بازهم اشتباهی نیروهای خودی را زدیم! جان ملت و امنیت کشور قربانی اقتدار پوشالی و توهم خودبزرگ بینی نظامی رژیم، کیا حمیدی

سال هاست که رژیم ایران با توهمات خودبزرگ بینی در مورد توان نظامی خود، به تهدید و دخالت در امور منطقه پرداخته و ثروت ملی کشور را صرف پیشبرد اهدافش در کشورهایی همچون لبنان،سوریه و عراق و یمن و بحرین و ونزوئلا و… کرده است. این هدر رفت سرمایه ملی کشور جدای از تاراج اموال عمومی توسط سران و وابستگان نظام در داخل کشور می باشد.

اما مسئله اصلی اینجاست که این اقتدار و توهم قدرتی که نظام دچار آن شده ناشی از چیست؟

آیا نظام بر توان موشکی خود حساب باز کرده و گمان می کند انبار کردن موشک های دور برد و میان برد عاملی برای نمایش قدرت آن می باشد. در توضیح این موضوع باید اذعان داشت که بنابر تایید موسسات پژوهشی نظامی در دنیا، صنعت موشکی ایران با بهره گیری از فناوری رده خارج شده و قدیمی شوروی سابق پایه گذاری و تمامی نمونه هایی که با عنوان دستاورد ملی از آنها یاد می شود با بهره گیری از فناوری روسی و بعضاً کره شمالی آماده می شود.

اما نگاهی به نتیجه این فناوری و قدرت واهی چه بوده است؟ کارشناسان نظامی اذعان دارند که موشک های ایران تاریخ گذشته هستند و دلیل آن به خطا رفتن و عمل نکردن آنها می باشد. طی سال های اخیر حاکمیت بارها از توان موشکی خود برای اهداف مختلف همچون داعش در عراق، نیروهای پ ک ک کردستان و در آخرین نمونه آن پایگاه عین الاسد و هدف قرار دادن موقعیت نیروهایی آمریکایی استفاده کرده است. اما نتیجه این موشک اندازی ها تاکنون مشخص نشده و بنابر اعلام رسانه های مختلف برخی از موشک ها یا منحرف و یا عمل نکرده اند و ادعای ایران درنقطه زنی اهداف ادعای بی اساس است.

نکته دیگر اینکه ایران همواره کشورهای منطقه و نیروهای نظامی حاضر درخلیج فارس را تهدید کرده است که در قادر به نفوذ در حریم هوایی ایران نیستند و آسمان ایران تحت پوشش راداری و پدافند نیروهای نظامی سپاه قرار دارد. اما در حیطه عمل مشاهده کردیم که سیستم و تکنولوژی راداری و پدافندی ایران درحدی نیست که حتی بتواند هواپیمای مسافری را در قلب پایتخت تشخیص دهد و فاجعه ای همچون زدن اشتباهی هواپیمای مسافری بری اوکراین توسط نیروهای سپاه را رقم زد.

طی یک دو دهه اخیر با افزایش تنش ها میان ایران و دیگر همسایگان و قدرت های جهانی، رهبر ایران تاکید فراوانی بر افزایش توان نیروی دریایی داشته است. برهمین اساس سرمایه کلانی در جزایر جنوبی خلیج فارس صرف شده و امکانات نظامی بسیاری توسط سپاه در این مناطق راه اندازی شده است. اما به سبب همان عقب ماندگی فناوری نظامی، حکومت قادر به دفاع از این امکانات نظامی در مقابل حملات احتمالی خارجی نیست. لذا اخیراً با دستور آیت الله خامنه ای به نیروی دریایی سپاه، ایران قصد دارد جزایر جنوبی را مسکونی کند تا یک سپر انسانی در این مناطق برای حفاظت از تاسیسات نظامی خود فراهم سازد.

شاهکار دیگری از توان نظامی ایران را می توان در خطای باورنکردنی ناو جماران و شلیک و نابود کردن ناو کنارک متعلق به نیروهای خودی دانست که طی آن بیش از نوزده کشته و پانزده زخمی به جای گذاشته و حال بازماندگان حادثه وخیم اعلام شده است. حال تصور کنید این اشتباه در تشخیص توسط ناو ایرانی در مواجهه با یک نیروی نظامی خارجی بود، آیا با یک عذرخواهی و اعلام سهوی بودن شلیک میشد از تبعات آن گذشت؟! پس این اقتدار و هیمنه ای که جمهوری اسلامی در خلیج فارس از آن حرف می زند کجاست؟ آیا چیزی بیش از توهمات خودبزرگ بینی است؟!

در عرصه نیروهای نظامی پیاده نیز حکومت قدرت و توان سرکوب خود را صرفاً به مردم کشورمان نشان می دهد. آنجا که نیروهای نظامی در اعتراضات مردم را با دشمن فرضی اشتباه می گیرند و با شلیک به سر متعرضان خانواده ها را داغدار می کنند و هیچ نهاد و شخصی پاسخگوی این تهاجمات نیست.

در وطن دوستی و از خودگذشتگی نیروهای نظامی کشورمان شکی نیست و طی این سالها نمونه های بسیاری از ابراز نارضایتی آنها و عدم فرمانبرداری در کشتار مردم را از سوی نیروهای نظامی دیده ایم، اما واقعا آنها نیز دچار یک استبداد فرادستی شده اند و در اغلب موارد از اقدامات خود رضایت قلبی ندارند.

برای منحرف نشدن در بحث باید توان قدرت نظامی ایران را در عرصه زمین، هوا و دریا نگاهی گذرا داشته باشیم. طی این سال ها موج قدرت نظامی ایران صرفاً نیروهای خودی را گرفته و نوعی خود زنی داشته ایم. لذا با چه منطق و پشتوانه عملی خود را قدرت برتر نظامی منطقه می دانیم و در امورات کشورهای همسایه مداخله می کنیم و برای قدرت های بزرگ هشدارهای تهدید آمیز می فرستیم.

جان کلام اینجاست که این توهم قدرت و اقتدار پوشالی قطعا آسیبی جدی برای ایران رقم خواهد زد. اشتباه زمانی رخ می دهد که شما یا تسلط بر امور ندارید یا دچار ضعف تکنولوژی هستید. وگرنه امروز سیستم های راداری در جهان قادرند هرجنبنده ای را در سطح و زیرسطح دریا شناسایی کنند یا در آسمان آنها را تشخیص دهند و بی جهت هواپیمای مسافری با جنگنده نظامی اشتباه نگیرند!

اما حاصل این اشتباهات چیست؟! آیا جز به خطر افتادن جان ملت و امنیت کشور حاصلی به همراه خواهد داشت؟  این توهمات از توان تکنولوژی نظامی بارها موجب سقوط جنگنده ها و اشتباهاتی همچون عدم تشخیص راداری و یا عدم تحقق اهداف موشکی گردیده است که حاصلش کشته شدن نیروهای نظامی خودی و یا مردم بی دفاع کشورمان بوده است.

همچنین اگر این اقتدار پوشالی و عدم رعایت پرتکول های نظامی در خلیج فارس، حادثه ای همچون اشتباه در تشخیص ناوجماران را رقم بزند و یکی از کشتی ها و ناوهای خارجی را مورد اثبات قرار دهد، قطع به یقین تبعاتش آغاز یک درگیری نظامی و مجددا از بین رفتن جان و مال مردم خواهد بود.

* مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.