آيين‌هاى نوروزى “سيزده بدر” بدرقه نوروز است، شميلا نژاد هاشمى

نوروز جمشیدی، با استقبال از آمدن بهار در روز اول فروردين ماه آغاز مى‌شود، جشن و سورى برآمده از جان طبيعت. ايرانيان باستان، دوازده روز و هر روز را به ياد دوازده ماه سال با آيين‌هاى مختلف گرامى می‌داشتند و در روز سيزدهم به آغوش طبيعت مى‌رفتند و با شادى و پايكوبى ايام نوروزى را بدرقه مى‌كردند. سيزدهم هرماه در كيش مزديستى “تير روز “ناميده مى‌شد و متعلق به “ايزد تير” يا همان ايزد باران است كه نماد رحمت‌الهى بوده.

بعد از انقلاب در تقويم‌هاى رسمى با ناميدن روز طبيعت تلاش كردند، هويت ايرانى را از سيزده بدر بگيرند. براى دوست‌دارن طبيعت، همه روزهاى سال روز طبيعت است. پاسداشت طبيعت و نگهبانى از آن از ويژگى‌هاى فرهنگ كهن ايرانى است. ما نامى جز “سيزده بدر” براى سيزدهمین روز فروردين به‌رسميت نمى‌شناسيم.

حكومت اسلامى و دستاربندان آن هم با آيين‌ها و مراسم باستانى ايران سر ستيز دارند و هم طبيعت ايران زمين را كه بستر اين فرهنگ كهن بوده، تخريب كرده است.

فی الواقع پرسشی که این روزها ذهن هر ایرانی را به خود مشغول داشته این است که ؛ اساساً آیا طبیعتی باقی مانده که بتوان ساعاتی را در آن گذراند و به تمدد روح پرداخت؟

روند رو به رشد تخریب منابع طبیعی، حریق‌های گاه و‌ بیگاه جنگ‌های البرز و زاگرس، برداشت‌های بیش از اندازه آب‌های سطحی، خشکی رودخانه‌ها ، آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا شهرهای بزرگ، تغییرات کاربری زمین‌های کشاورزی، قطع بی‌رویه درختان جنگل، ساخت و سازهای نابجا، زباله‌های رها شده در دل طبیعت و موارد بسیاری دیگر که از شمارش خارج است ، دال بر بی‌کفایتی و ناکارآمدی حکومتی دارد که نه تنها از اهمیت حفظ این منابع و نگهداری اکوسیستم غافل است بلکه برنامه‌ای برای بازسازی آن نیز ندارد.

اکوسیستم و طبیعت زیبای ایران در این چهل‌واندی سال چنان آسیب‌هایی جبران ناپذیری را تجربه کرده که ذهن و فکر هر فردی را بخود مشغول می‌دارد، در این میان حکومت گفتگو بر سر این مسایل را، عبور از خطوطه قرمزش تلقی می‌کند و پاسخی مشابه اعتراضات عمومی برای آن در نظر می‌گیرد. زندانی کردن و‌ کشتن فعالان محیط زیست دال بر تایید همین ادعا است.

طبیعت ایران‌مان، نيز از آزار و اذيت حاكميت اسلامى رنجور شده، همانطور كه كه شان و منزلت انسان ايرانى زير پا گذاشته است. ما ايرانيان بيش از هرزمانی دیگر نیاز به مشارکت و همبستگى ملى براى گذار از اين نظام اهريمنى داريم تا هستى كشور و تمدن باستانى ما دچار فروپاشى نشود.

تداوم فرهنگ باستانى ايران و بزرگداشت همه آيين‌ها و ارزش‌هاى آن فقط در ايران آزاد و دموکراتیک میسر می‌باشد.

آروزى “سيزده بدر”امسال مردم ما، آزادى ايران است. مبارک باد.