تنها راه نجات کنتورسازی ایران خلع ید مالک است/ مسئولان، کارخانه را به اهل فن واگذار کنند

کارگران، مزد بگیران و فرودستان حامی شورای مدیریت دوران گذار

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین می‌گوید: تنها راه نجات کارخانه کنتورسازی ایران و کارگرانش، خلع‌ ید بخش خصوصی است.

«عیدعلی کریمی» درباره سیاست‌های ناصواب خصوصی‌سازی در کارخانه کنتورسازی ایران و آثار جبران‌ناپذیر آن بر کارگرانش به خبرنگار ایلنا گفت: مهمترین مشکل کارخانه کنتورسازی ایران عدم آشنایی خریدار و سوءمدیریت است. معوقات مزدی و بیمه‌ای ازجمله معضلات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران است که همه این موارد به علت اهلیت نداشتن مالک کارخانه و سوءمدیریت به وجود آمده است. برای حل این مشکل مسئولان و در راس آنها قوه قضائیه باید وارد شود.

دبیر خانه کارگر قزوین در ارتباط با وضعیت کارخانه کنتورسازی ایران با ابراز تاسف از روندی که این کارخانه در سال‌های اخیر طی کرده است، گفت: کنتورسازی ایران به عنوان یک برند بین‌المللی در زمان اوج فعالیت خود در شهرستان البرز قریب به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر داشت که در سالهای اخیر تعداد کارگران آن به حدود ۱۳۶ کارگر رسیده و فعالیت تولیدی آن متوقف شده است.

وی افزود: این کارخانه دارای ظرفیت‌های تولید و اشتغال‌زایی خوب است و دارای ماشین‌آلات روز دنیاست. با این حال در یک مقطع مسئولان تصمیم گرفتند کارخانه را که زمانی در اوج قرار داشت به بخش خصوصی واگذار کنند. اما خریدار به‌جای توسعه فعالیت‌های آن، کارخانه را با سیاست‌های غلط خود به تعطیلی کشاند.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمان تغییر ساختار، واگذاری غلط و غیراصولی که با دخالت افراد غیرمطلع و غیرکارشناس اتفاق افتاد، شرکت رو به تعطیلی رفت. در این مدت شاهد هیچ اتفاق خاصی برای توسعه کارخانه نبودیم و تنها چیزی که مشاهده شد تعدیل و تعطیلی کنتورسازی بود که نتیجه‌ای جز تجمعات کارگری در پیش نداشت. به هر صورت کنتورسازی امروز از واحدهایی‌ست که هم اکنون تعطیل شده و کارگرانش بیکار رها شده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد یک واحد تولیدی خصوصی‌سازی شود بهتر است به نظر کارگران آن هم اهمیت داده شود، افزود: تنها راه نجات این کارخانه خلع ید مالک فعلی کارخانه و واگذاری مجددا آن به بخش دولتی است. اگر قرار است مسئولان بار دیگر کنتورسازی را به بخش خصوصی دیگری واگذار کنند باید به کارفرمای اهل فن باشد.

او با بیان اینکه تعطیلی چند ماهه نخست سال جاری کنتورسازی بی‌مورد است، افزود: کارفرمای این کارخانه از ابتدای سال جاری کارگران را به بهانه پیشگیری از ابتلا به کرونا بیکار کرد و در حال حاضر ۵ ماه است آنها امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را به دلیل معوقات بیمه‌ای ندارند.

کریمی با غیرکارآمد خواندن خصوصی‌سازی در روند اداره‌ی این شرکت گفت: در این روش کاملا غیرکارشناسی سهامدار فعلی به دلیل برخی جرائم اقتصادی زندانی شد. زمانی که وی زندانی شد، از داخل زندان و با استفاده از عوامل خود کارخانه را مدیریت می‌کند و همین رویه نیز به مشکلات کارگران دامن زده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه قانون واگذاری صنایع بزرگ به بخش خصوصی ایرادی ندارد ولی متاسفانه به دلیل اجرای غلط این قانون از حدود یک دهه قبل تاکنون مشکلات عمده‌ای متوجه امنیت شغلی و معاش کارگران شده است، افزود: در حال حاضر خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است و اگر نهادی دولتی باشد که بتواند از این کارخانه حمایت کند، قطعا بخش اعظم مشکلات کارگران این کارخانه برطرف خواهد شد.

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.