نوید افکاری، نشانه‌ای برای شناسایی ارزش‌های ایران آزاد

یادبود نوید افکاری که امروز یادآور قتل او به دست جمهوری اسلامی است

بردیا موسوی

امروز ۲۲ شهریور نخستین سالگرد کشته شدن مردی به دست جمهوری اسلامی است که ساعاتی پیش از مرگ، در بیشترین اشتیاق و امید به زندگی و رویاهای جوانی‌اش به سر می‌برد. نوید افکاری سنگری متولد ۳۱ تیر ۱۳۷۲، مانند هزاران جوان ایرانی متعلق به نسل و پایگاهی از جوانان است که اعتراضات سال‌های اخیر از دی ۹۶ تا آبان ۹۸ مدیون آنهاست. نوید از معترضان مرداد ۹۷ در ایران بود. به همین دلیل دستگیر شد و در یک سناریوی از پیش نوشته، شرایطی را بر او، خانواده و برادرانش تحمیل کردند که تعبیر غم‌انگیز آن هنوز با صدای نوید در گوش و جان ماست: «فهمیدم که برای طناب دارشان دنبال یک گردن می‌گردند.»

در ساختارشناسی اعتراضات، به سه لایه بسیار قدرتمند در شکل گیری خط قرمزها با جمهوری اسلامی برخورد می‌کنیم. خطی که خود را لایق زندگی نرمال و انسانی مطابق با ارزش‌های انسانی و جهانی می‌بیند و بر فقدان آن معترض است. در این خط، مردم ایران به صورت عمومی قرار دارند که شامل طیف‌های متنوعی از گروه‌های شغلی و طبقات مختلف است. بر خلاف آنچه که در تحلیل‌ها، ارزش‌های این گروه با نمایندگی کلماتی شامل فقر و گرسنگی بیان می‌شوند اما در واقع باید به ارزش‌های آنها اشاره کرد. آنها آزادی و حق برخورداری از منافع اقتصادی و اجتماعی را مطالبه می‌کنند. در خط دوم زنان قرار دارند. در این باره به آن اندازه آگاهی و انفجار سرایت یافته از خواسته‌ها علیه تبعیض‌ها سر باز کرده که حتی دوستی‌ها و روابط معمول اجتماع، فارغ از توجه به خواسته‌های زنان ایرانی معنا ندارد.

خط سوم را باید طیف مشخص از جوانان دانست که پس از نیمه‌ی اول عمر جمهوری اسلامی متولد شده‌اند. نه تنها زبان تازه‌ای دارند بلکه سرشار از امید و اشتیاق برای ساختن زندگی بر اساس معیارهای نوین هستند. آنها به هیچ‌یک از ارزش‌ها و چشم‌اندازهای جمهوری اسلامی باور ندارند. اساسا از ریشه انکار می‌کنند. حتی گفتگو با شر نظام یافته‌ی اسلامی را نمی‌پذیرند. نوید افکاری تنها ۲۷ سال داشت که اعدام شد. هر بار که به کلام و عمل جوانانی که جمهوری اسلامی جانشان را گرفته دقیق می‌شویم، چیزی که می‌بینیم سرشار از شهامت، شجاعت و آگاهی است. در این میان نوید افکاری، تبدیل به نشانه‌ای برای شناسایی ارزش های ایران آزاد برای جوانانش نیز شده است. مرگ و اعدام برای همیشه محکوم است و تبهکاران روزی بر میز دادخواهی پاسخگو خواهند شد.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»