تشویق مردم به داشتن اراده گذار از نظام جمهوری اسلامی

حسن شریعتمداری

مهندس حسن شریعتمداری دبیرکل شورای مدیریت گذار

آقای شریعتمداری در گفتگو با شبکه جهانی کلمه:

«عده ای با یک نوع بزرگ بینی خود را رهبرهایی می دانند که مانند ژنرالها در ستاد خود نشسته اند و استراتژی تنظیم می کنند و عده ای را سرباز در خیابان می بینند. اما در قرن بیست و یکم دیگر  هیچ کس سرباز مفت و گوشت دم توپ دیگری نیست. مردمی که در خیابانها هستند بهتر از من شما می دانند که چه و چگونه هزینه ای باید بپردازند. حداکثر تلاش ما این است که خواسته های مردم را حداکثری کنیم، به آن سامان ببخشیم و تجربه های جهانی را به مردم منتقل نماییم.»

«ما فکر می کنیم بطور کلی سه منبع قدرت وجود دارد: «حکومت، مردم و نیروهای بین المللی»

۱- «مخالفین جمهوری اسلامی باید مرکزیت داشته باشند، باید تمرکزی باشد که کارها به پیش برود. مردم را باید تشویق کرد که اراده ای برای گذار در آنها بوجود بیاید. این واقعیت باید برای مردم آشکارشود که این نظام حتی مطالبات جزیی را هم نمی تواند پاسخ دهد. این نظام بر اساس غارت استوار شده است و چون نمی تواند به مطالبات پاسخ دهد،‌ دست به سرکوب می زند. بنابراین مردم باید اراده گذار محور داشته باشند.»

۲- «در مورد حاکمیت باید گفت که در حاکمیت  همه هم جهت و هم منفعت نیستند، بخش هایی هستند که به مردم نزدیکترند و بخشی هایی نیز پشیمان شده اند و باید آنها را تشویق کرد که به ما بپیوندند.»

۳- «در مورد نیروهایی بین المللی: از آنها باید خواست که این نظام عاقبت ندارد و این تئوری شما برای تغییر رفتار نظام بی اساس است، و تغییر نظام باید در دستور قرار گیرد. نیروهای بین المللی باید بداند که تغییر رفتار نظام مساوی است با تغییر نظام.»

مشروح این گفتگو را در این لینک مشاهده کنید