گزارش کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای گذار

از اعتراضات و اعتصابات کارگری در ۴۸ ساعت گذشته

تهیه و تنظیم: مجید ناصری

۳ تیر ۹۹

نامه سرگشاده کارگران سیمان کارون به رئیسی، رئیس قوه قضائیه

”نمی توانیم نفس بکشیم …نمی توانیم .” این آخرین جملات دردناک کارگران سیمان کارون ( سهامی عام ) قبل از آخرین نفس‌های جانکاهشان درظلم دهشتناک توسط میرسپاسی ژاندار سیمان کارون است .. ضجه‌های کارگر، له شدن او در زیر پای قانونی که میرسپاسی برای حق و حقوق کارگران مظلوم خوزستانی سیمان کارون نوشته هیچ توجیه‌ای را نمی‌پذیرد جز جنایت انسان علیه انسان.. این فرنگ نشین عصر حاضر کارون که در زیر پوسته‌ی متعفن تمدن‌زدگی اش نقاب یک جانی درنده خویی را بر چهره دارد که خشونت خود را در کوچکترین فرصت ممکن در فجیع ترین شکل ممکن بروز می‌دهد. حقوق ماهیانه پانصد میلیون تومان + پاداش های هر چهل و‌پنج روز یکبار فقط برای یک نفر !
نوشتن از برخی چپاولها ، برخی حقایق تلخ و جانکاهی که میرسپاسی به آن دامن می‌زند و در برابر دیدگان قانون کشور قرار میگیرد، تضییع کننده درد است، ادا نکردن حق مطلب ناتمام است بر سپیدی کاغذ… تصویر درد را تنها باید به درد کشیدن فهمید ، باید ثبت لحظه کرد و تجربه‌ش را برای آیندگان کنار گذاشت.. باید هر چه سریعتر قانون یاهمان عدلیه وارد میدان شود .
ریاست قوه قضائیه “انسان دشواری وظیفه است”… دشواری وظیفه‌ای سخت… انسان دشواری چیزهای بیشماریست که رعایت نمی‌کند. انسان زخم زننده، انسان درنده، انسان زنده‌ی زننده، انسانی که زندگی انسان زنده دیگری را می گیرد، گلوی کارگر مظلوم را تا میتواند میفشارد . شوربختانه قانون تا کنون تنها ناظرو غافل بر قساوت چپاول میرسپاسی بر کارگران بوده و هست
قانون پر طمطراق کشور شاهد عدم دریافت پنج ماه حقوق کارگران سیمان کارون است . قانون شاهد قرارداد پیمان مدیریتی میرسپاسی با سهامدار غالب شرکت است .
قانون شاهد دریافت حداقل دستمزد کارگران سیمان کارون پس از بیست سال تلاش و کوشش است .
قانون شاهد محاسبه ظالمانه و عدم پرداخت سنوات کارگران بازنشسته سیمان کارون بطور غیر قانونی است .
قانون ایران اسلامی شاهد دریافت ماهیانه دویست و پنجاه میلیون تومان حقوق میرسپاسی از سیمان کارون + صدو پنجاه میلیون تومان از سیمان لارستان و دریافت پاداشهای چند صد میلیونی هر چهل پنج روز یک بار به این فرد . واریز ماهیانه پنج هزار یورو از آلمان بحساب وی در کشور آلمان
قانون شاهد پای گذاشتن میرسپاسی روی گلوی کارگر مظلوم و ستم زده سیمان کارون است .
آقای ریسی به میرسپاسی بگویید پای خود را از روی گلوی کارگر سیمان کارون بردارد . شاید از شما حساب ببرد. آقای رئیسی ریاست قوه قضائیه میرسپاسی بخواهید ثروت چند هزار میلیاردی خود را از کجا کسب نموده ؟ او‌را تفهیم کنید . کارگر جاندار اقتصادی نیست.

اعتراض کارگران کاشی اصفهان نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان

بنا به گزارش رسیده، کارگران کاشی اصفهان خواستار پرداخت مطالبات‌شان هستند و نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت حقوق و وعده‌های عمل نشده، اعتراض کردند. بر اساس این گزارش، روز یکشنبه اول تیرماه ۹۹، جمعی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان که از شروع سال جدید تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند و علی‌رغم بارها اعتراض نسبت به این وضعیت، کسی پاسخگو نبوده است، بار دیگر اعتراض خود را رسانه‌ای کردند…..

اعتراض اهالی شهر بناب نسبت به آلودگی ناشی از نیروگاه حرارتی سهند

نیروگاه حرارتی سهند در شهر بناب، واقع در آذربایجان شرقی، در اثر استفاده از سوخت مازوت، مشکلات زیادی را برای اهالی این شهر به وجود آورده و نسبت به چنین وضعیتی اعتراض دارند.
یکی از شهروندان بناب در ارتباط با آلودگی هوای این شهر می‌گوید: «هوای آلوده شهر بناب امان ما را بریده است؛ گاهی وقت‌ها حتی نفس کشیدن هم مشکل می‌شود؛ برای افراد مسن، کودکان و بیماران ریوی شرایط بسیار سخت شده است.»..

زنان پنجمین کشور ثروتمند حهان را به «گودال خوابی» و «زندگی در کانالها» کشانده شده است.
محمدرضا محبوب‌فر یک کارشناس حکومتی روز ۲تیرماه به‌زندگی زنان در گودالها و کانالها اعتراف کرد و گفت : «برخی از زنان سرپرست خانوار به‌دلیل آن‌که بدون سرپناه هستند اکثراً در خرابه‌ها، ساختمانهای مخروبه، گودالها و کانالها زندگی می‌کنند و بخشی از آنها در بخشی که زاغه یا چادر نشین هستند، اسکان نامناسبی دارند. وی افزود : «در گذشته گفته می‌شد آمار حاشیه‌نشینی حدود ۲۵میلیون نفر است اما امروز به ۳۸میلیون نفر افزایش یافته است. حتی به‌جرأت می‌توانیم بگوییم که حاشیه‌نشینی در تهران تا ۶۰درصد افزایش یافته است. محبوب‌فر افزود : «حقوق ماهیانه بخش اعظم حاشیه‌نشینان کارگران روزمزد، کارگران فصلی، دستفروشان و… قبل از وقوع شیوع کرونا، برای جبران خط فقر ۸میلیون تومان بود. اما امروز بسیاری از این افراد ۷۰تا۸۰درصد حقوق خود را از دست داده‌اند و طبیعی است که این افراد برای تأمین مسکن خود و سرپناه خود از مرکز شهرها به حاشیه می‌روند. بخشی از حاشیه شهرها زاغه نشینی، بخش دیگر چادرنشینی و بخشی نیز خانه‌های نامناسب و غیراستاندارد تشکیل شده است و این حاشیه‌نشینها بدمسکن هستند.

وجود تنش آبی در ۱۷۰ شهر کشور

قاسم تقی زاده، معاون وزیر نیرو درباره شهرهای با تنش آبی در کشور گفت: “اکنون حدود ۱۷۰ شهر با تنش آبی در کشور داریم که ۵۰ شهر آنها پر تنش هستند”.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: “۴۵ درصد جمعیت کشور یا دسترسی به منابع آب ندارند و یا میزان دسترسی کم است.

صاحب «تئوری فروش کلیه»، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انقلابی شد

تکلیف کمسیون بهداشت مجلس هم مشخص شد و نماینده‌ای که فروش کلیه را راه حلی مناسب برای حل مشکلات اقتصادی اعلام کرده بود به ریاست این کمسیون برگزیده شد. حسینعلی شهریاری ۱۰ اسفند ۹۵: «چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می برد و با دریافت ۲۰ الی ۳۰ میلیون زندگی اش متحول می شود این کار را انجام دهد. بخشی دیگز از “اظهارات حکیمانه” این فرد را در ادامه می‌خوانید: زمانی که ما در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم، بهترین کار همان پیوند کلیه است، چون هزینه‌ها نیز کاهش می یابد و دیالیز هزینه‌های بسیار بالایی دارد و تعداد زیادی دستگاه باید خریداری شود.

تجمع اعتراضی کارگران عقاب افشان سمنان مقابل استانداری

۳ تیر ۹۹ : جمعی از کارگران کارخانه «عقاب افشان» سمنان در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت شغلی خود و کارخانه، صبح امروز جلوی استانداری تجمع اعتراضی برگزارکردند.
یکی از کارگران با بیان اینکه شرکت عقاب افشان به دلیل تحریم‌ها در تامین قطعات اولیه ساخت اتوبوس دچار مشکل شده و از این رو قصد تعدیل نیرو را دارد، افزود: با تعدیل نیرو، امنیت شغلی حدود ۴۵۰ کارگر این کارخانه به خطر می‌افتد. او با بیان اینکه کارگران در مرحله نخست به دنبال امنیت شغلی خود هستند، در ادامه افزود: شرایط تولید در کارخانه عقاب افشان فراهم است و از چرایی اینکه کارفرما سعی در متوقف کردن تولید و تعدیل کارگران را دارد، باخبر نیستیم. طبق ادعای این کارگر عقاب افشان، آنها بارها برای مشخص شدن وضعیت شغلی خود به مسئولان مراجعه کرده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفتند.

بازداشت پیمان فرهنگیان توسط نیروهای امنیتی در کیاشهر

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در تاریخ ۳۱ خردادماه توسط ماموران امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. با گذشت چهار روز از بازداشت آقای فرهنگیان خانواده وی کماکان در بی خبری از سرنوشت او به سر می‌بردند. عدم پاسخگویی مسئولین و بی خبری از وضعیت وی باعث افزایش نگرانی خانواده ایشان شده است.

اعتراض معلمان نهضت سوادآموزی و نیروهای قراردادی به تبعیض

امروز سه‌شنبه۳ تیرماه ۹۹، جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی و نیروهای قراردادی در اعتراض به تبعیض در احکام و حقوقشان در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.یکی از معترضان در اینباره گفت: “ما نیروهای قرارداد کار معین در کل کشور هستیم که تعدادمان به ۱۶ هزار نفر می‌رسد. معترضیم چون هیچ مزایایی به ما تعلق نمی‌گیرد و درخواستمان تبدیل وضعیت است”.
معلم دیگری گفت: “حکم من با لیسانس و ۸ سال سابقه کار، ۲ میلیون و نهصد هزار تومان است اما معلم همکار من با همین شرایط چون پیمانی است حقوقش بالای ۴ میلیون است. درحالیکه همه با نیروهای رسمی و پیمانی یک ساعت و یک کار را می‌کنیم. وی ادامه داد: “اگر کارایی نداریم چرا هر سال قراردادمان تمدید می‌شود؟ اگر کارایی داریم چرا تبعیض می‌گذارند؟ بعد هم آمدند حقوق‌ها را همسان سازی کردند. چرا به ما گفتند آزمون رتبه بندی بدهید تا شامل حالتان شود؟ قرار بود ۸۰ درصد نیروهای پیمانی رتبه بندی در حکم‌هایمان بیاید. بخشنامه هم شد اما اعمال نشد. بیمه تکمیلیمان ناقص است و گواهی کسر از حقوق هم به ما نمی‌دهند. تبعیض ذهنمان را رها نمی‌کند.

۷خانواده خودی با ۶۹ درصد مطالبات معوق بانک اقتصادنوین

بانک اقتصادنوین از ۷ خانواده، ۴۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق دارد
مانده مطالبات غیرجاری بانک اقتصاد نوین در پایان سال ۹۸ به ۶/۷ هزار میلیارد تومان رسیده که ۶۹ درصد آن معادل ۴هزار و ۶۶۳ میلیارد تومان مربوط به ۷ خانواده است.
▪️محمدمهدی حسینی با هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان در رتبه اول
▪️گروه استراتوس که متعلق به خانواده صدرهاشمی‌نژاد است، با هزار و ۵۷ میلیارد تومان در رتبه دوم
▪️خانواده طباطبایی با ۶۲۵ میلیارد تومان در رتبه سوم
▪️خانواده گرامی (گروه گلستان) با ۶۱۱ میلیارد تومان در رتبه چهارم
▪️خانواده ایزدپناه با ۵۹۱ میلیارد تومان در رتبه پنجم
▪️خانواده محمدحسین محمدپور با ۲۶۶ میلیارد تومان در رتبه ششم
▪️خانواده احمدحسینی نیز با ۲۴۴ میلیارد تومان در رتبه هفتم
هفت خانواده یا شخص حقیقی که درمجموع تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۹ درصد از مطالبات معوق بانک اقتصاد نوین متعلق به آنها بوده است..

روایت‌هایی از فقر و فلاکت: کارد به استخوان رسیده

در ایران رکود اقتصادی عمیق‌تر می‌شود و فقر گسترده‌تر. جمعیت بیشتری از تامین هزینه زندگی باز می‌مانند. سفره‌ها خالی‌تر می‌شود و فلاکت نمایان‌تر و بی‌رحم‌تر. روایت‌هایی از این وضعیت.
« در خانواده ۴ نفره ما من، خواهر کوچکترم و مادرم کار می‌کنیم. پدرم سال‌ها است گرفتار اعتیاد شده و گاهی گوشه زندان است و گاهی هم گوشه خانه. مادرم کارگر کارگاه قنادی است و روزمزد. من در یک دفتر خدمات پستی کار می‌کنم با لیسانس آی‌تی. قرارداد ثابتی در کار نیست و مزد هم کمتر از ۷۰۰ هزار تومان. خواهرم حقوق خوانده. دلش می‌خواهد وکیل شود اما الان منشی یک مرکز درمانی است، بدون قرارداد رسمی و با دستمزد نزدیک به یک میلیون تومان

اعتراضات کارگری در کارخانه معدن مس چهار گنبد

روز دوشنبه ۲ تیر ۹۹، حدود ۱۰۰ تن از کارگران شاغل در کارخانه معدن مس منطقه چهار گنبد بخش بلورد در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و سایر مزایا در مقابل اداره کار شهرستان سیرجان تجمع کردند.