سرسام گرفتن در تصمیم گیری مسئولان سیاست خارجی دولت جو بایدن، بنوعی بازی با سرنوشت مردم ایران است! ناخدا محمد فارسی

عدم امکان برداشته شدن تمام تحریم ها بر علیه رژیم و عدم قاطعیت سیاست خارجی آمریکا، مذاکرات انرژی اتمی بین آمریکا و رژیم اسلامی را به بن بست کشانده است.

 

ناخدا محمد فارسی

چنین بنظر میرسد رئیس جمهور بایدن هم مانند روسای جمهور پیشین آمریکا ، اوباما و کارتر از سردرگمی (سرسام) سیاست خارجی رنج می برد. این سردرگمی و عدم تصمیم درست می‌تواند بار دیگر سرنوشت مردم ایران در انتخاب آینده سیاسی خود را به بیراهه ببرد و وضعیت بدتری را برای کشور ایران رقم بزند که، نه تنها نفعی برای مردم ایران نخواهد داشت بلکه منطقه خاورمیانه را هم با بی ثباتی بیشتری مواجه خواهد کرد. بایدن میخواهد برابر با مانیفست انتخاباتی اش به برجام برگردد. خامنه ای میگوید آمریکا باید قدم اول را بردارد، و تمام تحریمهای اعمال شده از طرف آمریکا را بر دارد تا رژیم به وضعیت توافق انرژی اتمی برجام برگردد. عدم امکان برداشته شدن تمام تحریم ها بر علیه رژیم و عدم قاطعیت سیاست خارجی آمریکا، مذاکرات انرژی اتمی بین آمریکا و رژیم اسلامی را به بن بست کشانده است.

به نظر میرسد که دولت آقای بایدن تصمیم گرفته از روش گام به گام استفاده کند تا به برجام برگردد و از این راه مشغول اجرایی کردن درخواست های خامنه ای است! از جمله در چند روز گذشته طرح درخواست برقرار شدن سامانه ماشه، که دولت ترامپ از شورای امنیت سازمان ملل در خواست کرده بود را پس گرفت. در مورخه ۲ اسفند ۱۳۹۹، گزارشی در عرب نیوز به چاپ رسیده که آمریکا بسط پایگاه های آمریکا در عربستان سعودی را متوقف میکند (۱). به احتمال قوی میتوان گمانه زد فروش و تحویل سامانه های پندافند هوایی رافائل و جنگنده های اف-۳۵ و دیگر تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و کشورهای حاشیه ای خلیج فارس شامل امارات متحده عربی نیز به تعویق افتد. در این راستا ژنرال کنس مکنزی فرمانده سنتکام آمریکا در خاور میانه، روز پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۹ گفت که ایالات متحده امریکا بعوض برچیده شدن پایگاه هایش در عربستان سعودی آنها را به پایگاه های دیگری منتقل خواهند کرد تا از معرض خطر دور بمانند، که بسیار غیر حرفه ای و سئوال برانگیز است. ژنرال مکنزی گفته است هرگونه طرح نظامی لازم است چنین قابلیت انعطافی را در بر داشته باشد!. شوربختانه سیاست خارجی دولت آقای بایدن برای برگشت به توافق برجام در جهت خشنود کردن سران جمهوری اسلامی سرسام گرفته است!؟

در این راستا وال استریت ژورنال روز پنجشنبه از جانب دولت بایدن نوشت که تقویت نیروی دریایی آمریکا و اعزام ناو هواپیمابر اتمی نمیتز، زیر دریایی اتمی جورجیا و بمب افکن های بی-۵۲ برای درگیری احتمالی با رژیم ایران بود ولی دولت آقای بایدن میخواهد هر چه سریعتر از طریق دعوت کشور های اروپایی متعهد در برجام، با رژیم ایران از راه دیپلماسی وارد مذاکره شده و تحریمهای سازمان ملل که توسط ترامپ برقرار شده را برگرداند. لازم به توضیح است که دولت بایدن بطور قطع از سردرگمی سیاست خارجی رنج می برد. پیشنهاد دولت ترامپ به شورای امنیت پیرامون برقراری سامانه ماشه، در شورای امنیت رأی نیاورد و تحریمی هم در این مورد از طریق سازمان ملل برعلیه رژیم ایران برقرار نشد. علیرغم این گفتگوها دولت بایدن میگوید که در مقابل تهدیدهای رژیم ایران کوتاه نخواهد آمد! و تا رژیم ایران به تعهدات توافق برجامی خود برنگردد، با رژیم ایران وارد گفتگو نخواهد شد. همزمان جواد ظریف وزیر خارجه رژیم اعلام کرد هرگاه امریکا تمام تحریم ها بر علیه ایران را بردارد، رژیم نیز متقابلاً به تعهدات برجامی خود برمی‌گردد. این گونه اظهارات  مسئولین سیاست خارجی آمریکا و رژیم اسلامی تنها بیانگر سردرگمی و سرسام در تصمیم گیری است!

سخنگوی کاخ سفید جن پساکی  هنگامی که با خبرنگاران مصاحبه داشت اعلام کرد که دولت بایدن، قبل از گفتگوهای دیپلماتیک با ایران  برنامه دیگری در دست ندارد. وقتی خبرنگاری از سخنگوی کاخ سفید سئوال کرد که آیا آقای بایدن فرمان اجرايی امضاء خواهد کرد که به برجام برگردد، پساکی گفت کشورهای اروپایی بدنبال برقراری گفتگوهایی از طریق ۵+۱ شامل فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان  هستند و می‌خواهند امریکا را به این نشست ها دعوت کنند. این در حالی است که وزیر امورخارجه آمریکا آقای تونی بلینکن پیشاپیش گفته است راه دیپلماسی باز است!. در مصاحبه ای در تلویزیون ایران فردا که توسط آقای دکتر نوریزاده و آقای براتی برگزار شد، آقای براتی به نکاتی اشاره داشت که بیانگر سردرگمی مزمن سیاست خارجی آمریکا می باشد. آقای براتی به مدرکی به نام کاتستا اشاره کرد که از طرف کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ صادر شده است و رئیس جمهور آمریکا را مجاب میکند پیرامون انرژی اتمی، موشکی، حقوق بشری و فعالیت های تروریستی رژیم در خاورمیانه  هر شش ماه یکبار و در مدت ۳۰ روز گزارش تهیه و به کنگره ارسال نماید. این درخواست کنگره مصوبه نیست ولی رئیس جمهور را ملزم میکند که در باره اعمال تروریستی، اتمی، حقوق بشری و موشکی رژیم جمهوری اسلامی ایران به کنگره آمریکا گزارش بدهد، بنابراین امکان اینکه آقای بایدن بتواند تمام تحریم ها بر علیه رژیم را بردارد وجود ندارد. آقای براتی متذکر شدند که شاید آقای بایدن بتواند در سه ماه آینده محدودیت فروش نفت ایران را بردارد، تا رژیم بتواند نفت بفروشد. اما، فروش نفت هم دوای درد رژیم نخواهد شد و بعلت محدودیت های بانکی و مشکل پولشویی رژیم و عدم امضاء سامانه (اف-آ-تی-اف)، رژیم نمی تواند پولی بدست بیاورد تا بتواند حقوق و مزایای گروه های تروریستی نیابتی خود در خاورمیانه را پرداخت کند. احتمالاً رژیم اسلامی توقع دارد آقای بایدن هم مانند اقای اوباما پول نقد سوار هواپیما کند و به ایران بفرستد!۰

تا کنون، با توجه به اقدامات دولت بایدن بسختی میتوان دید سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه بتواند راه کاری اساسی ارایه دهد. اقداماتی که تاکنون انجام شده تمرکز بر کاهش حضور نیروهای نظامی امریکا در خاورمیانه است. تصور نمی رود دولت بایدن با روش دیپلماسی بتواند براحتی سیاست های خارجی آمریکا در خاورمیانه را تغییر دهد.

از طرفی برابر با مصوبه مجلس شورای اسلامی، رژیم از هفته آینده از (ان-پی-تی) خارج میشود و به بازرسان سازمان انرژی اتمی اجازه نخواهد داد بطور سر زده از تأسیسات اتمی ایران بازدید و بازرسی نمایند. بمنظور جلوگیری از خروج رژیم از (ان-پی-تی) مدیر کل سازمان انرژی اتمی بین الملل آقای گروسی روز شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹، به تهران مسافرت کرد و با مسئولان اتمی ایران مذاکره داشت. برابر با گزارشی از رسانه اینترنتی رادیو فردا، آقای گروسی روز یکشنبه سوم اسفند، پس از برگشت از ایران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت بر اساس توافق جدید، به صورت موقت و به مدت سه ماه راستی‌آزمایی‌های فنی در مواردی مشخص و نظارت‌های لازم بر فعالیت‌های ایران انجام خواهد شد (۲).

افزون بر این خانم مرکل صدر اعظم آلمان با حسن روحانی رئیس جمهور رژیم تلفنی صحبت کرده و نمایندگان رژیم را برای گفتگو به المان دعوت کرده است. اینگونه سیاست خارجی از طرف کشورهای اروپا شامل فرانسه و بریتانیا نیز مشاهده میگردد. لازم به توضیح است که کشورهای اروپایی چندین دهه است که شاهد جنایات حقوق بشری رژیم در ایران و اعمال تروریستی رژیم در خاورمیانه بوده اند. این  سئوال باقی می ماند: چرا سران کشور های آزاد و دمکراتیک اروپا و امریکا می خواهند با رژیم قرون وسطایی جنایتکار اسلامی مماشات نموده و وارد مذاکره شوند و وضعیت حقوق بشری و نابسامانی مردم ایران را بکل نادیده انگارند؟ مگر این همان سردرگمی (سرسام) سیاست خارجی این کشورهای به اصطلاح دمکراتیک جهان غرب نیست؟

۲۲ فوریه۲۰۲۱

https://www.arabnews.com/node/1812521/world (۱)

https://www.radiofarda.com/a/grossi-agreed-iran-iaea-necessary-verification-and-monitoring-activities-three-months/31114410.html (۲)