کارد به استخوان رسیده است

رضا شیرازی عضو کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

اعتراض پباپی بازنشستگان در طی چند سال گذشته، از یکسو نشان از فشارهای اقتصادی به قشری ست که سالهای مدیدی کار کردند و هم اکنون در وضعیت اسف بار اقتصادی به سر می برند و از طرفی آگاهی و خودآگاهی این قشر زحمتکش ایران آنان را وا می دارد که بی وقفه بدنبال احقاق حقوق اشان باشند. بازنشستگان شاید بیش از هر قشر و گروه اجتماعی در ایران تحت فشار اقتصادی هستند و در عین حال صدها اعتراض را تا کنون علیه وضع موجود و سیاست های نادرست صندوق های بازنشستگی سازماندهی کرده اند.

اجازه دهید با هم چند خبر را مرور کنیم تا بطور واقعی به نیرو و پتانسیل این قشر بهتر پی بریم و از طرفی به گمان من فراز و فرود جنبش اجتماعی و حرکت های مدنی علیه وضع موجود با اعتراضات اقشار بازنشسته پیوند دارد.

  • تهران ،تجمع معلمین بازنشسته ۹۸ مقابل وزارت آموزش وپرورش روز سه‌شنبه 18 شهریور.
  • تجمع بازنشستگان وزارت نفت مقابل ساختمان این وزارتخانە در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و ابطال اساسنامه جدید صندوقهای بازنشستگی.
  • گروهی از کارکنان و بازنشستگان شرکت نفت، در مقابل وزارت نفت در تهران تجمع کردند.
  • شنبه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تیریز در برابر تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.
  • علاوه بر تبریز، در تهران، اراک، مشهد، اهواز، شوش، ارومیه، کرج . چند شهرستان دیگر دست به تجمع زدند.
  • تجمع بازنشستگان ومستمری بگیران و بازماندگان و ازکار افتادگان تامین اجتماعی خوزستان – شعبه شوش
  • بخشی از کارگران بازنشسته در طی روزهای آتی در اهواز، تهران، تبریز و چند شهر دیگر تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

به نظر میرسد که به رغم فشارها و سرکوب های بی وقفه قشر بازنشسته در ایران توانسته است نهادها و سازمان های مستقل بطور محلی بوجود آورد.

ناگفته پیداست که سازماندهی مستقل بعلاوه فعالیت فعالین این قشر در دنیای مجازی و ایجاد گروه ها و کانال های متعدد برای بازنشستگان امکان گفتگو و تعامل آنان را فراهم و اطلاع رسانی در مورد زمان و … اعتراضات را ممکن کرده است.

اقشار وسیعی از بازنشستگان به خوبی می دانند که سازمان تامین اجتماعی دربست در خدمت جمهوری اسلامی قرار گرفته است. هیات امنای سازمان فوق بطور یک پارچه حامی حکومت آخوندی هستند در حالی که صاحبان اصلی این سازمان، یعنی نیروی کار و بازنشستگان هیچ نوع مشارکتی در اتخاذ تصمیمات آن ندارد. بنابر این همانطور که نیروی کار ایران علیه سیاست خصوصی سازی جمهوری اسلامی قدعلم کرده است بازنشستگان هم راهی جز این ندارند که در پی مخالفت با دخالت دولت در سازمان تامین اجتماعی و قطع دخالت حکومت آخوندی در آن سازمان باشند.

اساسا مشارکت در تصمیمات عمده و کلان حق صاحبان واقعی سازمان تامین اجتماعی است. امری که می تواند یکی از اصلی ترین مطالبه قشر بازنشسته گردد.

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.