کرونا در ایران: وضعیت استان اصفهان بحرانی است؛ حسن روحانی در نخستین روز بازگشایی مدارس تأکید کرد که آموزش تعطیل نخواهد شد

در حالیکه وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۱۵ شهریور اعلام کرد که ٢۸ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونا قرار دارند و شمار موارد بستری و مرگ، همچنان روندی افزایشی دارد، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در نخستین روز سال تحصیلی، تأکید کرد که «دوگانگی سلامت و آموزش نادرست است و آموزش حتی در سخت ترین شرایط تعطیل نخواهد شد». این در حالیست که به دنبال تداوم وضعیت قرمز و بحرانی در استان اصفهان و مرگ چند نفر از اعضای کادر درمان، مدارس اصفهان به مدت یک هفته تعطیل اعلام شده اند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۱۵ شهریور، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۸٩۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۹۷۶ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۳۷۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۳۸۴ هزار و ۶۶۶ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١١۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۲ هزار و ۱۵۴ نفر رسیده است».

او در ادامه گفت: «١٣ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین ١٥ استان های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند».

وی با اشاره به اینکه میزان پوشش واکسیناسیون کودکان ایران که همیشه بالای ۹۵ درصد بوده در ماههای گذشته و تحت تاثیر اپیدمی کرونا به زیر ۹۵ درصد رسیده است، گفت: «تداوم این روند کودکان را با خطر جدی ابتلا به بیماری های عفونی مانند فلج اطفال، سرخک، دیفتری یا سیاه سرفه مواجه می کند».

حسن روحانی: دوگانگی سلامت و آموزش نادرست است؛ آموزش تعطیل نخواهد شد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۱۵ شهریور، در نخستین روز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به رغم شیوع کرونا در کشور گفت: « سال تحصیلی جدید با تمام سال‌های یک قرن گذشته متفاوت است؛ همانطور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانگی نان و جان و سلامت و دیانت ناصحیح است، امروز هم ثابت می‌کنیم که دوگانگی سلامت و آموزش هم نادرست است». .

وی تأکید کرد: «حتی در سخت‌ترین شرایط هم آموزش تعطیل نخواهد شد همانطور که در هشت سال جنگ تحمیلی و در بمباران شهرها نیز آموزش دانش آموزان تعطیل نگردید و دانش آموزان علیرغم سختی‌ها روند تحصیل و آموزش را در مدارس آموختند». وی افزود: «آموزش توقف‌ناپذیر است و هر کسی که معتقد است آموزش باید تعطیل شود یعنی پیشرفت، رشد و تعالی کشور متوقف شود».

حسن روحانی با اشاره به اینکه اولین وظیفۀ معلمین، موضوع مقابله با ویروس کرونا و رفع اضطراب و نگرانی دانش آموزان است، گفت: «قبل از آنکه هر درسی در کلاس آغاز شود، باید توصیه اصلی معلمین رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و از ۳۵ دقیقۀ کلاس، ۵ دقیقه آن موضوع دقت در امر سلامت باشد.

وی تأکید کرد: «اگر شبهه‌ای بر سلامت دانش آموزان وجود داشته باشد باید آنان را به منزل برگردانند و اگر اعضای خانواده به ویروس مبتلا شده‌اند حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند».

روحانی با اشاره به تفاوت شیوۀ آموزش در سال تحصیلی جدید افزود: «آموزش باید به طور خلاصه و در کمترین زمان ارائه شود و همه دانش آموزان همه روزه به صورت فیزیکی یا از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشند».

وضعیت استان اصفهان، قرمز و بحرانی است؛ تعطیلی یک هفته ای مدارس؛ مرگ دو تن از کادر درمان در روز جمعه

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: « روند ابتلا به بیماری کرونا در اصفهان با شیب صعودی همراه و آمار فوتی ها افزایش پیدا کرده است و در شرایط فعلی، استان و شهر اصفهان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد».

وی تصریح کرد: «با توجه به وضعیت قرمز استان و شهر اصفهان از نظر شیوع کرونا، ستاد استانی مبارزه با کرونا بازگشایی مدارس در این استان را یک هفته به تعویق انداخته است».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: «ستاد استانی مبارزه با کرونا در بعد از ظهر روز جمعه ۱۴ شهریور و درست یک روز قبل از بازگشایی مدارس تشکیل جلسه داد و بازگشایی مدارس در این استان را به هفته آینده موکول کرد».

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانیم در خصوص بازگشایی مدارس چه فرد یا افرادی و بر چه اساسی تصمیم گیرنده هستند، گفت: «وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش با شیوع کرونا با هم تعامل دارند، اما اینکه چرا دستور به بازگشایی مدارس داده شده است، بر ما نیز پوشیده است».

همچنین دو تن از کادر درمان استان اصفهان، دکتر سید محمود نوریان جراح مغز و اعصاب بیمارستان آیت الله کاشانی، و احمدطالبی پرستار بیمارستان امین اصفهان، روز جمعه در اثر ابتلا به کرونا، جان خود را از دست دادند.

مراجعۀ ۵١۰ بیمار کرونایی به بیمارستان های البرز

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز شنبه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری  در استان به ۹۶۷ نفر رسیده است» .

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۵۱۰ نفر سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی  استان با علائم مشکوک کرونا مراجعه کرده‌اند که ۴۵ نفر از آنها در بیمارستان ها بستری شده‌اند».

وی افزود: «در حال حاضر،  تعداد ۳۹۵ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند و تعداد  ۹۳ بیمار بستری شده جوان و پایین تر از سن ۵۰ هستند ». او در ادامه گفت که شمار بیماران بستری شدۀ بد حال در ۲۴ ساعته گذشته به ۱۱۱ نفر رسیده است.

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۱۵ هزار و ۷۰۴ نفر  بوده که از این تعداد  ۱۵ هزار و ۱۸۵ نفر مورد قطعی مثبت  و بستری بوده‌اند».

شمار موارد بستری در استان قزوین، از مرز ۳۰۰ نفر گذشت

پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین، گفت: «تا روز جمعه، ۵۱ مورد جدید ابتلا به کرونا داشتیم که در بیمارستان‌های استان بستری شدند و با این حساب تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند به ۳۱۲ نفر رسیده است که از این تعداد ۶۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت هستند».

وی افزود: «متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر از شهروندان به علت علائم قطعی کرونا جان خود را از دست داده و در حال حاضر قزوین و تاکستان در وضعیت قرمز، بوئین زهرا و آبیک در وضعیت نارنجی و هشدار و البرز و آوج هم در وضعیت زرد قرار دارند».

مرگ ۴۴۳ بیمار کرونایی در زنجان

پایگاه خبری دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، اعلام کرد که استان زنجان از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و در شبانه روز گذشته، ۱۲ مورد مثبت ابتلا به کرونا به ثبت رسیده و مجموع موارد مثبت ابتلا به این بیماری در استان زنجان، ۳۳۵۵ مورد است».

وی افزود: «در حال حاضر، ۲۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان زنجان بستری هستند که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مجموع بیماران کرونایی بستری در استان ۱۰ هزار و ۸۲ نفر بوده است».

او در ادامه گفت: «متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست داده اند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مجموع بیماران فوت شده به ۴۴۳ نفر رسیده است».

شمار جان باختگان کرونا در بوشهر، به ۴۹۰ نفر رسید

سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر، گفت: «در حال حاضر ۲۷۸ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۶ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌ شده‌اند».

وی افزود: « هم‌اکنون ۴۴ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند، که از این تعداد در حال حاضر، ۲۲ مورد از آنها با کمک دستگاه نفس می‌کشند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: «متأسفانه سه نفر دیگر از همشهریان در اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند و شمار جان باختگان مثبت استان بوشهر تاکنون، به ۴۹۰ مورد رسیده است». وی افزود: «از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۱۰ هزار و ۶۸۹ مورد مثبت کرونا در استان بوشهر شناسایی شده است».

۷۰ بیمار کرونایی در وضعیت وخیم در بیمارستان های قم بستری هستند

محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در تبیین آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید-۱۹ در قم گفت: «در شبانه روز گذشته، ۵۵ بیمار جدید کرونایی در بخش های مختلف درمانی قم و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری شدند و در کل ۷۰ نفر در وضعیت وخیم در مراکز درمانی بستری شده اند».

وی افزود: «در شبانه روز گذشته، ۸۷ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس بیمارستان های قم مورد پذیرش قرار گرفتند».

وی تصریح کرد: «در حال حاضر، ۳۵۹ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که حال ۷۰ تَن از آنها وخیم است». وی در ادامه گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، سه تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود، جان خود را در این استان از دست دادند».

پیش بینی افزایش موارد بستری کرونا در هرمزگان طی هفته های آینده

دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با اشاره به افزایش شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان در هفتۀ گذشته نسبت به بیماران ترخیصی، گفت: «هم اکنون استان هرمزگان در وضعیت نارنجی (هشدار خطر محسوس شیوع) قرار دارد، اما برخی از شهرستان های استان در وضعیت قرمز به سر می برند و با توجه به آمارها پیش بینی می کنیم که در دو هفتۀ آینده، شمار بیماران کرونایی بستری در هرمزگان افزایش یابد».

او شمار فوتی های کرونا در استان را ۷۱۰ نفر تا روز چهاردهم شهریورماه اعلام کرد و گفت: «از این شمار دو نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند». وی تصریح کرد: «هم اکنون ۲۳۰ بیمار با تشخیص کووید- ۱۹ در بیمارستانهای هرمزگان بستری هستند که از این شمار، ۵۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه می باشند که حال ۱۶ نفر از آنها وخیم است».

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به بازگشایی مدارس، گفت: «برگزاری کلاس ها تا جایی که ممکن است باید به صورت آنلاین برپا شود.»

وی افزود: «شهرستان های، میناب، رودان، بستک و پارسیان در وضعیت قرمز هستند و شهرستان‌های بشاگرد، سیریک و ابوموسی در وضعیت سفید قرار دارند و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند».

رکورد ابتلای روزانه به کرونا  در اردستان، شکسته شد

حسن ذبیحی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان، از شکسته شدن رکورد روزانۀ ابتلا به این بیماری خبر داد و گفت: «در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ٧ بیمار مبتلا به کرونا ( مرد ۴٧ ساله و زن ۲٩ ساله از اردستان، نوجوان ۱٧ ساله و زن ۳۶ ساله از زواره ، زن ۶٢ ساله از مهاباد ، زن ۶۵ ساله از روستاهای بخش مرکزی و زن ۶١ ساله از روستاهای بخش زواره) در این شهرستان شناسایی شده  است.»

وی با توجه به آمار مبتلایان ،افزود: رکورد ابتلای روزانه به ویروس کرونا در اردستان شکسته شد و با شناسایی این افراد، مجموع بیماران کرونایی شناسایی شده در شهرستان اردستان به  ۲٩۶ نفر رسیده است».

وی افزود: «وضعیت شهرستان اردستان از نظر شیوع بیماری کووید-۱۹ در وضعیت هشدار و به رنگ نارنجی است». این درحالیست که مدیر آموزش و پرورش اردستان در روز پنجشنبه از بازگشایی مدارس و آموزش حضوری در این شهرستان خبر داده بود.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه