کارگران توان پرداخت اجاره خانه را ندارند، چه برسد به خرید خانه/ عقب ماندگی ۸۰ درصدی جامعـه کارگـرى از تـورم

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه جامعه کارگرى حتى توان پرداخــت اجاره منــزل را ندارد، عنوان کرد: علاوه بر آن متاسفانه تورم افسارگسیخته که در نرخ اجناس وجود دارد زندگی کارگران را روز به روز دشوار تر می کند.

به گزارش ایلنا على راســتگو در گفت و گو با ایلنا افزود:  با توجه به اینکه در شرایط فعلی حقوق کارگران شاغلان حــدود دو میلیون و ۸۰۰ هــزار تومان اســت، بنابراین کارگران باید برای داشتن یک سرپناه در شیراز باید حدود ۱۰۰ میلیون رهن و ماهیانه مبلغی بالغ بر ۱ میلیون تومان بابت هزینه اجاره بپردازند.

وی با اشاره به اینکه خرید خانه برای کارگران به کابوس تبدیل شده است ادامه داد: از این رو تنظیم بودجه طبق دلار ۱۸ هزار تومان توسط نمایندگان مجلس هم باعث افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت کالاها می شود که تمام این موارد زندگی کارگران را روز به روز سخت تر خواهد کرد.

تورم، سفره کارگران را کوچک‌تر کرده است

راســتگو با اشــاره به اینکه این موضوع در حالى اســت که در کنار آن تورم را نیز داریم و اگر از اســفند ۹۸ تــا دى ۹۹ را مــرور کنیــم متوجه مى‌شــویم که بسیارى از کالاها بیش از ۳۰۰ درصد و در برخى موارد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشــته اند؛ افزود:  این تورم باعث شده که سفره کارگران کوچک‌تر شــود و در این شــرایط نمى توانند حداقل زندگى معمولى را داشته باشند.

وى خاطرنشــان کرد: اگر حقوق بازنشستگان و کارگــران در بهترین حالت ماهى ســه میلیون تومان باشــد و در طول ســال هیچ کالایى خریدارى نکنند و بخواهنــد این پول را صرف هزینه خرید خانه کنند، باز هم تــوان خرید آپارتمان ۶۰ ،۷۰ متــرى در دورترین نقطه شــهر را ندارند؛ چرا که مبلغ آن بین یک میلیارد تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

وى با اشاره به اینکه تورم نشان مى‌دهد که جامعه کارگرى به دنبال زندگى و ماشــین لوکس نیست، ابراز کرد: زندگى جامعه کارگرى صرفا است و حتى سیاحت و زیارت در جدول کارگرى دیده نشــده اســت.

weblog: baraahman