«استعفا» می‌دهیم!» تازه‌ترین اهرم فشار پرستاران برای دستیابی به حقوق صنفی

گزارش داوطلب

چند هفته پس از اینکه خبر «استعفای دسته جمعی ۲۰ پرستار بیمارستان طالقانی چالوس» در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد، حالا به نظر می‌رسد موج استعفای پرستاران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دیگر نیز کشیده شده است. خبر استعفای حدود ۴۰ نفر از پرستاران و کادر اتاق عمل بیمارستان شهدای تجریش در تهران و همچنین انتشار طومار استعفای حدود ۳۰ نفر از پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان در کانال‌های تلگرامی از جمله این خبرهاست که نشان می‌دهد روند مطالبه‌گری پرستاران پس از تجمع در محوطه بیمارستان‌ها، مقابل دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌ها، وارد فاز تازه‌ای شده است.

پرستارانی که درخواست استعفای خود را مطرح کرده‌اند می‌گویند اعتراض آنها به عدم پرداخت مطالبات و میزان پرداختی‌ها بابت کارانه و تعرفه‌گذاری، اضافه‌کار اجباری، شیفت‌های طولانی و حق‌الزحمه ناچیز اضافه‌کاری است. تصمیم جمعی آنها برای استعفا به ماه‌ها مطالبه‌گری صنفی بازمی‌گردد که اغلب از سوی مسئولین مراکز درمانی و در راس آنها وزارت بهداشت بی‌پاسخ مانده است.

شیفت‌های کاری طولانی ۱۲ ساعته، تعرفه‌های ناعادلانه دستمزد، فشار کاری بالا در هر شیفت و تنش زیاد در ارتباط با بیماران و همراهان‌شان از مهمترین مشکلات پرستاران شاغل در نظام درمانی ایران است. کمبود نیروی پرستاری موجب شده تا کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران نیز با مشکل مواجه شود.