حسن شریعتمداری، دبیرکل شورای مدیریت گذار: اصلاحات و استبداد با هم در حال اضمحلال هستند

مهندس حسن شریعتمداری دبیرکل شورای مدیریت گذار در برنامه چشم انداز ایران اینترنشنال در مورد دوم خرداد و مشی اصلاح طلبی می گوید:

شاید با نوعی چشم پوشی بتوانم بگویم که تنها نقطه مثبت دوم خرداد و جریان اصلاحات این بود که بخشی از نظام که رانده از قدرت بود، برای ورود مجدد به قدرت تصمیم نگرفت که فقط با بالا ساخت و پاخت کتد، بلکه رویکرد تعاملی با جامعه را پیشه کند و توجه ای به جامعه که در حال جدا شدن از نظام  و در حال تولد یک جامعه مدنی بود، نیز داشته باشد

ولی در مقابل، جریان اصلاحات، بویژه آقای خاتمی، از لحاظ پروژه، محالی را پیگیری می کرد که صلحی بین اسلام سیاسی و دمکراسی ممکن کند. در حالیکه تنها صلح ممکن، مطابق تجارب جهانی، خروج مذهب از حکومت و جدایی نهاد دین و دولت است. زیرا دمکراسی دینی اساسا یک امر محال می باشد.

ایشان در ادامه گفت: آنهایی هم که اصلاحات را دنیال می کردند کسانی بودند که از قدرت باز مانده بودند و می خواستند مجددا به قدرت بازگردند، اما این افراد از عناصر اصلی و درجه یک نظام نبودند و نقش تعیین کننده ای نداشتند. از سوی دیگر آنها حداکثر می خواستند که چهره حکومت را که در دوران رفسنجانی، بخاطر ترورها، بسیار کریه شده بود، در منظر جهانی عوض کنند.

آقای شریعتمداری در مورد آینده اصلاحات در ایران گفت:

اینکه روحانیت نباید در نهاد قدرت باشد، معنی علمی آن جدایی نهاد دین از نهاد قدرت است، یعنی اینکه نظام سیاسی باید سکولار باشد. اما اینکه ساختار باید عوض شود، معنای واقعی آن این است که باید جمهوری اسلامی برود، زیرا در حکومتی که نظام سیاسی آن مطابق اصل ١۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بر ولایت فقیه و شورای نگهبان استوار است، اصلی که تا ظهور امام زمان باقی می ماند، تغییرات ساختاری در چهارچوب همین نظام محال است، مگر اینکه این حکومت در تمامیتش عوض بشود.

از نظر دبیرکل شورای مدیریت گذار، اصلاحات و استبداد با هم در حال اضمحلال هستند، و امروزه از جمهوری اسلامی شیر بی یال و دم و اشکمی مانده است که مثل جسد سلیمان بر یک عصای پوسیده تکیه کرده است.

مشروح این گفتگو را در سایت ایران انترنشنال مشاهده کنید