جاسوس‌هایی از بدنه نظام؛ سید محمود موسوی مجد و تایید حکم اعدام او به اتهام جاسوسی

بنابر اظهارات غلامحسین اسماعیلی، سخن‌گوی قوه قضاییه ایران، در تاریخ سه‌شنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٩، «سید محمود موسوی مجد فرزند سید کاظم در قبال اخذ دلار آمریکایی، محل تردد قاسم سلیمانی را در اختیار دشمن قرار داده و متعاقبا به اعدام محکوم شده است.» سخن‌گوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از عنوان «جاسوس سازمان سیا و موساد» برای سید محمود موسوی مجد استفاده کرده است.

سید محمود موسوی مجد کیست؟

سید محمود موسوی مجد، پیش‌تر تحت عنوان مدافع حرم در جبهه‌های سوریه و عراق فعالیت می‌کرده است. وی عضو سپاه پاسداران نبوده، اما بنابر اظهارات سخن‌گوی قوه قضاییه ایران به‌قدری به فرماندهان سپاه نزدیک بوده که اطلاعات تردد این فرماندهان را در اختیار داشته است. گرچه در رسانه‌های رسمی داخل ایران از موسوی مجد به عنوان «عنصری خودباخته که در قبال اخذ دلارهای آمریکایی و در ادوار مختلف اطلاعات متعددی را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی موساد و سیا قرار داده» یاد می‌شود اما هنوز اطلاعات کاملی درباره محتویات و موارد جاسوسی این شخص در دست نیست.

اختلاف نظر مقامات قوه قضاییه در احراز مجرمیت موسوی

موسوی در تاریخ ١٨ مهر ١٣٩٨ بازداشت شد و در تاریخ ٣ شهریور ١٣٩٨ توسط شعبه ١٥دادگاه انقلاب به حکم اعدام محکوم شده است. پس از اعتراض به رای دادگاه بدوی و بررسی مجدد پرونده در تاریخ ٤ اسفند ٩٨، حکم اعدام تایید و به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود. اکنون این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.

سخن‌گوی قوه قضاییه در حالی خبر از تایید حکم اعدام سید محمود موسوی مجد در دیوان عالی کشور می‌دهد که بنابر اظهارات مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه (میزان)، موسوی در زمان ترور قاسم سلیمانی در بازداشت بوده و عامل لو دادن اطلاعات تردد آن‌ها نیست.

توییت مهدی کشت‌دار، مدیر عامل خبرگزاری قوه قضاییه (میزان)

مرکز رسانه قوه قضاییه نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پس از اعلام خبر تایید حکم اعدام سید محمود موسوی مجد در شعبه نوزدهم دیوان عالی کشور که یکی از عناوین مجرمانه‌اش لو دادن محلل تردد و اسکان فرماندهان نظامی از قبیل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ادوار گذشته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جمله سرویس موساد و سیا بوده است. مرکز رسانه قوه قضاییه در تشریح بخشی از پرونده قضایی وی زمان بازداشت جاسوس مورد اشاره را هجدهم مهرماه ٩٧ اعلام کرده است.»

این مرکز در ادامه با اشاره به عدم ارتباط سید محمود موسوی مجد با ترور قاسم سلیمانی اضافه کرد: «پس از بارداشت موسوی مجد در تاریخ ١٨مهرماه ٩٧، شعبه ١٥دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و در تاریخ ٣ شهریور ٩٨ حکم اعدام وی را صادر می‌کند که با اشکال و ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه برگشته و دادگاه بار دیگر در تاریخ ٤ اسفند ٩٨ و بررسی مجدد پرونده حکم اعدام وی را تایید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند و هم اکنون این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است و او از ابتدای بازداشت تاکنون آزاد نشده است.»

حال با توجه به عدم شفافیت قوه قضاییه ایران در ارتباط با این پرونده، هنوز مشخص نیست مصادیق اتهامی سید محمود موسوی مجد چه بوده و با توجه به بازداشت بودن وی در تاریخ ترور قاسم سلیمانی، او دقیقا چه اطلاعاتی را به سازمان سیا و موساد داده است.

پرونده‌های جاسوسی در ایران

هرچند تاکنون قوه قضاییه در مورد «اتهامات جاسوسی» در ایران رویه سکوت و عدم شفاف‌سازی را داشته است لیکن این اولین بار نیست که فردی از بدنه نظام جمهوری اسلامی متهم به «جاسوسی برای دول متخاصم» می‌شود. پیش‌تر محمدحسین رستمی، از نیروهای نظامی در سوریه و مدیر سایت عماریون و رضا گلپور، از نویسندگان سایت عماریون نیز با اتهام جاسوسی مواجه شده بودند. هرچند این اتهام از طرف این افراد رد شده بود اما روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز در اولین اعتراف تلویزیونی خود از محمدحسین رستمی به‌عنوان یکی از منابع اطلاعاتی خود یاد کرده بود.