گزارشاتی از درون رژیم

جمعبندی رژیم از دو هفته اول انقلاب زن-زندگی-آزادی

مجموعه گزارشاتی که توسط فعالین میدانی در داخل کشور در اختیار شورای مدیریت گذار قرار گرفته اند به قرار زیر است. در گزارش زیر تحلیل های درون رژیم از جنبش های اعتراضی مردم در دو هفته اخیر منعکس شده است.

جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱

– در روزهای گذشته در بیش از دو هزار نقطه کشور متشکل از پایتخت، کلان شهرها، شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌های کشور اعتراضات پی در پی نشان دهنده بنیه حمایتی از پایگاه‌های مردمی است.

– در خلال درگیری‌ها در سطح کشور بسیاری از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی دچار ضرب و جرح شده‌اند، خسارات شخصی و تجهیزاتی، خسارات به ادوات نظامی، شناسایی نیروهای اطلاعاتی میدانی، از دست دادن اطلاعات و داده‌های کف خیابان به دلیل ایجاد درگیری توسط معترضان بخشی از این خسارات است.

– معترضین عملا از میانگین بیست سال تا چهل و پنج سال را در ستون‌های جداگانه در برمی‌گیرند که می‌توان گفت بیش از شصت و پنج درصد جوانان بین بیست تا سی ساله میدان دار هستند.

– مسئله پراکندگی اعتراضات در شهرهای کشور و نداشتن شناسنامه اطلاعاتی افراد رده جوان در این سری از اعتراضات، شناسایی این افراد را با مشکل بسیاری روبرو کرده است.

– به دلیل از بین بردن دستگاه‌های شنود خیابانی و‌ دوربین‌های شهری اطلاعاتی و عدم توان ثبت و شناسایی افراد در دیتابیس‌ها، نمی‌توان به سادگی به شناخت لیدرهای این اعتراضات دسترسی داشت.

– بعضی از معترضین که تجربه حضور در اعتراضات نودوهشت را دارند، شناسایی نیروهای اطلاعاتی میدانی برای آن‌ها سهل و آسان شده وعملا نیروی اطلاعاتی نمی‌تواند هدایت حرکت‌های آن‌ها را به دست بگیرد. این افراد نشان داده‌اند که تنها به همراهان خود اعتماد داشته و به نزدیک شدن به افراد غریبه و شنیدن توصیه‌های آن‌ها توجهی نشان نمی‌دهند. از طرفی نیروهای اطلاعاتی در میدان در اعتراضات گذشته می‌توانستند به سادگی با شناخت لیدرها در چنین اجتماعاتی بسیار موثر باشند و مردم یا لیدرهای اعتراض در صورت دیدن مامور اطلاعاتی از صحنه خارج می‌شدند، اما در جریانات اخیر به ماموران اطلاعاتی میدانی حمله‌ور شده و تجهیزات او را ضبط و او را شدیدا مجروح می‌کنند. در روز های اخیر بیش از پانصد مامور رصد میدانی مجروح شده‌اند.

– در بیش از چهارده پادگان نیروی زمینی کشور درخواست مرخصی یا فرار از خدمت سربازی گزارش شده است. این مساله ناشی از دو مورد است. اول حضور خانواده سربازان در اعتراضات، دوم عدم توانایی سرباز برای مقابله با مردم. در نیروهای نظامی و انتظامی مشکلات کمبود جیره غذایی، کمبود نیروی ذخیره، کمبود نیروی جایگزین و عدم توان بعضی از نیروهای نظامی سپاه برای سرکوب مردم دیده می‌شود. این مساله توانسته بخش بسیاری از پرسنل را ناکارآمد کند.

– مهم‌ترین مورد برای این نیروها ابتکار عمل معترضین جهت مقابله با نیروهای نظامی است که با هیچ الگوی اعتراض قدیمی قابل قیاس نبوده است. دربعضی محلات استفاده از اسیدهای مختلف، سولفور و فسفر سفید، پرتاب اجسام سنگین از روی پشت بام‌ها بر روی سر نیروها، مشکلات بسیاری را برای آنان پیش کشیده است.

– پشتیبانی رسانه‌ای در توزیع نیروهای معترض با هدف خط دهی و تغییر مواضع در مکان‌های تعریف شده، سبب خستگی نیروها و عدم توان پیش‌بینی حضور مردم شده است.

– در این سری از اعتراضات به سبب حضور زنان، مردان بسیاری در کنار آن‌ها حضور دارند و اراذل و اوباش تهران و کلان‌شهرها در حمایت از زنان با سلاح سرد وارد درگیری شده‌اند. این افراد سبب شده‌اند که بسیاری از بازاریان تهران نتوانند به سادگی به کسب روزانه خود بپردازند.

– طبق آخرین اطلاعات و اخبار به دست آمده در کل کشور، بیش از سه میلیون نفر در اعتراضات حضور داشته‌اند، این جمعیت به همراه جمعیت پراکنده و تماشاچی به رقم پنج میلیون می‌رسد. در اشتباهات نیروهای امنیتی و انتظامی در زمان درگیری‌ها، افراد نظاره‌گر مورد ضرب و شتم واقع شده که همین مساله سبب شده که این افراد هم به اعتراضات بپیوندند.

– حضور شخصیت‌های رسانه‌ای و ورزشی در حمایت از این دوره از اعتراضات، توانسته میزان گردش اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی بالا ببرد و مردم بتوانند از طریق این افراد یکدیگر را پیدا کنند. سپاه سایبری در گزارشی کامل از برخورد مردم در شبکه‌های چندگانه اجتماعی عنوان کرده‌ که سرعت گردش اطلاعات روزانه افراد با هم به استعداد هر یک نفر بیش از صد جمله در مورد حضور و تجمع در روز است. معترضین جوان مورد حمایت خانواده هستند.

– دستگاه‌های اطلاعاتی کشور با این نوع اعتراضات آشنایی ندارند و نمی‌توانند بدانند که روز بعد چه اتفاق جدیدی در پیش است. بر اساس اطلاعات و داده‌های اینترنتی، تنها یافته‌های سایبری اطلاعات از فراخوان‌های دقیق با زمانبندی مشخص قابل مقابله است و اگر فراخوان دقیقی در میان نباشد، دستگاه امنیتی در تهران به اجبار باید نیروهای خود را در بیش از هشتصدوپنجاه نقطه مستقر کند تا به تدریج از طریق بیسیم فرماندهی بتواند خود را به چند محل درگیری برساند. در سایر کلان‌شهرها هم وضع به همین منوال است.

– بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی و با تایید نهادهای امنیتی کشور اعم از شوراهای تامین، نهادهای سایبری و اطلاعات سپاه پاسداران این رشته از اعتراضات می‌تواند روزانه افسار گسیخته‌تر شود و بدون راه بازداشت و سرکوب می‌تواند عریض‌تر شده و مدت‌ها ادامه داشته باشد.

– لذا ورود نیروهای تازه نفس برای کوتاه کردن فاصله خنثی کردن درگیری‌ها و ایجاد شیفت برای نیروهای بیش از دوازده ساعت در میدان و تامین ادوات سنگین برای مقابله از الزامات و نیازهای اساسی کشور است. طبق اطلاعات و اخبار بدست آمده از کف میدان، در کل کشور نیروهای امنیتی میدانی به نزدیک شصت هزار نیرو می‌رسند که تعداد آن‌ها بسیار کم و پرنسل بسیج باید مسلح وارد میدان شوند. همچنین از استعداد سپاه قدس در تامین نیرو استفاده به عمل آید.

– اگرچه نیروهای بسیج ثبت شده بیش از دو میلیون نفر هستند، اما در عمل تاکنون بیش از پنجاه هزارنفر به میدان نیامده‌اند. فشار مردم در محله‌ها بر بسیجی‌ها و خانواده‌های آنان، این عدد را مرتبا کاهش می‌دهد. ضمن این که این نیروها آموزش و انگیزه کافی هم برای مقابله با این دور از اعتراضات ندارند.