فساد دنباله دار حامیان بیت رهبری؛ «فاسدترین سردار» بالاخره به آرزوی خود رسید

علیرغم اینکه رسانه های داخلی ایران درمورد اختلافات درونی جریان اصولگرایی درمورد ریاست مجلس یازدهم تحلیل و تفسیر می کردند و این احتمال را می دادند که جبهه پایداری و احمدی نژادی ها در ائتلافی مانع از رسیدن محمدباقر قالیباف بر مسند ریاست قوه مقننه شوند، دیدیم که وی با اکثریت آرا به عنوان “اولین رئیس مجلس” دوره یازدهم انتخاب شد.

البته قالیباف “عناوین ویژه” دیگری نیز دارد. او به عنوان اولین «شهردار سردار»، اولین «رئیس مجلس سردار»، اولین «نواصولگرای سردار»، «قدرت طلب ترین سردار» و از همه مهمتر «فاسدترین سردار» طی دو دهه اخیر شناخته می شود.

اتهامات امنیتی قالیباف درمورد سرکوب اعتراضات دانشجویی سال ۱۳۷۸ و رویکرد «گازانبری» در برخورد با وقایع کوی دانشگاه در مناظره های انتخاباتی از سوی حسن روحانی افشا شد، اما هیچ ترتیب اثر و تنزلی در جایگاه وی در ساختار حکومت رخ نداد. چرا که وی قرابتی درونی با بیت رهبری دارد و در تمامی اقدامات و تخلفاتی که داشته به سبب حمایت های بیت هیچ نهاد قضایی و نظارتی به آن نپرداخته است.

اما جدای از جنایات امنیتی که قالیباف در کوی دانشگاه و دوران ریاستش در نیروی انتظامی داشت، پرونده های متعدد فساد مالی وی نیز علیرغم مشهود بودن و نمونه های عینی و مستندات کافی، هیچگاه موجب منع و محدودیتی برای وی و شرکتش در فعالیت های سیاسی نشده است. به عبارتی شروع فعالیت های سیاسی وی توام با شروع فسادهای مالی و بهره گیری از توان پول کثیف در رسیدن به امیال قدرت طلبی «سردارفاسد» و همراهانش بوده است.

ورود قالیباف به رقابت های انتخاباتی در سال ۱۳۸۴ به پشتوانه پول های کثیفی بود که وی از بابت زد و بند با قاچاقچیان موادمخدر و سوخت وارد ستاد انتخاباتی خود می کرد. تایید این موضوع را می توان به اظهارات حسن روحانی در مناظره های تلویزیونی سال ۱۳۹۶ ارجاع داد که خطاب به وی گفت: « اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم پرونده بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود، اگر آن مردانگی را نکرده بودم، هم اکنون شما اینجا ننشسته بودید». اما این مورد علیرغم تاکید فعالان سیاسی و برخی خبرنگاران هیچگاه از سوی مقامات قضایی پیگیری نشد، چرا که همشهری بودن قالیباف با رهبرایران و نزدیکی وی با فرزندان خامنه ای حاشیه امنی برای وی ایجاد کرده است.

رسیدن قالیباف به ساختمان بهشت و شهرداری تهران نیز به حمایت علنی بیت رهبری از وی بود. محمدی گلپایگانی شخصاً به همراه وی به شورای شهر رفت و از او به عنوان گزینه مناسب شهرداری حمایت کرد. البته باید اقرار کرد قالیباف یکی از بهترین مفسدان جمهوری اسلامی است که توانست از رانت سیاسی و فسادمالی برای خود تشکیلات حمایتی ایجاد کند. وی در دوران ۱۲ ساله شهرداری خود با پول پاشی در میان هیئات مذهبی و مساجد و حسینیه ها و همنشینی با مداحان توانست پایگاهی از حامیان افراطی را برای خود فراهم کند و با فسادهای نجومی در املاک شهرداری توانست تشکیلاتی قوی برای خود فراهم سازد.

املاکی که بیش از ۵۴ مورد آن توسط اسحاق جهانگیری در مناظرات انتخاباتی مطرح شد و اسناد و مدارک آن از سوی نمایندگان شورای شهر و محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران به مراجع قضائی ارجاع شد، اما هیچگاه قالیباف به هیچ دادگاه و محکمه ای برای بازپرسی و حتی بعنوان مطلع خوانده نشد. املاکی که نمونه هایی از آن را یاشارسلطانی خبرنگار فاش کرد که چگونه سردار فاسد ملک ۲ میلیاردی در شمال تهران را به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به نزدیکان خود داده، و از اموال شهرداری به کرات برای همسر و فرزندانش زمینه مالی فراهم ساخته است.

فساد پسر قالیباف در مجموعه آموزشی «شمس‌ الشموس» است که در منطقه سعادت‌آباد تهران واقع شده است به همراه پرونده فساد ۱۲۰۰ میلیاردی وی در بنیاد تعاون سال ۹۴ برملا شد و تشکیل پرونده قضایی هم صورت گرفت اما هیچگاه وی و فرزندش به دادگاه احضار نشدند.

همچنین خانم «زهرا مشیر»، همسر آقای قالیباف، هم در گزارش یک پرونده فساد مربوط به «مؤسسه خیریه امام رضا» که آبان ۱۳۹۵ منتشر شد، متهم ردیف اول بود اما این پرونده نیز همانند دیگر موارد فسادهای قالیباف و خانواده و همراهانش هیچگاه موجب محدودیت و ممنوعیت وی برای ورود به عرصه های سیاسی و اجتماعی نشده است.

این فراغ بال سردار فاسد به پشتوانه حمایت هایی که از سوی بیت رهبری از وی صورت گرفته، باعث شده تا قالیباف به فکر جریان سازی سیاسی بیفتد و با شعار “نجات کشور” و تولد “نواصولگرایی” خود را همچنان در گردونه رقابت های سیاسی در ایران باقی نگه دارد .

با چنین پرونده‌ای از روابط درهم‌تنیده قالیباف با بیت رهبری و سپاه و نیز شبکه شخصی قدرتمندی که او برای خود ساخته، بعید است از این به بعد نیز به نقش او در پرونده‌های متعدد فساد اقتصادی رسیدگی قضایی شود.

نهایتا نیز به‌رغم وجود پرونده قطور فساد اقتصادی، با چینش مهره‌های مجلس، ریاست آن به او رسید تا پس از سه دوره شکست در انتخابات ریاست جمهوری، دست کم ریاست مجلس را به دست آورد. شاید حکومت نیز سعی دارد که با این کار، خوی جاه طلبی قالیباف را کنترل کند. اگرچه، مطابق با تجربه چهار دهه گذشته، اتهامات اقتصادی او نیز مانند سایر افراد نزدیک به حکومت، بررسی نخواهد شد. مانند اتهامات فساد اقتصادی محمد یزدی، صادق لاریجانی، حسین طائب و بسیاری دیگر از نزدیکان بیت رهبری که پنهان شد، انتظار محاکمه قالیباف را نیز نباید داشت.

کیا حمیدی

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.