جوانان و نوجوانان ایرانی-نسل(Z)، یزدان شهدایی

اين نسل از حكومت اسلامى سرخورده شده و خواهان تغییر است.

 

یزدان شهدایی

هفته نامه صبح صادق، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشى از متولدين دهه ٧٠ و ٨٠ به‌عنوان تهديد عليه نظام نام برده است!

این هفته نامه در گزارشی نوشت که در کشورهای دیگر از این نسل با عنوان «نسلZ» یاد می‌شود‌ و «حکمرانی» بر آنان به راحتی نسل‌های قبل نیست.

در این گزارش با اشاره به فعالیت‌های متولدان دهه ۷۰ و ۸۰ در فضای مجازی تاکید شده که این نسل بر خلاف نسل‌های قبل از خود *”«عمدتا طبعی معترض نسب به وضع موجود دارند.»**

با توجه به این گزارش نشریه صبح صادق مى‌توان نتيجه گرفت يک نسل شورشى در جامعه باز توليد شده است٬ كه اگرچه از زندان‌ها و شکنجه‌های دهه شصت استبداد آخوندی خاطره‌ای ندارد ولى خواهان تغییر شرایط برای رسیدن به خواسته‌هایش است‌.

نسل Z، تداوم همان نسل انقلاب‌سازان است که جریان‌های انقلابی را در غرب و شرق جهان رهبری٬ و خودکامگان را ساقط کرد، نسلی که از دل جنبش ۱۹۶۸ متولد شد و “تیان من” را در چین کمونیسم رقم زد و جنبش ضد جنگ را در آمریکا را به میان آورد.

اين نسل از حكومت اسلامى سرخورده شده و خواهان تغییر است و بهای این تغییر را با جانش خواهد پرداخت، نسلی که چهره‌اش را در دى‌ماه ۹۶ ديديم و در آبان ۹۸ قدرتش را به‌رخ نظام كشيد و نشان داد، در ايران هم از خواب تاریخی‌اش بيدار شده است و پوسته متصلب زندگى را كه حكومت دينى بر او تحميل كرده، ديگر برنمى‌تابد.

جمهورى اسلامى، روايتى مربوط به قرون پيش است. روايتى كه مى‌خواهد خود را به‌زور بر جهان امروز تحميل كند. جوانان ايران، هم در رفتار و هم در پندار٬ راه خود را از چنين گفتمان قرون وسطايي جدا كرده‌اند. آنها نسل جهانى شدن، نسل جهان ديجيتال و اینترنت هستند و شيوه زندگى و علاقه‌هایشان نمى‌تواند در چارچوب حكومت اسلامى پاسخ بگيرد و به‌طور طبيعى در مقابل آن قرار مى‌گيرند.

كليت نظام اسلامى در رويارويی با جهان مدرن دچار چالش شده است، چالشى كه برايش پاسخى ندارد و به‌همين خاطر محكوم به فنا است. جوانان ايرانى فقط در يک نظام سكولار دموكراتيک مبتنى بر ارزش‌هاى مدرن و احترام به فرديت و كرامت انسان مى‌توانند آينده مطلوب خود را رقم بزنند.

گذر از حكومت اسلامى، گام آغازين براى دستيابى به يک زندگى نرمال انسانى است.