چین اطلاعات مربوط به کرونا را با تاخیر زیاد به سازمان بهداشت جهانی داد

آسوشیتدپرس:

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی بر اساس ده‌ها مصاحبه و همچنین‌ سند‌های داخلی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد چین در ارائه اطلاعات لازم به این سازمان درباره شیوع کرونا بسیار با تاخیر عمل کرده است.

طی ماه ژانویه، سازمان بهداشت جهانی از آنچه واکنش سریع چین نسبت به شیوع ویروس کرونا خوانده بود، تقدیر کرد. این سازمان همچنین چندین بار از دولت چین برای به اشتراک گذاشتن «فوری» مشخصات ژنتیکی ویروس کرونا تشکر و اعلام کرد همکاری و تعهد چین برای شفافیت در این زمینه «بسیار چشمگیر و فراتر از کلمات» است.

اما بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، چین مشخصات ژنتیکی ویروس کرونا را بیش از یک هفته پس از آن که سه آزمایشگاه مختلف دولتی آن را رمزگشایی کرده بودند، منتشر کرد.

آسوشیتدپرس بر  اساس ده‌ها مصاحبه و سند داخلی اعلام کرد کنترل‌های شدید درباره اطلاعات در زمینه نظام درمانی دولتی در چین، عامل این تاخیر بوده‌اند.

همچنین آزمایشگاه‌های دولتی چین زمانی مشخصات ژنتیکی کرونا را منتشر کرد که پیش از آن یک آزمایشگاه دیگر این مشخصات را در روز یازدهم ژانویه در یک وبسایت منتشر کرده بود.

بر اساس گفت‌وگوهای ضبط شده از جلسات داخلی سازمان بهداشت جهانی، حتی پس از آن نیز، چین دست‌کم به مدت دو هفته در ارائه اطلاعات جزئی درباره بیماران و موارد ابتلا به ویروس کرونا به این سازمان تاخیر داشته است.

پیشتر آمریکا بارها چین را به اهمال در ارایه اطلاعات به سازمان بهداشت جهانی در زمینه ویروس کرونا متهم کرده و تقریبا همه کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی نیز خواستار تحقیق عملکرد این سازمان در این باره شده‌اند.

منبع: ایران اینترنشنال