از هم اکنون دارند در مجلس خبرگان برای «مجتبی خامنه‌ای» بیعت می‌گیرند، رضا علیجانی

شباهت شِکلی نظام ولایت مطلقه با سلطنت مطلقه

خبرهای غیر‌ رسمی حاکی از آن است که دولت پنهان از هم اکنون از ۵۶ نفر از اعضای مجلس خبرگان برای مجتبی خامنه‌ای بیعت گرفته است. شاید بیانیه آقای میرحسین موسوی به این علت صادر شده باشد.

دولت پنهان دارد برای مجتبی خامنه‌ای هم سوابق حوزوی درست می‌کند (برای او از دو سال پیش کلاس خارج فقه، که بالاترین سطح تدریس در حوزه است، تشکیل دادند. امسال هم عنوان او را از «حجت الاسلام» به «آیت‌الله» تبدیل کردند!) و هم سوابق و تجربه مدیریتی و حتی تجربه ایفای مسئولیت‌های رهبری! (به خاطر نقش‌آفرینی او در بیت آقای خامنه‌ای که بعدا به رخ مجلس خبرگان انتقال رهبری خواهند کشید.)

آقای سرافراز رئیس سابق صدا و سیما در خاطراتش (در یک جلسه کلاب هاوسی) می‌گوید بعد از سال ۷۶ در بیت آقای خامنه‌ای، جمعی از افراد سیاسی، امنیتی، قضایی و نظامی به رهبری طائب (و مدیریت مجتبی خامنه‌ای) تشکیل شد تا با جریان اصلاحات مقابله کند. در واقع از آن مقطع یک دولت در سایه و اتاق فکر سیاسی- امنیتی تشکیل شده است.

سال ۸۴ بعد از آن‌که آقای کروبی به نقش‌آفرینی پشت صحنه آقازاده آقای خامنه‌ای اشاره کرد، وی جمله مهمی (که در مجلس خبرگان انتقالی بدان استناد خواهند کرد)، گفت: «ایشان آقازاده نیست، خودش آقاست!». سال ۸۸ هم مردم شعار دادند «مجتبی بمیری، رهبری را نبینی»، که میرحسین اخیرا بدان استناد کرد.

بر این‌ها باید نقطه‌چین تخریب سیاسی (و حذف فیزیکی) کسانی را اضافه کنیم که احتمال مطرح شدن‌شان به عنوان نامزدی رهبری سوم (و یا موثر در این روند)، مطرح بود. مجموعه این نکات را که کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که مسیر رهبر شدن مجتبی خامنه‌ای دارد از بالا ریل‌گذاری می‌شود.

هشدار در باره وراثتی شدن ولایت فقیه، می‌تواند، در بستر سیاسی، این پروژه را «رسوا» کند، اما معلوم نیست بتواند آن را «شکست» بدهد. دولت پنهان برای این پروژه بسیار هزینه کرده است: تقلب انتخاباتی، سرکوب اعتراضات مردم، رفع و رجوع اختلافات داخلی نظام به نفع و به سمت این پروژه و حتی احتمالا هماهنگی با روسها. اما این که این پروژه (و فضای احتمالی خلأ قدرت)، از سوی جامعه با چه واکنشی روبرو خواهد شد، فعلا معلوم نیست.

نظام ولایت مطلقه که به «لحاظ شکلی» با سلطنت مطلقه شباهت دارد، حالا با موروثی شدن، شباهت بیشتری خواهد یافت.

این پروژه و ریل‌گذاری آن باعث ریزش بیشتر پایگاه حکومت در حوزه‌های روحانیت و بدنه هوادار حکومت خواهد شد، اما این که آیا این قطار به مقصد خواهد رسید یا نه، از هم اکنون قابل پیش‌بینی نیست.

گفتگوی نویسنده با ایران اینترنشنال