گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از پنهان کاری و عدم همکاری جمهوری اسلامی

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۱۳ اسفند گزارش سه ماهه خود را در مورد اجرای تعهدات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک منتشر کرد. مطابق این گزارش جمهوری اسلامی همچنان اجرای بندهای کلیدی برجام را نقض می کند.

گزارش تازه امانوئل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیشتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم شده که پنج برابر حد توافق شده در برجام است.

همچنین در گزارش آژانس بین المللی اتمی آمده است که جمهوری اسلامی از امکان دسترسی به دو مرکز اتمی به بازرسان این نهاد خودداری کرده است. در همین رابطه خبرگزاری رویترز قبلا خبر داده بود که آژانس قصد دارد به دلیل دریافت نکردن پاسخ های کافی و عدم همکاری های لازم از سوی جمهوری اسلامی در یک گزارش جداگانه و قبل از اینکه گزارش فصلی خود را منتشر کند، انتقادهایی از جمهوری اسلامی به عمل آورد.

اما به نظر می رسد که آژانس تصمیم گرفته است در همان گزارش رسمی خود  ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی، بخواهد که مجوز دسترسی به دو مرکز اعلام نشده را بدهد.

یکی از توضیحاتی که آژانس در خواست کرده است مربوط می شود به همان انبار مخفی که نخستین بار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مهرماه سال۱۳۹۷ در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل وجود آنرا اعلام کرده بود. این محل بعدا مورد بازدید ماموران آژانس قرار گرفت و ذرات اورانیوم در آن کشف شده بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، در رابطه با این انبار مخفی گفته است که «انبار تورقوزآباد متعلق به بخش خصوصی است و سایت ما نیست و هر اقدامی می‌تواند در آن انجام شود». به احتمال زیاد این انبار متعلق به سپاه پاسداران بوده و زیر نظارت سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی قرار نداشته است.