کاسبان تحریم و جنگ در کمین قدرت بیشتر، شیرین عبادی

مردم اجازه ندهند کاسبان تحریم، خطر جنگ را هم بهانه‌ای برای قدرت فاسد بیشتر خود و کاسبی قدرت نظامی بیشتر کنند.

شیرین عبادی

سرمقاله نویس روزنامه کیهان که زیر نظر بیت رهبری و مورد تایید شخص علی خامنه‌ای قلم می‌زند، روز گذشته در پی ترور محسن فخری‌زاده در یادداشتی پر از تهدید و رجزخوانی پیشنهاد داده است که در ازاء کشته شدن این فرمانده هسته‌ای ایران، شهر حیفا در اسرائیل هدف حمله نظامی ایران قرار بگیرد.

در این متن چنین نوشته شده: «الان با فرض اثبات نقش رژیم صهیونیستی در این شهادت عظیم، می‌توانیم این تهدید را عملیاتی کنیم اما نه به این معنا که به عملیاتی در ‌اندازه اقدام موشکی که علیه پایگاه نظامی عین‌الاسد داشتیم، بسنده کنیم و نه با ملاحظات آن عملیات، بلکه به این معنا که به طور واقعی شهر مهم بندری حیفا را آنچنان مورد حمله قرار دهیم که علاوه بر انهدام تاسیسات با تلفات سنگین انسانی نیز توأم باشد تا بازدارندگی ما به «نقطه اطمینان» برسد.»

آیا این سخن، صرفا رجزخوانی و گنده‌گویی کسانی است که خود را در مخمصه و بن‌بستی گرفتار می‌بینند که راه پس و پیش ندارند و صرفا با این حرفها سعی در آرام کردن طرفداران پر شر و شور خود دارند؟

یا اینکه با توجه به رابطه زنجیره‌وار این روزنامه با سپاه پاسداران و بیت رهبری این سخنان را باید جدی تلقی کرد و آن را سخنانی دانست که بیش از پیش کشور را در مخاطره تهدید نظامی قرار می‌دهد؟

مردم ایران بابت تهدیدهای اقلیتی در کشور هزینه‌های زیادی تاکنون پرداخت کرده‌اند. از سرکوب داخلی گرفته تا تحریم و سایه همیشگی و شوم جنگ و خطر تهدید نظامی. بنابراین نمی‌شود گفت که این تهدیدها نتیجه‌ای ندارد و خطری ایران را تهدید نمی‌کند.

بار قبلی که ایران امریکا یا اسرائیل را تهدید به انتقام سخت کرد، ۱۷۶ کشته بر دست مردم بینوای ایران گذاشت. وقتی سایه جنگ بر کشور می‌افتد دست حکومت برای فشار بیشتر به جامعه مدنی، رسانه‌ها و فعالان بازتر می‌شود. مهمتر از آن قدرت روزافزون و بدون کنترل سپاه و قوای امنیتی ایران است که این روزها بر همه امور از اقتصاد تا فرهنگ چنگ انداخته‌اند و این، خطری جدی برای آینده ایران است و هر تهدید نظامی این قوا را به تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی نزدیکتر می‌کند.

این هشدار را باید جدی گرفت. مردم ایران توان هزینه بیشتر به خاطر گنده‌گویی اقلیتی که روزنامه کیهان آنها را نمایندگی می‌کند ندارند. اگر کیهان دنبال قدرت بخشیدن بیشتر به سپاه است، مردم و سایر نیروهای مدنی و سیاسی باید آگاه باشند و این موضوع را به بحث بگذارند و اجازه ندهند کاسبان تحریم، خطر جنگ را هم بهانه‌ای برای قدرت فاسد بیشتر خود و کاسبی قدرت نظامی بیشتر کنند.

https://t.me/shirinebadiofficial