فراتر از خبر!

گسترش عرق ملی باعث حساسیت اجتماعی و سیاسی فراگیر می گردد تا حدی که تنها راه خاتمه دادن به وضعیت فعلی در گذر از جمهوری اسلامی خلاصه شود.

رضا شیرازی

قرار داد بین جمهوری آخوندی و دولت چین امروزه یکی از خبرهایی است که همه بیش و کم در رسانه های تصویری و در دنیای مجازی از آن آگاهند.

قراردادی که مواد آن به هیچ عنوان روشن نیست و صرفا سران نظام مافیایی اعلام کرده اند که مدت قرار داد بیست و پنج سال است. همچنین برخی از تحلیل گران اقتصادی تاکید می ورزند که شیوه و روش دولت چین برای گسترش نفوذ خود در اکثر کشورها بر اساس قراردادهای طولانی مدت است و نمونه بارز این امر کشور ونزئولا است که در حال حاضر با ابربحران اقتصادی روبروست.

به نظر میرسد که می توان قرارداد دولت چین با جمهوری آخوندی را نه صرفا از بابت ضرر و زیان اقتصادی بلکه از برش دیگری مد نظر قرار داد. با این مضمون که در حال حاضر چنین قراردادهای اقتصادی باعث شکل گیری عرق ملی خواهد شد و همین عرق ملی هم در رشد همبستگی اجتماعی و هم در نفی کامل جمهوری اسلامی می تواند به صورت عنصر اساسی مافیای قدرت و ثروت را در ایران زمین گیر کند.

همه ما خوب می دانیم همبستگی اجتماعی نیازمند اجماع ملی در ایران است. وقتی که منابع ایران را به حراج گذاشته و در نابودی شیرازه جامعه ایران گام برمی دارند عملا و نظرا بطور آگاهانه و یا حتی بر اساس ضمیر ناخودآگاه جامعه به نقطه ای میرسد که در آن عرق ملی و صد البته منافع ملی یعنی منافع اکثریت جامعه در اولویت قرار می گیرد و همین مسئله رفته رفته به یکی از مبانی اصلی جنبش اجتماعی و سیاسی بدل می شود.

در اصل انعقاد قراردادهای اقتصادی حکومت آخوندی با دولتهایی نظیر چین و روسیه، ایجاد زمینه های شعله ور شدن عرق ملی است. امری که در همبستگی اجتماعی ملت ایران در گذر از جمهوری اسلامی دارای نقش مهمی خواهد بود.

گسترش عرق ملی بی تفاوتی اجتماعی را از میان میبرد و در نهایت باعث حساسیت اجتماعی و سیاسی فراگیر می گردد تا حدی که تنها راه خاتمه دادن به وضعیت فعلی در گذر از جمهوری اسلامی خلاصه شود.

ناگفته پیداست که درک همه جانبه شکاف طبقاتی دهشت بار در ایران و تبعات ضد انسانی آن بعلاوه به حراج گذاشتن منابع کشور و صدالبته سرکوب های سیستماتیک زمینه های خیزشی سراسری را مهیا می کند. در عین حال به نظر میرسد که در پسا جمهوری اسلامی همه قراردادهای اقتصادی با قدرتهای بزرگ فسخ خواهند شد. امری که از هم اکنون قابل پیش بینی ست.

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»