گزارش اعتراضات و اعتصابات کارگران ، مزدبگیران و فرودستان در ۴۸ ساعت گذشته؛ کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

تهیه کننده مجید ناصری، عضو کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

۲۸ خرداد ١۳۹۹

نامه سرگشاده نظام پرستاری به حسن روحانی / هجده پرستار شهید شده‌اند و هنوز مطالبات بر زمین مانده است!

جناب آقای رئیس جمهور؛ بدون تعارف و بدون ملاحظه خواهشمند است به مقامات ذیربط در سازمانهای امور اداری و استخدامی، برنامه و بودجه و وزارت بهداشت دستور فرمائید بیش از این با وقت‌کشی و رفتارهای زمان بر؛ با روح و روان این جامعه ایثارگر بازی نکنند وحق  قانونی شان را محقق کنند چون تمام شواهد و قرائن حاکی از لبریز شدن کاسه صبر این الگوهای صبر و پایداری است، لذا اهم درخواست‌های بحق جامعه خدوم پرستاری  یک بار دیگر به شرح ذیل خدمتتان اعلام می‌شود؛ امید است دستور فرمائید در یک بازه زمانی معقول محقق و برای همیشه اینگونه مسائل رفع شود:

١- اجرای بدون قید و شرط دو قانون مهم تعرفه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری (به ویژه بازنشستگی پیش از موعد و به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های سختی کار بخش‌ها در تمام بخش‌های دولتی و غیر دولتی و بیمارستان‌های کشوری و لشکری

۲- اصلاح نظام پرداخت، مطابق توافقات سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت و نیز پرداخت معوقات مختص پرستاران که در مواردی تا ۱۷ ماه وجود دارد.

۳- استخدام سریع وعاجل حداقل ۱۰هزار پرستار برای رفع کمبود ناشی از توسعه تخت‌های بیمارستانی و جایگرین بازنشستگان پرستاری

۴- تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و تسری مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری یا معادل آن به پرستاران شرکتی

۵- رداخت فوق‌العاده ویژه به پرستاران همانند نیروهای ستادی و مالی

٦- رسیدگی جدی و اساسی به پرستاران مبتلا به کرونا و تامین جایگزین سریع برای بالغ بر  ۷ هزار نفر از پرستاران مبتلا به کرونا (همانند جایگزینی مرخصی زایمان) در بخش‌های مربوطه.

۷- برخورداری قانونی پرستاران از مرخصی استعلاجی در صورت ابتلا به کرونا و پیگیری موضوع این بیماری در بین خانواده و بستگان درجه یک وی.

۸- رسیدگی عاجل و تصمیم فوری برای پرستاران بکارگیری شده در ایام کرونا در دانشگاه‌های گیلان، مازندران و کل  کشور، حداقل به صورت قراردادهای یکساله و قرار گرفتن آنها در اولویت استخدام و جلوگیری از بدعت خطرناک قراردادهای ۸۹ روزه که جدیداً باب شده است

سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۸ درصد است،

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تا پایان تابستان سال ۱۳۹۸، از جمعیت ۲۳ میلیون ۴۳۵ هزار نفری شاغل در کشور، ۱۹ میلیون و ۵۱۵ هزار نفر را مردان و سه میلیون و ۹۳۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. این یعنی سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۸ درصد است، که تعداد زیادی از آنان سرپرست خانوار هستند. بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از تعداد شاغلان در ایران تا پایان سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۳۱۵ هزار نفر کاسته شده است که از این تعداد، حدود ۱۴۵ هزار نفر زن هستند.  بخش اعظم اشتغال و درآمدزایی زنان نه در بازار رسمی، که در بازار غیررسمی و مشاغل کوچک رخ می‌دهد

بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مردم استان البرز حاشیه نشین هستند

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: “۳۱ نقطه حاشیه‌نشین در البرز شناسایی‌شده است که جمعیتی بالغ‌ بر ۶۰۰ هزار نفر را در خود جای‌ داده ‌است. اختلاف سطح توسعه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان شهر و روستا یکی از عوامل عمده مهاجرت روستاییان به شهرها و درنتیجه بروز و گسترش پدیده حاشیه‌نشینی است و تا زمانی که این اختلاف سطح از بین نرود، همچنان مهاجرت از روستا به شهرها و نیز ایجاد مناطقی به نام حاشیه ادامه دارد. وی ادامه داد: “حاشیه‌نشینی پیامدهایی خواهد داشت که شایع‌ترین این‌ها طلاق، فقر فرهنگی، خشونت خانگی و غیره است.

دور جدید اعتراضات در هفت تپه؟

مرضیه امیری در گزارشی با عنوان «دور جدید اعتراضات در هفت تپه؟» در روزنامه‌ی شرق نوشت: چندین دور اعتراض و مطالبه پرداخت حقوق معوق کارگرانی که به قول خودشان مجبور بودند دست از کار بکشند تا صدایشان به جایی برسد و دستمزدشان را با تاخیر دریافت کنند؛ این روندی است که چند سالی است در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ادامه دارد و حالا کارگران می گویند باز هم سه ماه است حقوقمان را دریافت نکرده ایم. یکی از آنها به ما می گوید «خواسته فعلی ما اعتراض نیست، چراکه می خواهیم جلسات محاکمه امید اسدبیگی و مهرداد رستمی که ارزان صاحب و مالک هفت تپه شدند، به دور از سوء استفاده ها انجام شده و حکم دستگاه قضا صادر شود. ولی وقتی کسانی که نام خود را مالک هفت تپه گذاشتند و به نام آن یک و نیم میلیارد دلار ارز دولتی گرفتند و فروختند، هنوز هم حاضر نیستند حقوقمان را پرداخت کنند، کارگری که دو، سه میلیون حقوق می گیرد، چطور سه ماه بدون حقوق زندگی کند». 

اعتراض کارگران شهرداری سوران نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق،عیدی و ٦ ماه حق بیمه

کارگران شهرداری سوران دراستان سیستان وبلوچستان صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق،عیدی و ٦ ماه حق بیمه بلند کردند. روز چهارشنبه ۲٨ خرداد یکی از کارگران معترض شهرداری سوران به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: بیش از چهار ماه است که از شهرداری حقوق دریافت نکرده است و دیگر توان خرید مایحتاج زندگی را ندارد. وی افزود: همچنین عیدی امسال کارگران شهرداری و بیمه به مدت ٦ ماه پرداخت نشده است.  این کارگر شهرداری سوران اضافه کرد: کارگران زندگی خود را با حقوق اندک سپری می کنند حال این حقوق اندک نیز به موقع  پرداخت نمی شود. وی خاطر نشان کرد: با بالا رفتن قیمت کالاها و عدم پرداخت به موقع حق و حقومان، ادامه زندگی و تهیه مایحتاج زندگی برایمان دشوار شده است لذا از شهرداری انتظار می رود حقوق معوقه کارگران را پرداخت کند..

افزایش ۴۸ درصدی اجاره‌ خانه در یکسال

میانگین اجاره مسکن تهران در فصل زمستان ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه در سال قبل از آن ۴۸ درصد رشد پیدا کرده است. نموداری که احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصاد، بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران تهیه کرده نشان می‌دهد روند افزایش جاره‌بهای خانه از زمستان سال ۱۳۹۶ ناگهان شتاب گرفته و در زمستان سال ۹۸ این روند به اوج خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است. سلطانی معتقد است شوک ارزی سال ۱۳۹۷ با تاخیر چند ماهه اثرات خود را بر قیمت مسکن گذاشته و افزایش قیمت مسکن نیز با تاخیر، بر افزایش اجاره خانه اثر گذاشته است. بر اساس تحلیل این پژوهشگر اقتصادی، استمرار افزایش نرخ ارز در ۹ ماه اخیر موجب تقویت روند افزایش اجاره مسکن در سال جاری شده است. او پیش‌بینی کرده این روند نه تنها در سال جاری که حداقل در ۲ سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و نرخ تورم بخش خدمات (شامل خدمات تامین محل زندگی) بالا خواهد بود.

مرگ و مصدومیت ۱۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

طی دو روز گذشته در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۱۲ کارگر در شهرهای ورامین، مهاباد، بهاباد، ساوه، قزوین، شیراز، تبریز و قم دچار حادثه شدند. طی این حوادث، ۵ کارگر جان خود را از دست دادند و ۷ تن از جمله ۳ آتش نشان نیز مصدوم شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.وروزانه تعدادی از کارگران قربانی شرایط ناامن کار میشوند.

وضعیت دشوار کارگران بازنشسته؛

برای حفظ قدرت خرید بازنشستگان باید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان به مستمری‌ها اضافه شود/ آیا بازنشستگان تامین اجتماعی «مزایای مزدی» خواهند گرفت؟ آیا بازنشستگان بازهم باید حقوق خرداد را بر اساس مستمری سال قبل دریافت کنند؛ در شرایطی که همه هزینه‌های زندگی چند ده درصد گران شده، حتی نرخ تورم خوراکی‌ها در بهار امسال به مرز ۵۰ یا ۶۰ درصد رسیده است، هنوز در افزایش مسستمری بازنشستگان تعلل می‌ورزند؛ در این شرایط دشوار، بازنشستگان برای افزایش دریافتی ناقابل خود، به راستی چقدر باید منتظر بمانند؛ آنهم وقتی به نظر می‌رسد سرنوشت‌شان بازهم «فقیرتر شدن» است.!

 اعتراضات مردم روستای گوری وفشانجرد

اعتراضات مردم روستای گوری وفشانجرد /خراسان رضوی بدلیل عدم وجود آب شرب بعد از گذشت ۱۵ سال از وعده مسئولان که هنوز مشکل آن حل نشده است. روستاهای گوری ، فشانجرد . خسرشیر ، ریواده ، عبدل آباد.، سامقان . آباس آباد شهرستان جغتای (سبزوار) خراسان رضوی با جمعیتی بیش از ۶ هزار نفر و بی توجهی مسولین نسبت به مشکل ۱۵ ساله آب.

اعتصاب وتجمعات تاکسی داران سبزوار دراعتراض به عدم اعلام نرخ جدید کرایه مقابل شورای شهر و فرمانداری

روز سه شنبه ۲۷ خرداد،جمعی از تاکسی داران سبزوار دست از کارکشیدند و مقابل شورای شهر و فرمانداری این شهرستان دراستان خراسان رضوی تجمع کردند..

یکی از تاکسی داران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: با وجود مصوبه افزایش کرایه ناوگان بار و مسافر در شورای شهر سبزوار، تاکنون این مصوبه برای تصمیم گیری نهایی به هیات تطبیق فرمانداری شهرستان ارسال نشده است..

وی افزود: در یکصد و نود و ششمین جلسه رسمی شورای شهر سبزوار افزایش نرخ خدمات و تعرفه کرایه ناوگان بار و مسافر به تصویب شورا رسید که با گذشت دو هفته این مصوبه با سهل انگاری هنوز به هیات تطبیق فرمانداری نرسیده است.

اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها

روز سه شنبه ۲۷  خرداد، کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها دست از کارکشیدند ومقابل ساختمان اداره راه آهن این ناحیه  دراندیمشک تجمع کردند. درگزارشی که از تجمع کنندگان درشبکه های اجتماعی منتشر شده است،ازجمله آمده: امروز ناحیه زاگرس اعتصاب کردن در جلوی ناحیه ولی هیچکدام از مسئولین جوابگو نبودن یعنی بهمون گفتن دیگه نمی تونیم بهتون دروغ بگیم قول دروغ بهتون نمیدیم. رک بهمون گفتن هیچ خبری از حقوق و بن و بیمه و غیره نیست.حالا ما اگر تو این چندروز خبر دقیقی بهمون ندن عازم تهران میشیم ،جلوی اداره کل میدان آرژانتین و جلوی دفتر رئیسی از همکاران عزیز خواهش میکنم با هم هماهنگ باشیم برای رفتن به تهران بخدا تنها راه رسیدن به تجمیع شدن همینه.