جمهوری اسلامی یک رویکرد تمام ریسک را برگزیده است زیرا برای بقای خود شانس دیگری نمی‌بیند

حسن شریعتمداری، دبیر کل شورای مدیریت گذار در گفتگو با برنامه فراتر از خبر از شبکه جهانی کلمه درباره تقابل جمهوری اسلامی و اسراییل و مذاکرات برجام می گوید:

«جمهوری اسلامی در مرحله‌ای است که مشخص نیست آیا می‌خواهد از توانایی تبدیل امکانات اتمی خود به ساخت بمب اتمی دست بزند یا در مرحله تهدید به سر می‌برد و می‌خواهد امکانات خود را مانند اسلحه‌ای در مذاکرات نگه دارد.»

«اما اسراییل به این مسئله بسیار بدگمان است و هر بار احساس کند جمهوری اسلامی در صدد بالا بردن غنی‌سازی است، با توانایی که با نفوذ در سیستم امنیتی ایران پیدا کرده خرابکاری می‌کند که جمهوری اسلامی را ماه‌ها یا سال‌ها عقب بیندازد. البته این راهکار همیشه قابل ادامه دادن نیست؛ یا جمهوری اسلامی باید تحت فشار بین‌المللی از این اصل خود عدول کند و ما به سمت درگیری برویم، یا باید این سنگ‌ها را از دامان خود بریزد و تبدیل به حکومتی عادی شود که خیلی بعید است و یا این‌که تبدیل به درگیری با ابعاد ناشناخته خواهد شد.»

«ایران بیش از این قادر به تلافی کردن نیست و اما جایی که بتواند حتما تلافی می‌کند مانند زمانی که به پایگاه موصاد در اربیل حمله کرد. حزب الله لبنان نیز بارها به ظرفیت از جمهوری اسلامی خواسته به اسراییل حمله کند. درگیری تمام عیار را هیچ‌کدام از طرفین فعلا به نفع خود نمی‌دانند منتهی در شرایط کنونی ممکن است حتی ناخواسته جنگ بزرگی رخ دهد. جمهوری اسلامی یک رویکرد تمام ریسک دارد زیرا برای بقای خود شانس دیگری نمی‌بیند و این مملکت ما را به سمت یک ماجراجویی بزرگ خواهد برد.»

مشروح این گفتگو را که با حضور آقای کورش زعیم انجام شد در اینجا ملاحظه کنید: