پرواز جنگنده اف-۳۵ اسرائیلی در آسمان ایران غیر ممکن است

با توجه به جای گرفتن مقدار سوخت هواپیما در انبار سوخت در بدنه این جنگنده امکان پرواز در هر شرایطی به فضای ایران و برگشت ان امکان پذیر نیست۰

 

ناخدا محمد فارسی، عضو شورای مدیریت گذار

برابر با خبری که  در خبرگزاری دفاعی تسنیم و دیگر رسانه های اینترنتی و مجازی عمومی منتشر شده، که بسیار هم خبر ساز بوده، قابل تأمل است.  در خبر آمده است که در نیمه ‌شب شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، دو هواپیما و یا شیئ مشابه در فضای مناطق غرب تهران باعث به صدا درآمدن آژیر خطر قرمز، بیانگر حمله هوایی، گردیده و همزمان، یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی ترکیه که قصد فرود در فرودگاه خمینی تهران را داشت مجبور شد تغییر جهت داده و در فرودگاه باکو پایتخت کشور آذربایجان فرود بیاید و پس از چند ساعت مجدداً به مقصد اصلی خود بازگشته است.

این اتفاقات گمانه‌ زنی‌های بسیاری را در فضای مجازی در پی داشته ازجمله احتمال حملات سایبری، احتمال حمله نظامی، وقوع انفجار و آتش‌سوزی در برخی نقاط تهران و همچنین پرواز جنگنده اف-۳۵ اسرائیلی در آسمان ایران۰ رسانه ها پرواز جنگنده های اسرائیلی را بر فضای تهران غیر محتمل نمی دانند، زیرا وزیر دفاع اسرائیل و نخست وزیر آن کشور به رئیس جمهور جدید آمریکا آقای بایدن هشدار داده اند که اگر امریکا بدون شرط به برجام باز گردد به ایران حمله نظامی خواهند کرد! خبرگزاری تسنیم خبر می دهد که حمید گودرزی معاون امنیتی استانداری تهران با تماس تلفنی با تسنیم، صدای مشکوک را بدلیل اختلال در سیستم صوتی و هشدار یکی از مراکز مستقر در غرب تهران عنوان نمود و تأکید کرده که این مسئله هیچ جنبه امنیتی نداشته است. تغییر مسیر پرواز هواپیمای ترکیش‌ایر نیز بدلیل شرایط بد جوی در فرودگاه بوده است که خلبان تصمیم می‌گیرد بجای فرود در این فرودگاه به باکو برود. خبر پرواز جنگنده های اسرائیلی در آسمان تهران هم از طریق وزارت دفاع رژیم تکذیب و غیر ممکن اعلام گردیده است.

علیرغم اینکه بیشتر نگارش ها در خبرگزاری تسنیم با غلو و اکثرآً با شعارهای بی محتوا همراه است، اما تکذیب پرواز جنگنده اف-۳۵، در صورتیکه از اسرائیل به پرواز در آمده باشد صحیح برآورد گردیده است. با توجه به جای گرفتن مقدار سوخت هواپیما در انبار سوخت در بدنه این جنگنده امکان پرواز در هر شرایطی به فضای ایران و برگشت ان امکان پذیر نیست۰

هواپیمای جنگنده اف-۳۵ توسط شرکت صنایع دفاعی لاکهید مارتین آمریکا ساخته می شود و در حال حاضر ۳ نوع از این هواپیما، آ، ب، و سی در نیروی هوایی امریکا، انگلستان، اسرائیل و تعدادی کشور های دیگر مورد استفاده است. در مشخصات این جنگنده رادارگریز آمده است که بهترین برد هواپیما در بهترین شرایط ممکن ۲۲۰۰ کیلومتر است. فاصله بین اسرائیل و تهران بطور تقریب ۲۰۰۰ کیلومتر است و رفت و برگشت آن لااقل ۴۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. تنها امکانی که این هواپیما ها از اسرائیل به ایران برسند و مراجعت نمایند، لازم است یا در هوا سوختگیری کنند و یا اینکه در یکی از کشور های همسایه ایران در مسیر فرود بیاید و سوختگیری نموده و مجدداً به پرواز خود به مقصد ادامه دهد.

برابر با مشخصات این جنگنده ها در وبسایت لاکهید مارتین نسل ۵ رادارگریز یا استیلز این جنگنده ‌ها نیز چنین گزارش شده که در دنیای امروزی رادارهای مکاشفه ای بسیار دقیق و پیشرفته ای وجود دارند که قادر خواهند بود این جنگنده ها را در فضای مکاشفه ای خود رصد کنند، ولی شرکت سازنده می گوید که کشف این جنگنده ها  حتی با رادار های مکاشفه ای پیشرفته بسیار مشکل می باشد. رادارگریزی صد درصدی جنگنده های نظامی در حال حاضر وجود ندارد. لازم به یاد آوری است که اگر این جنگنده ها در فضای کشور ایران پرواز کنند، با توجه به امکانات رادارهای مکاشفه ای ایران بسختی قابل کشف خواهند بود.

بهر روی علیرغم حجم کوچک جنگنده های نظامی و ساختار فیزیکی با بهترین تکنولوژی موجود، جنگنده های اف- ۳۵  حجیم می باشند و برای اینکه رادارگریز شوند فلزی که بدنه هواپیما را تشکیل می دهد از نوع الیاژ و ساختاری است که تشعشعات راداری که با آن برخورد می کند را مستقیما بازگشت نخواهد داد تا در صفحه رادار دیده شود. سطوح رادار گریز تشعشعات را تغییر جهت می دهد و منعکس می کند. تصور نمی رود در رادارهای مستقر در سیستم های پدافند هوایی کشور ایران چه خریداری شده و یا ساخت داخلی قادر به کشف این گونه جنگنده های رادارگریز باشند.

ناخدا محمد فارسی

۳۱ ژانویه ۲۰۲۱

 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/11/11/244266 (۱)