اخبار جنبش ژینا، ۱۴۰۳/۲/۵

#مهسا، #مریم و #میثم_بصیر_توانا، خواهران و برادر مهران بصیر توانا، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

#کریم_اسماعیل زاده، فعال ترک (آذربایجانی) علیرغم حال نامساعد جسمی، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. داروهای مورد نیاز  توسط خانواده‌ او تهیه شده، اما مسئولان زندان داروها را به آقای اسماعیل زاده نداده‌اند.

#کیوان_هرمیدولی، ۳۱ ساله، اهل روستای هرمیدول از توابع دواب واقع در شهرستان سقز روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، بر اثر انفجار یک مین برجای مانده از جنگ ایران و عراق در شهرستان سقز، مصدوم شد.  اما #اختر_ خانم_ مرادی، اهل روستای گورسفید از توابع شهرستان گیلانغرب ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اثر انفجار مهمات جنگی باقی‌مانده از جنگ، به شدت زخمی و جان خود را از دست داد.

#بنیامین_کوهکن، نوجوان بلوچ،۱۶ ساله  فرزند حمیدرضا اهل زاهدان در دی ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در این شهر بازداشت شده بود. او  بلاتکلیف است و  با اتهامات سنگینی مانند محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و قتل روبرو است اعترافات اجباری و تحت شکنجه گرفته شده است. او بارها اتهام قتل را رد کرده و خانواده مقتول نیز آن را تأیید نمی‌کنند. با این حال، اداره اطلاعات زاهدان آزادی بنیامین را به شرط پرداخت دیه توسط خانواده مقتول و شکایت از او مشروط کرده و در غیر این صورت، خانواده مقتول را به همکاری در قتل و بازداشت تهدید می‌کند.

#اصغر_امیرزادگان، فعال صنفی معلمان، پس از گذراندن بیش از یک سوم حبس خود، به زندان فیروزآباد بازگشت. ایشان پیشتر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود،که سپس به ۲ سال تغییر کرد. با گذراندن دو سوم از حکم خود مجدداً راهی زندان شده است.

#وفا_احمدپور، معروف  به “وفادار”، خواننده رپ اعتراضی، به یک سال حبس محکوم شد. احمدپور در ترانه‌های خود از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران حمایت کرده بود.انجمن قلم آمریکا نیز پیشتر در بیانیه‌ای بازداشت احمدپور را محکوم و خواستار آزادی فوری او شده بود.

#مصلح_جعفری_رمشتی فعال مدنی که  در فروردین ماه  بازداشت شده بود، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد. او طی دوران بازداشت از ناحیه ریه و پشت دچار آسیب دیدگی شده است.هنوز از دلایل دقیق بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی اطلاعی به دست نیامده است.

#سید_ابوالفضل_حسینی و #حامد_افتخاری، دو فعال سیاسی اهل نیشابور،۲ اردیبهشت ماه در دادگاه حاضر شدند. این دو فعال با اتهاماتی مانند  “اجتماع و تبانی علیه امنیت و سردستگی گروه مجرمانه با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران” و “فعالیت گسترده تبلیغی علیه نظام” روبرو هستند.

در پی انتشار اخباری مبنی بر قیچی شدن لباس تعدادی از دانش‌آموزان دختر و واکنش‌های متعدد از این اتفاقِ  دبیرستان شبانه روزی “خدیجه کبری”  مربی پرورشی و معاون خاطی از کار خود برکنار شده‌اند. شماری از شهروندان دلگان در اعتراض به این اتفاق در مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهرستان تجمع کرده‌اند.

#امیرمحمد_چت_سحر، ۲۰ ساله، اهل بندرعباس به دست نیروی انتظامی کشته شد این ارگان مدعی شد که شلیک برای متوقف کردن او بوده است اما تیر به سرنشین خودرو اصابت کرده و منجر به فوت وی می‌شود.

#فرزاد_خادمی، زندانی کرد اهل سقز که به اتهام “قتل عمد” به اعدام) محکوم شده، به سلول انفرادی زندان مرکزی سقز منتقل شد. مقتول تیرداد آتش‌افروز و  یکی از اعضای تسلیمی حزب پاک کردستان ایران بوده است. گفته می شود حکم اعدام فرزاد خادمی به دلیل “اختلافات شخصی” صادر شده است.

#حسین‌علی_سبحانی، ۳۷ ساله و اهل ساری، در زندان مرکزی گرگان اعدام شد. اعدام او به اتهامات مربوط به مواد مخدر بوده است.

#هادی_میرگذار، زندانی متهم به قتل عمد الهام سرلاتی، در یکی از زندان‌های استان گیلان اعدام شد.

وکیل خانواده #مهسا_امینی گفته است که حقیقت این است که پرونده در دادسرا مانده، تحقیقات مورد درخواست ما هنوز انجام نشده و تاکنون هیچ دادگاهی برای این پرونده تشکیل نشده که بخواهیم از علنی یا غیرعلنی بودن آن سخن بگوییم.

#متین_حسنی، ۲۰ ساله اهل بوکان که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بینایی یک چشم خود را از دست داده بود،به دادسرا احضار شد.

مسئولان ورزشی در لواسان به دلیل برگزاری ورزش مختلط برکنار شدند. همچنین دادستان عمومی و انقلاب لواسانات از برخورد قضایی با ورزشکاران این باشگاه خبر داد.

#بهنام_صمدی، روزنامه‌نگار اقتصادی پس از انتشار مطلبی در بارهی تنش‌های منطقه، از سوی دادستان با اعلام جرم مواجه شد.

#شهاب_نظری، شهروند ساکن ایذه  جهت تحمل سه سال و ۹۱ روز حبس به زندان شیبان اهواز منتقل شد

اتحاد بازنشستگان