دیدبان حقوق بشر: دانشجویان زندانی در سلول انفرادی را آزاد کنید

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر  مقامات جمهوری اسلامی دو دانشجوی دانشگاه شریف تهران را به مدت حدود دو ماه در بازداشت انفرادی نگاه داشته‌اند.

دیدبان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته است که آنها را فوراً آزاد کنند مگر این که بتوانند فوراً آنها را متهم به جرمی مشخص کنند و تمام حقوق دادرسی عادلانه آنها را تضمین کنند.

خواهر علی یونسی در ۲۹ ماه مه به دیده‌بان حقوق بشر گفت که مقامات این دانشجوی ۲۰ ساله را در ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ در خیابانی در تهران دستگیر کرده و سپس او را با صورت خونین به خانه‌اش برده‌اند تا وسایلش را مورد جستجو قرار دهند. به گفته خانواده یونسی، امیر حسین مرادی، دوست ۲۰ ساله او، هم در همان روز دستگیر شد. در روز ۵ ماه مه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، بدون هیچ مدرکی این دو دانشجو را به ارتباط با گروه‌های ضدانقلابی از جمله مجاهدین خلق و اقدامات «خرابکارانه» متهم کرد.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت «مقامات ایران سابقه هدف گرفتن اعضای خانواده مخالفان با اتهامات واهی را دارند، و پس از حدود دو ماه، ذره‌ای شواهد علیه یونسی و مرادی ارائه نکرده‌اند». او اضافه کرد «بازداشت انفرادی طولانی، عدم دسترسی به وکیل، و تاریخچه اعترافات اجباری در قوه قضاییه حکایت از این دارند که تقریباً هیچ احتمالی نیست که حقوق دادرسی عادلانه این دو دانشجو رعایت شود».

برگرفته از سایت دیدبان حقوق بشر