۲۱ مارس روز جهانی رفع تبعيض نژادی

همزمان با سالروز کشتار فجیع معترضان به تصویب قانون آپارتاید در آفریقای جنوبی (۱۹۶۰)، بیست و یکم مارس (یکم فروردین‌ماه)، از سوی‌ سازمان‌ ملل‌ متحد “روز بین المللی مبارزه با نژادپرستی” نامیده شد. همچنین‌ از این‌ روز، هفته‌ همبستگی‌ با ملت‌‌های‌ در حال‌ مبارزه‌ علیه‌ نژادپرستی‌ و تبعیض‌ نژادی‌ آغاز می‌‌گردد تا مردم جهان، توجه جدی به برابری حقوق و رفع هر گونه اشکال تبعیض داشته باشند.

موضوع سال ۲۰۲۱

سازمان ملل متحد هر ساله موضوعی را برای این روز در نظر می‌گیرد و موضوع امسال را “جوانان در برابر نژادپرستی ایستادگی می‌کنند” نام نهاده است.

به گفته این سازمان، این امر از طریق مبارزه با نژادپرستی، که هدف آن پرورش فرهنگ جهانی مدارا، برابری و ضد تبعیض است، مردم را درگیر خود کرده و از همه ما می‌خواهد تا در برابر تعصبات نژادی و نگرش‌های غیرقابل تحمل بایستیم.

همچنین اشاره شده جوانان به طور گسترده حمایت خود را در راهپیمایی‌های Black Lives Matter 2020 نشان دادند که میلیون‌ها تظاهرکننده در سراسر جهان را به خود جلب کرد.

به گفته این سازمان بین المللی، در خیابان‌ها، محل زندگی جوانان- عمدتا نوجوانان و بیست ساله- برای اعتراض به بی‌عدالتی نژادی گرد هم آمدند. در شبکه‌های اجتماعی، آنها بسیج شدند، و از همتایان خود خواستند که در مورد حقوق برابر همه صحبت کنند.

سازمان ملل گفته است فعالیت آنها در زمینه بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ که محدودیت‌هایی را در اجتماعات عمومی در بسیاری از کشورها ایجاد می‌کرد، بسیار چشمگیرتر بود.

به گفته این سازمان، با شروع انتشار ویروس در اوایل سال ۲۰۲۰، همه‌گیری موازی – نفرت، خشونت و ترس علیه برخی از قومیت‌ها و ملیت‌ها ایجاد شد و به سرعت مشخص شد که نابرابری‌های فاحش، که گاه ریشه در نژادپرستی دارد ، اقلیت‌ها را به میزان قابل توجهی بالاتر در معرض خطر سرایت و مرگ قرار داده است.

در انتها سازمان ملل متحد یادآوری نموده که کووید ۱۹، جوانان از جمله جوانان اقلیت را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.

در حال حاضر بسیاری علاوه بر ایجاد اختلالات شدید در تحصیل، با افزایش تبعیض نژادی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

چشم‌انداز استخدام کاهش یافته است.

توانایی محدود در مشارکت در زندگی عمومی، توانمندی فردی و عمومی آنان را متزلزل کرده است.

مهم‌ترین تلاش‌های بین‌المللی جهت مبارزه با تبعیض نژادی
  • اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان نخستین حرکت بین المللی جهت نفی هرگونه تبعیض؛
  • کنوانسیون “رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی( ۱۹۶۵)” که یکی از کاملترین معاهدات و یکی از ارکان نظام بین المللی حقوق بشر محسوب می شود؛
  • کنوانسیون منع و مجازات جنایت آپارتاید در سال ۱۹۷۳.
تبعیض های سیستماتیک در جمهوری اسلامی

در چنین روزی جا دارد که به تبعیض های بیشماری که در نظام جمهوری اسلامی در حق اتنیک و زنان اعمال می شوند، اشاره ای داشته باشیم. تبعیضهایی که بر مبنای فرهنگ تحمیلی شیعه، امتیازات ویژه روحانیت و سادات و ساختار نظام ولایت فقیه نمود آشکاری از تبعیض نژادی است.

حکومت جمهوری اسلامی بدلیل نقض حقوق بشر بارها توسط سازمان ملل متحد محکوم شده است. در مقابل اما مقامات رژیم همواره اعلام کرده اند که در ایران «حقوق بشر اسلامی» اسلامی حاکم است. تعریفی بسیار واژگونه از حقوق بشر که بوضوح و ساختارمند در حق اقلیت های دینی، زنان و اتنیک جامعه ایران روا داشته و می شود.

براساس کنوانسیون «رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی (۱۹۶۵)» رژیم جمهوری اسلامی در قرن ۱۴۰۰ شمسی و قرن بیست و یکم میلادی یکی از رژیم هایی است که بطور سیستماتیک بر حق ملت ایران تبعیض روا می دارد.