بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی

نهان گشت کردار فرزانگان
پراگنده شد کام دیوانگان

هنر خوار شد جادویی ارجمند
نهان راستی آشکارا گزند

شده بر بدی دست دیوان دراز
به نیکی نرفتی سخن جز به راز

در روزهای اخیر خبری حیرت‌آور، نه تنها تمام ایران که جهان را در بهت و نگرانی کم‌سابقه‌ای فرو برد. شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی، هنرمند سرزمین ما را به اعدام محکوم کرد.

گرچه مخالفت با اعدام از سالها پیش مطالبه‌ی بسیاری از آزادی‌خواهان و فعالان حقوق بشر بوده است، اینک اما به خواسته‌ای جدی‌تر در میان قشرهای مختلف جامعه تبدیل شده و شکل متفاوتی به خود گرفته است.

قوه‌ی قضاییه برای اولین بار، هنرمندی را که  در قالب شعر و ترانه، تریبون هنری خواسته های اقشار فرودست و ستمدیده و کودکان محروم از تحصیل و مردم حاشیه‌نشین و فراموش‌شدگان استان‌های محروم  بوده و با مسالمت‌آمیزترین واژه‌ها صلح و برابری و آزادی را فریاد زده را به اعدام محکوم کرده است.

صدور چنین حکمی می‌تواند حاوی این پیام باشد که حاکمیت هیچ شکلی از اعتراض حتی مسالمت‌آمیزترین حالت آن را به رسمیت نمی‌شناسد. معلمان مطالبه‌گر و دانشجویان معترض را دستگیر و زندانی و اخراج می‌کند. کارگرانی را که در زیر بار تورم افسار گسیخته کمر خم کرده‌اند، از کار اخراج می‌کند و به زندان می‌فرستد، معترضان و به جان‌آمدگان خیابانی را به گلوله می‌بندد و صدور حکم اعدام برای یک هنرمند را تجویزی تلقی می‌کند که به خیال خام خود شعله اعتراض را به خاموشی خواهد کشاند.

از سویی دیگر صدور این رای نشان داد رویه‌ی قضایی در این کشور با کمترین معیارهای حقوقی مطابقت ندارد و حاکمیت بنا دارد تا با ایجاد رعب و وحشت و خفقان به خیال خود مردمی ساکت، صامت و مطیع را پرورش دهد.

اما واکنش گسترده و وسیعی را که حکم ظالمانه اعدام توماج صالحی در جامعه برانگیخت، باید نوعی رفراندم علیه سیاست‌های نادرست علیه معترضان و اقشار به جان آمده مختلف دانست که مشروعیتی برای حکمرانی کنونی قائل نیستند.

🔸کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با محکوم کردن حکم غیر انسانی و ظالمانه اعدام برای توماج صالحی  هنرمند مردمی و محبوب سرزمین ما خواهان ابطال این حکم و آزادی او می‌باشد‌‌. بی‌تردید صدور حکم اعدام برای هنرمندی چنین محبوب که هنرش ترجمان خواسته‌های آحاد گوناگون جامعه است، سند رسوایی صادر کنندگان این حکم قرون وسطایی در تاریخ  خواهد بود.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)
۱۴۰۳.۲. ۸

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران