یکسال با کارگران ایران؛ ۱۸۵۲ ماه زندان و ۴۴۹ ضربه شلاق برای مطالبه حقوق

به گزارش ایران وایر:

در سالی که گذشت، کارگران ایران با دشواری‌های فراوانی روبەرو بودند. اگر اصلی‌ترین مساله کارگران را «معیشت» بدانیم، تعیین حقوق و دستمزد اولویت مهم آنهاست. جایی که نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در دویست و هشتاد و دومین جلسه شورای عالی کار بعد از نشستی چندساعته که عصر روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شد، برای آن تصمیم گرفتند. تصمیمی که اگرچه مورد رضایت کارگران نبود ولی به افزایش حداقل دستمزد کارگران از یک‌میلیون و ۱۱٤ هزار تومان سال ۱۳۹۷ به یک‌ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ منجر شد. تعیین این رقم دستمزد در حالی بود که حداقل هزینه زندگی و خط فقر یک خانواده چهار نفره در اردیبهشت ۱۳۹۸ رقمی در حدود هشت میلیون تومان بوده‌ است.

در همین سال برابر اخبار منتشر شده در رسانه‌های ایران که ایران‌وایر موفق به جمع‌آوری آن شده، حدود ۶۴ هزار و ۲۰۰ کارگر در سراسر ایران کماکان به دنبال معوقات مزدی و بیمه‌ای خود بودند.

ثبت رکورد ۲۱۱ مورد بازداشت، ۱۸۵۲ ماه زندان، ۴۴۹ ضربه شلاق برای کارگران و فعالان کارگری و مدافعان حقوق آنها در ایران، از جمله مهمترین وقایع رخ‌داده در جامعه کارگری ایران است.

صدور احکام طویل‌المدت زندان و شلاق برای کارگران و خشونت بی‌حد در مواجهه با تجمعات اعتراضی کارگران ، شکنجه کارگردان بازداشتی در طول یکسال گذشته از خبرهای مهم جامعه کارگری بود که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.