان در چادر قرار است شب را به صبح برسانند.

این پروژه در شهرک نظام پزشکی تبریز قرار دارد و اعضای شرکت مسکن مهر مدرن سازان نام آور افق تبریز از رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی شدند.

تجمع دامنه دار کارگران شهرداری لوشان

کارگران شهرداری لوشان در ادامه اعتراضات دامنه دار خود نسبت به عدم پرداخت دستمزدها و همچنین حق بیمه هایشان به سازمان تامین اجتماعی، صبح روز سه شنبه ١٣ خرداد ماه نیز مقابل ساختمان شهرداری دست به تجمع زدند 

محرومیت روستاهای مشهد از آب آشامیدنی و جاده مواصلاتی

محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد: ساکنان ۱۴۰ روستا از مجموع ۲۲۰ روستایی که در سطح این شهرستان زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند هم اینک در تامین آب آشامیدنی با مشکل روبرو هستند 

وزیر آموزش و پرورش: ۱۲ درصد مدارس باید تخریب شوند

وزیر آموزش و پرورش ایران اعلام کرد که باید ۱۲ درصد مدارس تخریب و از نو ساخته شوند و ۱۸ درصد نیز باید مقاوم سازی شود. محسن حاجی میرزایی همچنین گفت: «تغییر توزیع جمعیت در کشور باعث شده است که برخی مدارس در برخی مناطق بلا استفاده شود و به مدارس دیگری در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها نیاز پیدا کنیم

۱۴خرداد ۹۹ : تجمع اعتراضی کارگران شهرداری لوشان                                                                                     

کارگران شهرداری لوشان در ادامه اعتراضات خود نسبت به عدم پرداخت دستمزدها و همچنین حق بیمه هایشان به سازمان تامین اجتماعی، در مقابل ساختمان شهرداری دست به تجمع زدند

فراخوان کارمندان و کارگران شهرداری خرمشهر

پنج شنبه کارمندان و کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به سوء مدیریت، فساد و تبعیض و عدم پرداخت حقوق و عیدی و مزایای کارکنان، تجمع اعتراضی برگزار کنند

اعتصاب کارگران آب و  فاضلاب باشت

روز چهارشنبه ۱۴خرداد، جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به  ۶ماه حقوق معوقه پرداخت نشده، دست به اعتصاب زدند

مستاجران هم چادر نشین شدند!

علی اکبر کاووسی امید، عضو شورای شهر همدان، ضمن بیان اینکه بخشی از جامعه با مشکلات جدی در مورد تهیه مسکن مواجه است، گفت: “طی بازدید میدانی از برخی نقاط شهر مشاهده شد که بعضی از شهروندان چادرنشین شده‌اند بنابراین نیاز مبرم به مدیریت بحران است.”.

کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار