اگر قرار است ایرانی وجود داشته باشد، الان زمان آن است که امریکا فقط به فکر برجام دیگری با رژیم نباشد، الان زمان آن است که از مبارزات مردم ایران حمایت شود

مهران براتی دبیر امور بین الملل شورای مدیریت گذار

آقای مهران براتی در برنامه چشم انداز ایران اینترنشنال سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹، اظهار داشت: تا کنون پرونده های هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی اتمی، پرونده حقوقی بود. اما از ۳۰ خرداد امسال شورای حکام بدلیل عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس علیه نظام رای منفی داد. بنابراین اگر این رای مجددا تکرار شود معنی آن اینست که ابعاد نظامی برنامه های اتمی جمهوری اسلامی در دستور قرار می گیرد و موضوع به شورای امنیت ارجاع می شود که در جهت مکانیزم ماشه  امریکا قرار می گیرد. در این رابطه تنها راه برای جمهوری اسلامی پاسخ به دو سوال است، یکی تورقوزآباد که آژانس در اطراف این منطقه اورانیوم غنی سازی شده پیدا کرده است و دیگری در مورد آباده. در ضمن آنها باید پاسخ های قانع کننده ای در مورد اورانیوم های گم شده هم داشته باشند.

ایشان در ادامه گفت: به همین علت هم است که وزیر خارجه فرانسه در تماس با آقای ظریف به جمهوری اسلامی هشدار داده است که اگر حکومت با آژانس همکاری نکند و پاسخ های مناسب به سوالات داده نشوند، ما می توانیم با امریکا همراه شویم؛ که در حقیقت یک تهدید ضمنی است به جمهوری اسلامی. جمهوری اسلامی هم نمی تواند با خیال راحت به سفر دبیر کل جدید آژانس بین المللی اتمی که آرژانتینی است و سابقه سیاسی دارد نگاه کند و قطعا باید پاسخ های مورد انتظار را بدهد.

آقای براتی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: اصل مسئله فروپاشی نظام سیاسی ایران است و همچنین در این مرحله ما شاهد انفجار شورای امنیت هم هستیم، به این معنی که اعضای شورا دیگر در جلسه شورای امنیت شرکت نکنند و ما در رابطه با تصمیم امریکا مبنی بر فعال کردن مکانیزم ماشه دیگر شورای امنیتی نداشته باشیم. ایشان اضافه کرد که در چنین حالتی دست امریکا و اسرائیل باز خواهد شد. زیرا مکانیزم های معمول شورای امتیت دیگر کارایی نخواهد داشت، مانند زمان جنگ کره که اتحاد شوروی ۷ ماه در جلسات شرکت نداشت و شورای امنیت عملا از کار افتاده بود. چنین شرایطی ممکن است تکرار شود و دست کسانی که مسئله جمهوری اسلامی را یکبار برای همیشه می خواهند حل کنند باز می شود و ما وارد یک فاز جدید جنگی جهانی خواهیم شد که بسیار خطرناک برای جمهوری اسلامی و جهان خواهد بود.

آقای براتی بعنوان نتیجه گیری گفت: اگر قرار است ایرانی وجود داشته باشد، الان زمان آن است که امریکا فقط به این فکر نباشد که بخواهد با رژیم به یک برجام جدید برسد الان زمان آن است که  از مبارزات مردم ایران حمایت کامل کند، ما با برجام به جایی نخواهیم رسید.

مشروح برنامه چشم انداز ایران اینتنرنشنال و صحبت های دیگر مهمانان این برنامه در اینجا مشاهده کنید.