حسن روحانی: عزاداری محرم حتی در مناطق قرمز باید برگزار شود

رادیو بین المللی فرانسه

در حالیکه وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ٤ مرداد، از ابتلای ٢٣١٦  نفر به ویروس کرونا و مرگ ١٩٥ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، اعلام کرد که عزاداری ماه محرم حتی در مناطقی که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند، باید برگزار شود. از سوی دیگر، علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در پایتخت در نامه ای به وزیر بهداشت، خواستار دورکاری ٥٠ درصد کارکنان تهران شد.

حسن روحانی رئيس‌جمهوری ایران، روز شنبه ٤ مرداد، در جلسۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، تأکید کرد: «عزاداری محرم چه در شهر و چه در روستا، چه در جایی که قرمز است یا سفید باید برگزار شود». وی با اشاره به لزوم استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و فضای باز و رعایت فاصله گذاری، گفت: «زمان عزاداری می‌تواند کنترل شود و چهار یا پنج روز باشد تا زمان حضور در عزاداری‌ها محدود شود و مشکلی در زمینه شیوع کرونا ایجاد نکند».

وی با اشاره به اینکه «دوگانگی سلامت یا عزاداری نداریم»، تصریح کرد: «کسی نمی‌تواند بین علم و دین فاصله ایجاد کند؛ ما هم علم را رعایت می‌کنیم هم به دین عمل می‌کنیم و از همه متولیان فرهنگی و اماکن مذهبی می‌خواهیم که در چارچوب دین و رعایت پروتکل‌ها کار را پیش ببریم. ما می‌خواهیم هم عزاداری کنیم هم عزادار امام حسین را مبتلا نکنیم؛ این چیزی است که هم مردم و هم دین از ما می‌خواهد».

حسن روحانی تأکید کرد: «برگزاری مراسم مذهبی در ماه رمضان باعث شیوع کرونا نشده است و ایستادگی در برابر دشمن، ناشی از فرهنگ عاشورایی است». وی افزود: «امسال در کنار شکوه عزاداری محرم، ماسک داشتن هم جزو شکوه است؛ رعایت پروتکل‌ها هم جزو شکوه است، جمع نشدن افراد زیاد در فضای محدود هم جزو شکوه است».

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه پاندمی کرونا