اعتراضات مردم روز سه‌شنبه ۲۸ آبان نیز با وجود ادعای حاکمیت مبنی بر بازگشت آرامش، برای پنجمین روز متوالی ادامه داشت

اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان نیز با وجود قطعی اینترنت و ادعای حاکمیت مبنی بر بازگشت آرامش به کشور، برای پنجمین روز متوالی ادامه داشت .

به گزارش سازمان عفو بین الملل، ظرف ۴ روز  اول اعتراضات ١۰٦ نفر در ۲۱ شهر کشته شده اند که بیشترین تعداد از استان های خوزستان (۳۲ کشته) و کرمانشاه (۳۰ کشته) بوده است. این در حالی است که به گفته عفو بین الملل برخی منابع دیگر، شمار کشته شدگان را تا بیش از ۲۰۰ نفر تخمین می زنند.

بنا به تازه ترین آمار مورد تایید عفو بین الملل، شمار کشته شدگان در شهرهای کرمانشاه (۱۶ نفر)، بندر ماهشهر و حومه (۱۴ نفر)، جوانرود (۱۴ نفر)، مریوان (۹ نفر)، بهبهان (۸ نفر)، شیراز (۶ نفر)، رامهرمز (۶ نفر)، بوکان (۴ نفر)، رباط کریم (۴ نفر)، خرمشهر (۳ نفر) و آبادان، اهواز و بومهن (هر کدام ۲ نفر) بیشترین تعداد گزارش شده است.

بنا به گزارش های اولیه نیروهای امنیتی تا روز دوشنبه یک هزار نفر بازداشت شده و روند دستگیری ها ادامه داشته اما مقامات مسئول هنوز آمار دقیقی ارائه نکرده اند.

گزارش عفو بین الملل می افزاید که بنا به گزارش های رسیده از ایران، نیروهای امنیتی برای پراکندن معترضان از گلوله های جنگی، ماشین های آبپاش، باتوم و گاز اشک آور استفاده کرده و به استناد شاهدان عینی و ویدیوهایی که مشاهده کرده تایید می کند که “تک تیراندازان از بالای پشت بام ها و یک هلیکوپتر به سوی جمعیت شلیک کرده اند.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی سعیدی رئیس عقیدتی سیاسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی حرکت اعتراضی مردم ایران که از روز جمعه گذشته آغاز شد را فتنه نامیده و تاکید کرده که “رهبری در جریان فتنه اخیر (۲۵ آبان) تمام هزینه‌های تصمیم اخیر را بر عهده گرفتند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد معلوم نبود چه اتفاقی بیفتد.”