کرونا در ایران: خوزستان، کردستان و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۵۵ درصد کاهش یافته است

رادیو بین المللی فرانسه:

وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد/ ۱۰ ژوئن اعلام کرد که در شبانه روز گذشته بیش از ۲ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ٨١ نفر نیز جان خود را ازدست داده‌اند. استان‌های خوزستان، کردستان و کرمانشاه، در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارند و استان‌هایی چون اصفهان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان شرقی، در وضعیت هشدار قرار دارند؛ به طوریکه احتمال دارد بنا به درخواست مقامات بهداشتی و گلایۀ آنها از شیوۀ بازگشایی‌ها، شاهد بازگشت محدودیت‌ها در برخی استان‌ها باشیم. این در حالیست که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جلسۀ هیأت دولت تأکید کرد که «بازگشایی‌ها از ابتدا مشروط بوده است».

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ٢١ خرداد اعلام کرد:«بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٠١١ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که از بین مبتلایان جدید، ٨١١ مورد بستری شده اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ١٧٧ هزار و ٩٣٨  مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٨١ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را ازدست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ٨۵٠٦ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: «تا کنون تعداد ١٤٠ هزار و ۵٩٠ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند».

او در ادامه گفت: «استان‌های کردستان، خوزستان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد، در وضعیت هشدار قرار دارند.»

وزیر کشور: توجه مردم به کرونا ٧٠ درصد کاهش یافته است

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیۀ نشست کمیتۀ امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا ‌گفت: «در بعضی مناطق، شهرها و مشاغل، مراعات مردم در برابر ویروس کرونا ٧٠ درصد کاهش یافته است».

وی دربارۀ میزان مبتلایان و جان باختگان ویروس کرونا گفت: «میزان مبتلایان و قربانیان کشور متأسفانه افزایش یافته است؛ پیش از این روزی ۳۰ تا ۳۴ فوتی داشتیم اما دوباره به عدد ۶۵ تا ۷۰ رسیده‌ایم که این یک دغدغه برای ما است».

او در ادامه گفت: «بازگشایی تالارها در شهرهایی که وضعیت قرمز دارند همچنان ممنوع است؛ نمایشگاه های تخصصی نیز فقط با دعوت از افراد خاص، بدون بازدیدکننده عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند بازگشایی شوند».

وی دربارۀ اجازۀ ورود به توریست‌های خارجی گفت: «بر اساس ملاحظاتی که وزارت امور خارجه و  وزارت بهداشت در این زمینه داشتند، مقرر شد در اواخر تیرماه مجدداً این موضوع بررسی و تصمیم‌گیری شود».

حسن روحانی: بازگشایی‌ها از ابتدا مشروط بود

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ٢١ خرداد در جلسۀ هیأت دولت گفت: «بازگشایی‌های کشور از آغاز مشروط بوده است و مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند؛ البته بخشی از افزایش بیماران کرونا که در هفته‌های اخیر می‌بینیم، مربوط به این می‌شود که تست‌های آزمایشگاهی افزایش یافته است، یعنی روزانه در سراسر کشور تست زیادی انجام می‌گیرد و به طور طبیعی شناسایی بیمار افزایش می‌یابد که جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند».

وی افزود: «توان وزارت بهداشت بالاتر از فشار این ویروس است؛ ما راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی را عوض کنیم یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد،‌ راه دومی برای ما وجود ندارد. بازگشایی‌ها باید به تدریج ادامه پیدا کند؛ البته این کار قدم به قدم و با احتیاط باید صورت بگیرد. اما راه‌ حل اصلی، تغییر سبک زندگی است و در مراسم‌ها و معاشرت‌هایی که خواهیم داشت، باید مراعات کنیم و سبک زندگی را تغییر دهیم».

آمار کرونا در خوزستان همچنان رو به افزایش است

بهرام جباری، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، روز چهارشنبه ٢١ خرداد گفت: «با توجه به ممنوعیت برگزاری مراسم در تالارها، متأسفانه برخی از مردم به برگزاری مراسم‌های خود در خانه‌ها روی آورده‌اند و این مسئله باعث بالا رفتن آمار شیوع کرونا در استان شده است؛ اما سازمان صمت نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.»

از سوی دیگر شکرالله سلمان زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به چگونگی رفع صحیح محدودیت‌ها، گفت: «اکنون خوزستان، تنها استانی است که شرایط قرمز دارد اما روز به روز رفع محدودیت‌ها در آن افزایش می‌یابد؛ در حالیکه با توجه به قرمز بودن وضعیت استان باید بیشترین محدودیت ها را ایجاد کنیم نه اینکه محدودیت‌ها را برداریم. اکنون روزانه ۵۰ تا ۷۰ نفر کشته می‌شوند اما انگار بی‌تفاوتی در مردم و برخی مسئولین ایجاد شده است».

وی افزود: «چند ماه است که کادر درمان درگیر هستند و حتی صورتشان زخم شده و استفاده از این لباس‌های آزار دهنده در هوای گرم بسیار سخت است؛ خستگی کادر درمان خطرناک است و باید فشار را از روی کادر درمان برداریم». در استان خوزستان روزانه به طور متوسط ، ٧٠٠ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا گزارش می شود.

استان کرمان به وضعیت هشدار رسید؛ ابتلای ٢٢٦ نفر در یک شبانه روز

دکتر مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، روز چهارشنبه گفت: «با توجه به افزایش موارد مبتلایان به کرونا ویروس، نوع اقلیم و افزایش شمار جان باختگان در روزهای گذشته، در کل استان به وضعیت هشدار رسیده ایم و احتمال تغییر وضعیت و رسیدن به نقطه قرمز در برخی از مناطق استان زیاد است».

وی افزود: «طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۶ مورد مثبت قطعی مبتلا به کرونا در کرمان اعلام شده است که ۳۵ مورد مربوط به بیماران بستری و ۱۹۱ مورد مربوط به بیماران سرپایی و اطرافیان بیماران قطعی بوده است و در مجموع در حال حاضر ۷۲ بیمار بستری شده‌اند. در میان موارد جدید شناسایی‌شده، ۹۰ نفر زن و ۱۳۶ نفر مرد بوده‌اند که نشان می‌دهد نسبت به اوایل ایپدمی، درصد ابتلای آقایان نسبت به خانم‌ها در حال افزایش پیدا کردن است که دلیل این افزایش نیز حضور بیشتر آقایان در محیط بیرون از خانه و مکان‌های شلوع و پرازدحام و محیط کار است».

وی با اشاره به افزایش آمار روزانه مبتلایان به کووید- ۱۹ در استان کرمان، گفت: «از مجموع ۲۹۴۹ مورد مثبت قطعی شناسایی‌شده در استان کرمان، ۹۲۴ مورد مربوط به بیماران بستری‌شده و بقیه مربوط به بیماران سرپایی بوده است و ۹۴ نفر نیز جان خود را ازدست داده‌اند» .

روند صعودی ابتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

دکتر پرویز یزدان‌پناه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، روز چهارشنبه ٢١ خرداد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد را اعلام کرد و گفت: «از ۲۶۲ جواب دریافت‌شده از آزمایشگاه ویروس شناسی یاسوج، ۳۵ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.» وی در ادامه با اشاره به افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا در استان به ۹۵۱ مورد، افزود: «در چنین شرایطی باید حتی‌الامکان در منزل بمانیم و فقط با رعایت کامل نکات بهداشتی و بنا به ضرورت و برای تأمین مایحتاج زندگی یا دارو به بیرون از خانه برویم».

وی یادآور شد: «با توجه به بازگشایی اصناف، مردم توجه داشته باشند که حضور بی‌مورد و تجمع در بازار می‌تواند برای جامعه خطرآفرین باشد و باید از این کار پرهیز شود و خریدهای غیرضروری، به بعد از مهار کامل ویروس کرونا موکول شود».

چهارمحال و بختیاری: ابتلای ٤٠ نفر به ویروس کرونا در یک عروسی

محمود کیانی، فرماندار اردل از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری گفت: «بیش از ۱۱۸ تست کرونا ظرف یک هفتۀ گذشته از افراد حاضر در مراسم یک عروسی در شهرستان اردل گرفته شده که متأسفانه تست ۴۰ نفر از آنها مثبت تشخیص داده شده است و تحت مراقبت‌های ویژه و قرنطینه خانگی بسر می‌برند».

وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان اردل، گفت: «این افزایش آمار مربوط به برگزاری مراسم‌ها و مجالس محلی بوده‌ است و حضور افراد از سایر نقاط کشور در این شهرستان، منجر به مبتلا شدن افراد و وابستگان خانواده میزبان به ویروس کرونا شده است». او در ادامه گفت: «چنانچه مهمان‌ها با حضور در مراسم عروسی و یا ترحیم به ویروس کرونا مبتلا شوند، برگزار کننده مراسم مرتکبِ جرم شده و با عنایت به اطلاعیه صادره از طرف دادستان شهرستان، با آن‌ها برخورد قضایی صورت می‌گیرد».

افزایش شمار مبتلایان در آذربایجان شرقی؛ احتمال بازگشت محدودیت‌ها

عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از احتمال ایجاد محدودیت و اخذ تصمیمات سخت گیرانه در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی با ادامۀ روند نگران‌کننده و افزایشی آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد.

وی تأکید کرد: «متأسفانه طی هفتۀ گذشته موارد مثبت کرونا، موارد بستری بیماری و شمار بیماران بدحال افزایش یافته است؛ آمارها نگران‌ کننده بوده و این امر نشانگر عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آذربایجان شرقی است، اگر مردم رعایت نکنند، کنترل بیماری سخت شده و فاجعه انسانی رخ خواهد داد».

خیز کرونا در بوشهر و شهرستان گناوه

بر اساس آخرین گزارش‌ها، ورود مسافران غیربومی، تجمع در مراسم تشییع جنازه، عروسی، شب نشینی‌ها و ساحل گردی، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی دست به دست هم دادند تا کرونا خیز محکمی در استان بوشهر و به ویژه شهرستان گناوه بردارد. بی‌توجهی بیشتر مردم این منطقه و مسافران غیربومی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم نظارت جدی مسئولان در گناوه باعث شده نمودار ابتلا به بیماری کرونا در این شهرستان سیر صعودی بگیرد.

مقامات بهداشتی استان بوشهر گفته‌اند در حالیکه تعداد مبتلایان شهرستان گناوه در اسفند ماه سال گذشته، فروردین و اردیبهشت امسال، در مجموع  ۴۳ نفر بود، در خرداد امسال سیر صعودی داشته و تا پایان روز ۲۰ خرداد، نزدیک به ۱۴۰  مورد مثبت در این شهرستان گزارش شده‌است و این هشدار جدی و زنگ خطری برای اهالی این منطقه گرمسیری به شمار می رود.

وزارت بهداشت نسبت به کاهش ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هشدار داد

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ضمن هشدار نسبت به کاهش حدود ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم و اصناف، از تعطیلی بیش از ۲۵۰هزار واحد صنفی و صنعتی از جمله رستوران‌ها و تالارها به این دلیل خبر داد و گفت: «متأسفانه شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها ناامیدکننده‌تر است و ناچار به برخوردهای قضایی و حقوقی با متخلفان هستیم».

وی در ادامه گفت: «تا ۲۷ اردیبهشت ماه وضعیت اجرای پروتکل‌ها در کشور در حد مطلوب بود و تا میانگین ۷۷,۵۷  درصد مردم و کسب و کارها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که در شهر تهران به ۵۶ درصد می‌رسید اما تا ١۵ خرداد این میانگین در کل کشور به ٢٢,٢٦ درصد نزول کرد و در شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب و کار کشور است به ١٠٫۵٤ درصد نزول یافت که زنگ خطر را به صدا درآورد».

وی افزود: «بنا بر مصوبات ستاد ملی کرونا مصوبات و تصمیمات مهمی را داشت؛ اجازۀ برخی بازگشایی‌ها مانند بازگشایی مهدهای کودک‌، آغاز به کار تورهای سیاحتی از تاریخ ۲۴ خرداد ماه و آغاز فعالیت‌های فرهنگی مانند سینماها، تئاتر و غیره، از اول تیرماه صادر شده است».

گلایه از وضعیت مترو؛ لزوم فعالیت اتوبوس‌ها و هواپیماها با ۵٠ درصد ظرفیت

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، دربارۀ وضعیت مترو در تهران گفت: «گلایه‌ها نسبت به وضعیت مترو کاملاً درست است و ما هم این گلایه‌ها را رسماً اعلام کردیم. طبیعتاً اجرای طرح ترافیک در کنار بازگشایی مراکز کسب و کار و ادارات، حجم ترددها را افزایش می‌دهد و امکانات شهرداری تهران و شهرداری‌های سایر استان‌ها محدود است و لازم است که ناوگان عمومی تقویت شود. با همین ناوگان کم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است. حتی اگر ماسک بزنیم اما در مترو و اتوبوس تراکم جمعیت داشته باشیم، قطعاً ماسک فاقد ارزش می‌شود».

وی افزود: «اتوبوس‌ها اعم از برون‌شهری و درون‌شهری و همچنین هواپیماها، باید با ۵۰ درصد ظرفیتشان فعالیت کنند، همانطور که در مصوبه ستاد مقابله با کرونا هم در زمینۀ سینماها و مراکز فرهنگی و هنری این درصد اعلام شده است. اگر طرح ترافیک را اجرا کنیم، ترددهایمان رو به افزایش باشد و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، این وضعیت در متروها و خطوط حمل و نقل‌ ادامه خواهد داشت؛ بنابراین باید مردم همچنان از ترددهای غیر ضروری اجتناب کنند».

منبع: رادیو بین المللی فرانسه