جرعه‌ی دیگری از جام زهر به دنبال توقف حملات به آمریکایی ها در عراق

تبادل اسرا بین حوثی ها و آمریکا نشانه‌ی دیگری از سازش رژیم؟!

علی حسین نژاد

روز چهارشنبه گذشته ۱۴ اکتبر ۲۰۲ حوثی های شیعه‌ی یمن، از نیروهای جنگ نیابتی و تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه، دو اسیر آمریکایی به علاوه جسد یک آمریکایی سوم که در اسارت آنان جان سپرده بود را، با میانجیگری سلطان نشین عُمان، تحویل آمریکایی ها دادند.

تلویزیون سی.ان. ان آمریکا به نقل از یک منبع بلندپایه گفتگو کننده گفت: «۲۷۱ حوثی که در مسقط پایتخت عُمان اسیر بودند، در کادر همین معامله آزاد شده و به پایتخت یمن صنعاء که در دست حوثی ها می باشد بازگشتند».

روزنامه‌ی آمریکایی «وال استریت ژورنال» که اولین رسانه‌ای بود که خبر آزادی دو اسیر آمریکایی را منتشر کرد، اسامی دو اسیر آزاد شده را ساندرا لولی، یک کارمند زن آمریکایی در زمینه‌ی انسانی که سه سال پیش توسط حوثی ‌ها اسیر شده بود، و میخائیل گیدادا، یک بازرگان آمریکایی اسیر شده در یک سال پیش توسط حوثی ها، اعلام نمود.

یک مسئول حوثی ها به نام نصرالدین عامر این موضوع را که اسرای آمریکایی در کادر یک معامله آزاد شده اند رد نکرد یعنی به صورت ضمنی پذیرفت که معامله‌ای صورت گرفته است.

یادآوری می شود که هفته‌ی پیش کتائب حزب الله عراق یکی از قوی ترین گروههای تحت حمایت رژیم جمهوری اسلامی در عراق رسما اعلام کرد که این گروه و همۀ گروههای مسلح زیر مجموعۀ آن مانند الحشد الشعبی و… بین خود توافق کرده اند که حملاتشان را علیه نیروها و منافع آمریکا متوقف کنند به شرط اینکه دولت عراق یک جدول زمانی را برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ارائه دهد.

از این دو تصمیم و اقدام تقریبا همزمان در عراق و یمن از سوی دو گروه نیابتی رژیم جمهوری اسلامی در منطقه آن هم هر دو در راستای معامله و بده بستان سازشی با آمریکا می توان احتمال داد که اینها در حقیقت اولین جرعه ها یا لب تر کردنی ها از آن جام زهری است که خامنه ای اخیرا به دنبال تشدید تحریمهای اقتصادی و بانکی و امنیتی آمریکا علیه رژیم، به طور تلویحی امکان سرکشیدنش را مورد اشاره قرار داده بود. وی با طرح بی سابقه‌ی سخن خمینی در رابطه با پذیرش آتش بس در جنگ ایران و عراق در سال ۶۷ مبنی بر سرکشیدن جام زهر، نخستین نشانه‌های آمادگی رژیم به عقب نشینی ولو تاکتیکی و موقت را برای ایجاد راه نفسی یا نفس تازه کردنی در این وانفسای فشارها و بحرانهای داخلی و خارجی در درجه‌ی اول ناشی از تحریمهای آمریکا، از خود بروز داد.

می دانیم که اولین و مهمترین شرط لغو یا کاهش تحریمها از سوی آمریکا اقدام رژیم جمهوری اسلامی به برداشتن حمایتهای مالی و تسلیحاتی و آموزشی خود از روی نیروهای تروریستی نیابتی خود در منطقه می باشد، ولی این نوع افسار کشيدن ها را هم می توان چشمک و چراغهایی ولو کم سو یا آزمایشی در این راستا به شمار آورد.