تعلل دولت بایدن و گستاخی های جمهوری اسلامی، حمید آقایی

سیاست نا مشخص و عدم شفافیت در مواضع و برنامه های دولت ایالات متحده امریکا باعث شده است که رژیم جمهوری اسلامی همچنان خود را در موضع فشار حداکثری بر امریکا ببیند و به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه دهد.

حمید آقایی

حسن روحانی در روز سه شنبه ۲۸ بهمن اعلام کرد که جمهوری اسلامی از پروتکل الحاقی خارج خواهد شد و این اقدام مشکلی به وجود نخواهد آورد. وی با اشاره به مصوبه مجلس که دولت وی ملزم به اجرای آن است گفت «از پنجم اسفند از پروتکل الحاقی که داوطلبانه قبول کردیم، خارج شویم و نظارت بر اساس پادمان خواهد بود.» و اضافه کرد: «هیچ مشکلی هم بوجود نمی‌آید، نه‌تنها بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم که مدیرکل آژانس هم گفته می‌خواهد به تهران بیاید. مقررات پادمان اجرا خواهد شد و بازرسان آژانس هستند و نظارت می‌کنند.»

ابراز اطمینان حسن روحانی از اینکه «هیچ مشکلی هم بوجود نمی‌آید» در واقع بر مبنای این تحلیل رژیم استوار است که دولت بایدن هنوز استراتژی مشخصی در قبال برنامه اتمی حکومت اتخاذ نکرده است و بر خلاف دولت ترامپ که صریح و شفاف استراتژی فشار حداکثری بر رژیم را دنبال می کرد، قصد دارد راه دیپلماسی را باز نگاه دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه روز سه شنبه ۲۸ بهمن با رادیو ان پی آر می گوید:‌«در حال حاضر مسیر دیپلماسی» با ایران «باز است»، اظهار داشت، نخستین گام بازگشت ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

این در حالی است که حکومت اسلامی بارها در عمل، با غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، تولید اورانیوم فلزی، راه اندازی مجدد سانتریفیوژهای نسل چهارم و ششم و افزایش اقدامات تحریکات آمیز خود، توسط نیروهای نیابتی اش در منطقه، نه تنها نشان داده است که پایبند به برجام نیست بلکه از این تفاهمنامه کاملا خارج شده است.

حمله موشکی به اربیل در شامگاه دوشنبه ۲۷ بهمن (۱۵ فوریه) و زخمی شدن یک سرباز آمریکایی و افزایش حملات پهبادی حوثی ها به عربستان از آخرین نمونه های اقدامات تحریک آمیز رژیم در راستای به اصطلاح فشار حداکثری خود به امریکا است.

واضح است که اگر چنین اقداماتی در دوران ترامپ صورت می گرفت، همانطور که ترامپ تهدید کرده بود که اگر یکبار دیگر یک شهروند امریکایی قربانی حملات نیروهای مورد حمایت ایران شود، تلافی خواهد کرد، ما شاهد واکنش دیگری از سوی دولت امریکا بودیم.

آشکار است که تعلل در تعیین سیاست های دولت بایدن در قابل رژیم جمهوری اسلامی و تاکید وزیر خارجه امریکا مبنی بر باز بودن راه دیپلماسی باعث شده اند که رژیمی که تنها حرف زور و فشار حداکثری را می فهمد اینچنین گستاخانه عمل کند که حتی صدای هم پیمانانش چین و روسیه درآمده است.