پروژه گام به گام سپاه پاسداران برای رئیس جمهور کردن یک نظامی

در حالی که حدود ۸ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی است، جدال بین باندهای قدرت برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری روز به روز حادتر می شود. 

 

اصولگرایان که درپی بی اعتبار شدن اصلاح طلبی در جامعه، اکنون دو قوه مقننه و قضائیه را در اختیار مطلق گرفته اند، با اطمینان بیشتری در مورد تصاحب قوه مجریه سخن می گویند.

اگرچه عدول کامل حسن روحانی از وعده های انتخاباتی خود و تسلیم کامل در برابر ولی فقیه او را خود به خود به مجری سیاست های اصول گرایان تبدیل کرده، اما حمله به روحانی و دولت او هنوز برای رقابت های درون اصول گرایان و سپاه از اهمیت برخوردار است.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس، روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه در انتقاد از دولت روحانی از جمله گفت: «ما در طول هشت سال گذشته، استراتژی نظام را به سمت معامله با غرب بردیم. امروز اگر کسی قرار است رئیس جمهور شود، باید به توانمدی‌های درونی واقف باشد.»

روز قبل از آن یعنی چهارشنبه ۱۶ مهرماه نیز سردار حسین علایی از فرماندهان پیشین سپاه به سایت خبر آنلاین در مورد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر مردم دوست دارند یک نظامی رئیس جمهور شود، حق انتخاب با آنهاست. باید فضا باز شود تا همه مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند. حالا اگر مردم دوست دارند که یک فرد نظامی را انتخاب کنند، خودشان حق انتخاب دارند.»

تردیدی نیست که خیز اصول گرایان به پیشگامی فرماندهان سپاه، برای تصاحب ریاست قوه مجریه، ریشه در سخنان علی خامنه ای در خردادماه سال گذشته دارد که گفت: «اگر شما جوانان زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب ‌اللهی فراهم کنید، غصه ‌های شما تمام میشود و این غصه ‌ها فقط مخصوص شما نیست.»

این سخن چراغ سبزی بود تا محافل مختلف نزدیک به سپاه، فضا سازی پیرامون آن را برای دست یابی به اهداف خود آغاز کنند و در این زمینه از انتشار اخباری بدون منابع موثق نیز ابایی نداشته باشند. بدیهی است که در این راه “معامله با غرب” دیگر مشکلی نیست بلکه مساله بر سر گروهی است که باید این کار را انجام دهد.

طی چند سال گذشته و از جمله قبل از آغاز پروژه “برجام”، خبرهایی از مذاکره برخی فرماندهان سپاه در عمان با نمایندگانی از دولت آمریکا درباره پروژه هسته ای ایران منتشر شد و سلسله خبرهایی از این دست ادامه یافت. 

تازه ترین مورد از این فضا سازی ها اوائل مهرماه امسال توسط سایت خبری “شهرآرا” که نزدیک به محمد قالیباف رئیس اصول گرای مجلس و نظامی سابق است صورت گرفت که در خبری نوشت: «نمایندگانی از یک شخصیت اصولگرا در ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند. دولت امریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور ارائه کرده است.» 

هدف از اینگونه خبرها و یا خبرسازی ها، بیشتر القای این فضا در جامعه بوده که فرماندهان سپاه علاوه بر حوزه نظامی، در تصمیم گیری های سیاسی کلان حکومت نیز دست بالا را دارند. اما اکنون با توجه به سخنان روز چهارشنبه سردار حسین علایی به نظر می رسد که محافل معینی از اصول گرایان همراه با فرماندهان سپاه، پروژه ای مشخص تر یعنی رئیس جمهور کردن یک نظامی را نیز دنبال می کنند.