سیاست غیر شفاف در قبال خطرات شیوع ویروس کرونا و پنهان کاری جمهوری اسلامی در مورد آمار مبتلایان و جانباختگان

با وجود خطر بسیار جدی شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورها  و آمار رو به افزایش مبتلایان به این ویروس در سراسر جهان و در حالیکه بسیاری از کشورها پرواز های خود را به چین به حالت تعلیق در آورده اند، هنوز از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی سیاست واحد و مشخصی جهت مقابله با شیوع این ویروس در ایران به چشم نمی خورد.

بنا به برخی گزارش ها پروازهای بین ایران و چین علی رغم اعلام وزارت بهداشت ایران مبنی بر لغو پرواز بین دو کشور، همچنان ادامه دارد. در چنین شرایطی است که خبر توئیتری سفیر چین در ایران، چانگ هوا، مبنی بر ابراز تمایل حمید عرب‌نژاد، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان، بر ادامه همکاری با چین توجه رسانه ها را به این واقعیت جلب کرده است که  شرکت هواپیمایی ماهان بر خلاف ادعای وزارت بهداشت ایران به پرواز های خود بین ایران و چین ادامه می دهد.

این عدم شفافیت زمانی آشکارتر می گردد که  به گفته شکوفه حبیب‌زاده،‌ خبرنگار اقتصادی روزنامه‌ شرق، به رسانه ها دستور  داده شده است  که خط خبری رسانه هایی که “خواهان توقف پرواز ماهان به چین شدند” را دنبال نکنند. خبرنگار مزبور این دستور را با سیاست همکاری های ایران و چین بر دور زدن تحریم ها مربوط دانسته است.

آفتاب نیوز در همین رابطه می نویسد: “وزير بهداشت در جلسه روز جمعه به همراه جمعي از هيات وزيران و معاون اول رياست‌ جمهوري دستوري را مبني بر توقف كامل پروازهاي چين و تهران مصوب كرده بودند، با اين حال، روز شنبه و يكشنبه اقلا سه پرواز مستقيم از چين به تهران برقرار شده است.”

به گزارش همین روزنامه “همزمان با اعتراض نماينده شيراز نسبت به ورود مسافر از چين به ايران و انتقال مسافران چيني از ساير فرودگاه‌هاي جهان توسط ايرلاين‌هاي ايراني، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت مدعي شده است كه ممكن است برخي با ترانزيت يا از فرودگاه‌هاي ديگر پس از سفر به چين به ايران سفر كنند.”

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این عدم شفافیت و موضع گیری های متناقض مقامات مسئول جمهوری اسلامی در مورد بازگرداندن دانشجویان ایرانی از ووهان چین و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران را یاد آور دروغ های رژیم درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی دانسته اند.

بنا بر اعلام رییس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت ایران، ۱۳ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده است. همزمان، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران می‌گوید: در مجموع ۲۴ مورد مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند.

به گزارش ایران اینترنشنال:

“منابع آگاه ایران‌اینترنشنال از فوت یک زن ۴۰ ساله دیگر‌ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کامکار قم خبر دادند. به گفته این منابع، بیمار نیاز داشت تا در بخش آی‌سی‌یو بستری شود اما اتاق خالی برای رسیدگی به او فراهم نبود.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر فقط در بیمارستان کامکار و نکویی قم ۲۰ فرد با نتیجه آزمایش مثبت  بستری هستند.

در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران، تدروس آدانوم گابریاسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشتگزارش‌های مربوط به ابتلا به ویروس کرونا و آمار مرگ ناشی از آن در ایران را «‌بسیار نگران‌کننده» خواند.

رسانه‌های ترکیه نیز به نقل از وزیر بهداشت این کشور نوشتند او پس از مکالمه با همتای ایرانی خود از قول سعید نمکی از وجود ۷۵۸ مورد مشکوک به کرونا در ایران خبر داده است.”