درخواست کمک از غرب، به شرط حفظ استقلال مملکت درست است و نپذیرفتن آن در تضاد آشکار با خواست جامعه امروز ایران می‌باشد

تحریم حکومت های غربی که با آنها صحبت نشود و از آنها کمک گرفته نشود با واقعیت های جامعه ایران که خواهان کمک گرفتن ولی به شرط عدم دخالت و حفظ استقلال مملکت در تضاد بیّن و آشکار است.

مهندس شریعتمداری، دبیرکل شورای مدیریت گذار، در گفتگو با تلویزیون آرین در مورد شروط شورای مدیریت گذار برای ائتلاف و همکاری با دیگر جریانات سیاسی اپوزیسیون می گوید: ما در شورای مدیریت گذار پنج اصل بنیادی برای ائتلاف و همکاری با سایر نیروها اعلام کرده ایم.

۱- پذیرش تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران؛

۲- قبول این واقعیت که این نظام قابل اصلاح نیست و باید برود؛

۳- قبول دمکراسی پارلمانی؛

۴- پذیرش اصول مندرج در بیانیه حقوق بشر؛

۵- مبارزه با هرگونه تبعیض در جامعه ایران.

آقای شریعتمداری در نقد اپوزیسیون گفت:  اپوزیسیون ما از جامعه ای که رو به مدرنیزاسیون می رود (و حکومت نیز در حال فروپاشی می باشد) عقب افتاده است. اپوزیسیون بعضا و در اکثریتِ خودش از این جامعه عقب است و بسیار سنتی مانده است، یا در ساختار سنتی است و یا «رهبری فردی» یا «لویه جرگه ای» دارد. هیچ راهی برای آمدن جوانان در سطح رهبری پیش بینی نشده است و (حتی در برابر آن) مقاومت می شود و اغلب یک عده ای مسن آن بالا را گرفته‌اند. دعواها و ارزش های آنها نیز تاریخی است، (دعواها و ارزشهایی) که جامعه از آنها عبور کرده است. مدرنترین آنها یا در ۲۸ مرداد ۳۲ یا انقلاب ۵۷ باقی مانده‌اند.

ایشان اضافه کرد: همچنین رویکردشان (اکثریت اپوزیسیون) با جهان سنتی است، (یعنی) رویکرد آنها تقابلی است. این رویکرد همان است (که فکر می کند) خارجی ها در صدد چپاول مملکت هستند و (بنابراین) اتکا به آنها منافع ملی ما به خطر می اندازد. بنابراین (با این رویکرد) نیروها به دو دسته تقسیم می شوند، آنهائی که ضد دخالت هستند و ‌آنهائی که طرفدار دخالت هستند.

دبیرکل شورای مدیریت گذار در پایان این بخش از صحبت های خود نتیجه گیری کرد: تحریم حکومت های غربی که با آنها صحبت نشود و از آنها کمک گرفته نشود با واقعیت های جامعه ایران که خواهان کمک گرفتن ولی به شرط عدم دخالت و حفظ استقلال مملکت در تضاد بیّن و آشکار است.

مشروح این گفتگو را در اینجا ملاحظه کنید: