سقط جنین فقط با تایید فقها امکانپذیر است!! عفت گوهری

دخالتهای شرعی و قوانین ضد انسانی جمهوری اسلامی در همه زوایای کوچک و بزرگ زندگی افراد جامعه هر روز شکل جدیدتر و وحشتناک تری به خود می گیرد. دخالتی که زندگی خانواده ها را مختل کرده و عواقب سنگینی در بر دارد.

 

عفت گوهری، عضو کارگروه زنان و برابری جنسیتی شورای مدیریت گذار

طرح غربالگری جنین از سال ۸۴ به زنان باردار این امکان را می داد که در صورتی که در هفته های اول بارداری تشخیص ابتلای جنین به ناهنجاری ها و بیماری ژنتیک داده می شد، اقدام به سقط جنین نمایند. و این راه حلی بود که در شرایطی که امکانات لازم برای نگهداری از فرزند معلول در ایران بسیار محدود و گران است و همان هم برای بسیاری از خانواده ها قابل دسترس نیست، برای آنان (و بطور اخص مادران) کمک بزرگی بود.

حدود سه ماه پیش غربالگری جنین در مجلس شورا لغو شد که صدای مخالفان آن را در آورد. لغو این امکان تنها منجر به تولد نوزادان معلولی می شود که اکثر خانواده ها را به شرایط استیصال و درماندگی می کشاند.

و حالا “براساس طرح جدید، شورایی در سازمان نظام ‌پزشکی قانونی متشکل از دو فقیه، یک قاضی و چند پزشک تشکیل خواهد شد. حرج مادر را نیز قاضی تعیین می‌کند؛ یعنی اگر مادر بگوید امکان نگهداری کودک معلول را ندارد، کافی نیست و درنهایت قاضی باید به این تشخیص برسد.”

در این طرح هیچ گوشی برای شنیدن صدای اعتراض خانواده و پزشک معالج وجود ندارد و خانواده (مادر) را مجبور می کند که در شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی که اکنون گریبانگیر بسیاری از خانواده هاست، تا آخر عمر با مشکل فرزند(ان) معلول دست و پنجه نرم کنند. این تصمیم با شعار حمایت از خانواده و بنیان زندگی و به منظور رشد جمعیت امت اسلام انجام می شود. در حالی که همین مشکلی جانکاه و رنجی عظیم را متوجه مادران و زنان ایرانی می کند.