آغاز سال تحصیلی جدید

همزمان با فصلی تازه از فشارها و سرکوب‌ها

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها، شاهد افزایش فشارها و سرکوب‌ دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها هستیم.

در دانشگاه تهران به تازگی بنرهایی موسوم به «نظام‌نامه اخلاق» در سطح دانشگاه قرار گرفته‌اند که حاوی بندهای جدیدی در خصوص پوشش دانشجویان است. این نظام‌نامه امروز نیز برای تمامی دانشجویان بصورت پیامک ارسال شده‌است. همچنین گزارش‌ها حاکی از حضور نیروهای زن حراست در گیت‌های پردیس مرکزی هستند، چیزی که پیشتر وجود نداشت. این افراد به اغلب دانشجویان بابت پوششان تذکر داده و اذعان کرده‌اند که دختران تنها با مقنعه در دانشگاه اجازه ورود دارند. در سوی مقابل، رئیس دانشگاه به همراه نیروهای حراست، با گل به استقبال دانشجویان رفته‌اند! همان کسانی که سال گذشته در داخل دانشگاه، دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.

در دانشگاه امیرکبیر نیز چندی است که بنرهایی با موضوع پوشش دانشجویان در دانشگاه قرار گرفته‌اند. همچنین حراست گیت‌ها پوشش دانشجویان را در هنگام ورود وارسی می‌کنند و مانع از ورود بسیاری از آنان به بهانه پوشش می‌شوند.

در دانشگاه هنر اصفهان نیز اطلاعیه‌ای مشابه درخصوص پوشش دانشجویان ابلاغ شده است و در آن به مصادیق پوشش مناسب و‌ نامناسب اشاره شده است. همچنین با استناد به شیوه‌نامه انضباطی، تنبیهات متخلفین یادآوری شده است.

همچنین چندی پیش، طی اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواسته شده بود تا با مراجعت سایت دانشگاه، دانشجویان عکس تازه‌ای از خود را بارگذاری کنند تا در کارت‌های جدید دانشجویی از آن استفاده شود. همچنین گفته شده بود که با آغاز سال تحصیلی جدید، کارت‌های قبلی به کلی ملغا می‌شوند و درصورتی که از نظر حراست، چهره دانشجو با تصویر وی همخوانی نداشته باشد، اجازه ورود ایشان صادر نخواهد شد.

در دانشگاه الزهرا نیز گزارش‌ها حاکی از محرومیت چندتن از دانشجویان از خوابگاه بدون حکم انضباطی و به دستور حراست هستند. دلیل این محرومیت‌ها، تاخیر در ورود به خوابگاه، نداشتن حجاب، مصرف مشروبات الکلی، استعمال سیگار، روابط نامشروع و… عنوان شده است. و در ادامه با تهدید دانشجویان به اطلاع دادن به خانواده و صدور احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل، از آنان تعهد و اعتراف اجباریِ‌مکتوب اخذ کردند.

در دانشگاه علامه طباطبایی نیز گزارش شده است که در درب ورود به دانشجویان نسبت به پوشش شال و روسری تذکر داده‌اند و تهدید کرده‌اند که از روز بعد نمی‌توانند با پوششی غیر از مقنعه وارد دانشگاه شوند‌.

در دانشگاه خوارزمی نیز نیروهای حراست امروز در درب خوابگاه‌ها به دانشجویان دختر تذکر داده و همچنین در سلف نیز به دانشجویانی که مقنعه به سر نکرده بودند، اجازه ورود و صرف غذا را نداده‌اند.

هرچند حجم سرکوب و فشار علیه دانشجویان قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست، اما روند تشدید فشارها در هفته‌های ابتدایی سال تحصیلی، بارها رخ داده است که متوقف شدنِ این جنس از فشارها همواره مدیون مقاومت، ایستادگی و حمایت دانشجویان از یکدیگر بوده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور