قاتل رومینا فقط به ۹ سال حبس محکوم شد

 کاربران شبکه‌های اجتماعی به بی عدالتی در قوه قضایی جمهوری اسلامی اعتراض کردند

چندی پیش خبر قتل رومینا دختر ۱۳ ساله گیلانی به دست پدرش درتاریخ اول خرداد ۱۳۹۹، بحث «قتل‌های ناموسی» را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. همان‌طور که طبق قوانین اسلامی، پدر، خود را «صاحب» فرزندش می‌داند، در آگهی ترحیم رومینای سیزده ساله نام قاتل (پدررومینا) به عنوان «صاحب عزا» ثبت شد. همین حس مالکیت توجیهی‌ست که پدر واهمه‌ای از قانون نداشته و به راحتی حکم قتل فرزندش را اجرا کند.

در قوانین جمهوری اسلامی، مجازات قتل عمد، قصاص است. اما براساس مقررات فقه اسلامی، اگر پدری فرزند خود را به قتل برساند قصاص نمی‌شود، و در صورت محکومیت در دادگاه تنها به پرداخت دیه و حبس محکوم خواهد شد. 

در روزهای نخستی که رومینا به قتل رسیده بود معاون اموراجتماعی بهزیستی گیلان اعلام کرد:«به دلیل ماهیت جرم، داد‌ستان مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوانان به‌عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده است و بهزیستی نیز به‌عنوان سازمان دولتی مدافع حقوق کودکان، تمام تلاش‌های خود را جهت احقاق حقوق کودک که جزء وظایف ذاتی خود می‌داند، انجام خواهد داد.» وی درادامه افزوده بود:« بهزیستی از همه ظرفیت‌ها و امکانات جهت تحقق این مهم استفاده خواهد کرد و درعین حال به دلیل ماهیت جرم و درگیری عاطفی و روانی و اجتماعی سایر اعضای خانواده، با هماهنگی دادستان نسبت به انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی برای کاهش آسیب‌های روانی سایر اعضای خانواده رومینا خواهد پرداخت.»

رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی، پس از اطلاع از رای دادگاه گفت: «رای دادگاه برای همسرم تنها ۹ سال و برای بهمن خاوری ۲ سال حبس اعلام شده است. با وجود تاکیدات مقام‌های قضایی از «رسیدگی ویژه» به این پرونده، این رای دادگاه ترس و وحشت به جان من و خانواده‌ام انداخته است. من به این رای اعتراض دارم و خواهان تجدید نظر دردیوان عالی کشور هستم.»

مادر رومینا اضافه کرد: «درهمین مدت کوتاه بارها خانواده همسرم، من و فرزند خردسالم را تهدید کرده‌اند و با وجود آن‌که صلاحیت لازم را ندارند، قصد گرفتن فرزند خردسالم را دارند. دیگر نمی‌خواهم شوهرم به روستا بازگردد. اگر همسرم قصاص نشود، باید زندانی یا تبعید شود چرا که در غیر اینصورت هیچ امنیتی برای من و اطرافیانم قابل تصور نیست.» 

رای دادگاه واکنش‌ بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، علی‌الخصوص کاربران توییتری را برانگیخته است. بسیاری از کاربران با مقایسه این رای با احکام زندان‌های بلندمدت و بعضا اعدام که در سال‌های اخیر برای فعالان مدنی و سیاسی صادر شده است، حکم ۹ سال زندان را برای پدر رومینا بسیار کم خوانده‌اند.

قتل‌ها و جنایت‌های ناموسی به ارتکاب خشونت و در بیشتر موارد، قتل زنان یک خانواده به دست مردان نزدیک مثل پدر، برادر، عمو و غیره گفته می‌شود. زنان به علت « بردن آبرو و شرافت» خانواده از نظر مردان مستحق چنین مجازاتی هستند. این «ننگ» شامل مواردی چون خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از شوهری ناشایست)، رابطه با جنس مخالف یا ارتکاب زنا می‌باشد. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط کافی است مردان خانواده گمان کنند که آبروی خانواده بر باد رفته است. شمار دقیق قتل‌هایی که در ایران به‌عنوان «قتل‌های ناموسی» شهرت دارند از سوی نهادها و مقام‌های رسمی اعلام نمی‌شود.