حسن شریعتمداری: آمریکا بدنبال راه حلی برای محدود کردن ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی در منطقه است

حسن شریعتمداری، دبیر کل شورای مدیریت گذار در گفتگو با علیرضا نوری زاده:

«خود جمهوری اسلامی مانع کمک در زمینه جلوگیری از همه‌گیری کرونا است. با کمی تحقیقی می‌بینیم ارسال دارو به ایران هیچ‌وقت محدود نبوده و حتی در قضیه واکسن کرونا نیز اولویت‌هایی وجود داشته و حتی حاضر بودند بدون پول به ایران واکسن بفرستند. تمام دنیا مات مانده‌اند که چگونه یک حکومت حاضر به قتل عام مردم خود است و در مقابل تسهیلات جهانی این‌طور ایستاده و سوگوارانه باید گریست که کاری از دستمان برنمی‌آید.»

«در رابطه با مذاکرات اتمی وقتی خودم را به جای طرفین می‌گذارم آینده را بسیار مبهم و پر پیچ و خم می‌بینم. از طرف ایران تصور اینست که اگر FATF را امضا کنند تمام اسرار و رازهای مگوی این چند دهه در رابطه با پول‌شویی و قاچاق مواد مخدر و تروریسم برملا خواهد شد. اگر FATF را امضا نکنند با برجام راه‌های بانکی باز نخواهد شد. از سوی دیگر برجامی که آمریکا می‌گوید در حقیقت مقدمه‌ایست برای حصول درجات عالی‌تری که در آن راه حلی برای محدود کردن ماجراجویی‌های ایران در منطقه پیدا شود.»

«اما جمهوری اسلامی می‌خواهد برجام به همان شکلی که قبل از آمدن ترامپ بود تبدیل شود، کمک‌های مالی ادامه پیدا کند، تمام تحریم‌های خارج از برجام یک‌جا برداشته شود و این‌طور وانمود می‌کند که نمی‌داند که اگر رییس جمهور آمریکا بخواهد نیز اولا طول خواهد کشید دوما پارلمان آمریکا به راحتی اجازه نخواهد داد.»

مشروح این گفتگو در اینجا ملاحظه کنید: